Shockwave therapie bij Liekie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Shockwave therapie bij Liekie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:06

Ik heb er nooit echt een topic over geopend, maar nu zit ik toch wel in raadsels...

Annemarie Klijnhout is bij Liekie geweest toen hij zo terug gevallen was in conditie, lusteloos was en een saai paardje geworden was. Iets klopte er niet...
Annemarie vond dat ik moest testen op Lyme. Dat heb ik laten doen, 2 verschillende bloedtesten, beide als uitkomst dat hij Lyme heeft.
Hij heeft toen aan een infuus gestaan om zijn serieuze tekorten in zijn bloed aan te vullen. Hij is daar erg van opgeknapt.
Ook vond Annemarie iets aan zijn pees. Dezelfde pees als waar hij vroeger in zijn renbaancarriere een peesblessure aan had.
Ik heb dus een pees-scan laten doen. Weer had Annemarie gelijk, Liek's aanhechting van de tussenpees kon maar 80% hebben van wat een normale pees aan moet kunnen.
Navraag deed mij vertellen dat het dezelfde blessure was die hij vroeger had. En dat deze dus nooit voor 100% genezen was. Nooit heeft hij er kreupel op gelopen, toen niet, en voor de shockwave ook niet.
De DA raadde dus die shockwave aan. Moest bij een andere DA gedaan worden want hun hadden de apparatuur niet.
Zo gezegd, zo gedaan.
Revalidatie was 2 dagen 2x 20 min stappen en dan rustig oppakken.
2 dagen gestapt, toen een dag vrij, en de dag erna half uurtje dressuur in de bak. De volgende dag een simpel buitenritje. De dag erna kreupel!!!
En dat is nu 4 weken geleden, hij loopt nog steeds niet goed. Ben al 4 weken 20 tot 30 min aan het stappen op het harde. Geen verbetering...

Maandag komt de DA voor nieuw bloedonderzoek (controle Lyme), hij kijkt dan ook naar de pees. Ik ben gestopt met stappen, durf niet meer...

De DA die die shockwave heeft gegeven had dit nog nooit gezien.

Ik weet niet meer wat ik moet doen Huilen

Heb ik het wel goed gedaan? Had ik beter geen shockwave kunnen doen?
Had ik die pees niet beter met rust kunnen laten, hij liep immers nooit kreupel, zelfs niet na 80km ontzettend zwaar terrein (Bailleux).
Zelfs niet na zo af en toe een sprintje trekken, nooit!

En nu? Liek wordt knettergek, is behoorlijk hengst. Is niet mee te stappen aan de hand. En ik kan het hem niet eens kwalijk nemen...
Hij is heel erg knuffelig geworden, maar tegelijkertijd ook erg happerig...

Iemand die me kan vertellen dat dit goed gaat komen??
Iemand die me kan vertellen dat ik dit wel goed heb aangepakt?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet niet meer wat ik ermee aan moet...

VanHuisUit

Re: Shockwave therapie bij Liekie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:20

He wat naar, denk je dat je het goed doet, krijg je dit!
Ik heb ook geen raad voor je helaas maar wilde je alleen even een hart onder de riem steken. Wellicht dat door de therapie iets is geraakt / verschoven / waardoor het wankele evenwicht dat er was net verstoord is geraakt. Dat het anders ook zou zijn gebeurd maar dat het nu net op dit moment is gebeurd, je weet het gewoon niet.
Ik hoop echt dat het straks beter gaat met je paardje. En dat hij weer lekker uit zijn bol mag gaan.
Sterkte, Maaike (weet je wel, die van het endurance-forum Clown )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 19:51

Hij liep al jaren met die pees rond, nooit iets aan gemerkt
Maar bedankt voor je bericht Knipoog
Ik hoop dat het snel beter gaat, want hij wordt hier ook niet vrolijk van

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:25

Nou, de DA is vandaag geweest om Liekie uit te verdoven. Het is dus indd de aanhechting van zijn tussenpees. De DA gaat overleggen met de DA die die shockwave gegeven heeft. Liek doet het namelijk niet volgens het boekje... Hij had nooit kreupel mogen worden na de shockwave Verward

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:29

Ik hoop dat het allemaal mee valt!

Ik heb zelf ook Shockwave therapie voor mijn enkel, de dagen erna heb ik er ook altijd last van. Maar bij jou paard duurt het dus véél langer dan een paar dagen. Ik weet niet of je een paard en mense op dit gebied kun vergelijken, maar het zou best logisch kunnen zijn dat het wel gevoelig is een paar dagen, maar er echt kreupel van worden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:20

Wie heeft er ervaringen met het inspuiten van cortisoiden (ofzo iets Schijnheilig )

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:20

mijn vorige paard heeft zijn checkligament ooit iets opgerekt. Niet extreem, maar een klein beetje. Hij heeft ook corticosteroïden gehad, het heeft goed geholpen. Let wel, het inspuiten van cortico's direct in de pees kan leiden tot verkalkingen en verklevingen in de pees (heeft mn andere paard), bij dit paard is de injectie dan ook in de hals gegeven. De dierenarts had als argument: ik heb nog nooit een menselijke sporter zichzelf in een pees zien spuiten, met daarbij het risico op verkalkingen en verklevingen ben ik voor het inspuiten in de hals.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 23:24

Zoiets had ik ook al gehoord, dus zit er aan te denken om niet te laten inspuiten... Het geneest zonder ook wel, duurt alleen wat langer waarschijnlijk dan...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:02

Als je het niet in de pees laat inspuiten, zal de pees volgens mij niet verkalken/verkleven. Maar dat zal je voor de zekerheid even aan je dierenarts moeten vragen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:21

er is een hk topic over peesblessures. misschien kan je daar terecht met vragen en voor info. ik zit zelf ook in dat topic, mijn paard had ook een peesblessure, en ik heb erg veel aan het topic gehad. gewoon om ideeen en ervaringen enzo uit te wisselen. sommige hadden het zelfde probleem als jouw, dat er gewoon niet met het paard te stappen was. sommige hebben daardoor gekozen voor weidegang voor het paard maar andere gaven het paard een paar maanden lang elke dag tranquigel, een kalmeringsmiddel. volgens hun da kon het geen kwaad en op deze manier was het veiliger voor beide.

dit is de link van het topic:
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:25

Met de mijne is wel te stappen hoor, maar niet aan de hand. Hij is nog hengst en heeft teveel energie over. Als ik dus andere paarden tegenkom is hij ook echt weer hengst terwijl hij normaal lekker rustig is...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:27

maar het belangrijkste bij een peesblessure is het stappen aan de hand op het harde.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:31

Ik mag er gewoon opzitten. Ben een lichtgewicht Schijnheilig

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:33

handig. dat is wel lekker. zeker als je paard dan wel rustig blijft. als je wil mag je je dus aansluiten in het hk topic over peesblessures. je bent van harte welkom.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:07

hee moniek, wat naar om te horen zeg Boos! Sterkte ermee en hoop echt voor jullie dat Liekie er snel weer helemaal boven op komt.