kreupel door wond koot

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

kreupel door wond koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:34

Hey hallo,
Sinds donderdag is mijn paard kreupel.
Hij heeft een flinke winkelhaak in zijn koot zitten. Hij heeft wel vaker daar een wondje i.v.m. het aantikken van de achterijzers.
Maar dit is een flinke winkelhaak en lijkt me stug dat het door het aantikken komt.
Ik spuit hem 2x daags af en spuit de wond in met acederm.
Het ziet er op zich mooi rustig uit en bloed niet... Maar kan me voorstellen dat het pijn doet en dat ie daardoor kreupelt. Ik wil hem nu met springschoenen laten lopen ook in de weide, omdat het daar gebeurd is. Heeft iemand anders nog tips voor mij?
Het been is niet dik en ook niet warm. Dus ik denk dat ik er wel goed aan doe om springschoenen om te gaan doen.
Iemand anders hier nog ervaring mee?

Pytje

Re: kreupel door wond koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:44

eventueel een dikke laag groene leem erop. Dit doe ik altijd bij mijn paard (en hij is een meester in zichzelf kapot maken), en het werkt erg goed. De wond kan wel ademen, maar er kan geen vuil in komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:41

MD-->BEH

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:36

Misschien heeft hij er een soort van mok in opgelopen? Is het wel goed droog? Als je het steeds inspuit met acederm kan het gaan broeien en kan er dus mok ontstaan.
Die groene leem tip lijkt me daarom geen verkeerde!
Smeer zelf op dat soort rotplekjes altijd sudocreme (droogt goed op, houdt huid soepel, ontsmet en...is gewoon bijde appie hein / drogist te koop a 10 Euro per megapot).

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 07:04

Ik spuit het ook niet dagelijks af, alleen als de wond echt vies is.
Ik heb sudocreme zat, dus zal eens kijken. Het is absoluut geen mok, als ik vandaag de tijd heb, zal ik eens ff een fototje maken.
De wond op zich is mooi droog nu. Waarschijnljk is het echt niet door de ijzers gekomen, maar heeft hij met zijn koot vastgezeten in het lint van het weiland, pensioneigenaar vertelde dat deze donderdag kapot was. Hier heb ik natuurlijk nooit aan gedacht. Maar ik weet bijna zeker dat dat het is...'
Dus dan komt het neer op een snijwond, dat is natuurlijk zeer pijnlijk. Ik zal er vandaag eens sudocreme of groene leem op doen, had ik namelijk nog niet aan gedacht. bedankt voor de tips hou jullie op de hoogte

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 07:10

Ik zou de acederm achterwege laten, zeker in de kootholte.
Acederm maakt de wondranden vaak te week, en kan zoals al genoemd word, gaan broeien in de kootholte

Goed wassen met betadineshampoo, en daarna goed afdrogen. Het is een vervelende plaats , waar veel vuil kan komen en de wond beweegt veel.

Ze kunnen er flink kreupel aan lopen, ik heb het zelf ook eens meegemaakt, paard liep ook hartstikke kreupel. Na wassen en behandelen van wond liep meneer wel zuiver. De droge korsten deden hem dus duidelijk pijn.

Springschoenen kan , als de wond beter is !! , een oplossing zijn. Maar die dingen moet je niet dag in dag uit om laten zitten, dat kan weer meer schade opleveren.
De hoefsmid kan ook wel wat helpen hierin. Leg je probleem voor aan hem. Een goed smid weet dat je een beetje kunt helpen door de voeten voor wat vlugger te maken (toon wat af te ronden)
Waardoor de voorvoet wat makkelijker en dus wat eerder weg is, en aantikken een stuk minder word!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 07:25

Toevallig had een iemand van stal van de week hetzelfde probleem.Dit been werd alleen wel dik en hij was echt heel kreupel.Hij staat nu een dag of 4 in de Animalintex en heeft ook omdat er toch een ontsteking zat 5 dagen antibioica gekregen.Wonden in de kootholte zijn altijd lastig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 07:28

Ik zou er gewoon helemaal niets aan doen, gewoon je paard op een droge ondergrond zetten.
Anouar heeft dit twee keer gehad, één keer door springschoenen en één keer door mok. Hij was allebei de keren goed kreupel.

Let alleen goed op dat het been niet dik wordt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 17:04

vandaag was het been gelukkig niet dik en de wond mooi droog. Wel zie ik dat hij in stap een beetje beter begint te lopen. Hij heeft er wel erg veel pijn aan. Misschien dat ik morgen wel even een pijnstiller ga halen bij de DA, maar dat ligt eraan hoe hij morgen loopt enz. Kijk het gewoon nog even aan... En anders haal ik toch even een DA erbij voor de zekerheid. VInd het zo naar om hem zo te zien.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:33

Ik heb de DA gebeld, maar deze vind het niet nodig om te komen.
Terwijl het steeds slechter gaat en ik nu heel erg bang ben, dat er een pees beschadigt is. Ik baal hier enorm van en moet het ook echt even van me afschrjiven.
Ben gewoon boos doordat hij niet wil komen. Ik ga strax een andere veearts om advies bellen, kijken wat hun ervan vinden. Mijn hoefsmit (goede vriend van me) heb ik gebeld en deze vind ook dat de DA moet komen. Hij had het erover dat ze de randen moeten wegsnijden enz. En ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Hoe denken jullie erover.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:51

Een dierenarts die niet wil komen?
Geld genoeg verdiend?
Is er geen andere DA die wel wil komen?
Het paard waar ik het over had met hetzelfde is weer helemaal rad.Wond ziet er heel mooi uit.