Annemarie Klijnhout is bij Liekie geweest toen hij zo terug gevallen was in conditie, lusteloos was en een saai paardje geworden was. Iets klopte er niet...
Annemarie vond dat ik moest testen op Lyme. Dat heb ik laten doen, 2 verschillende bloedtesten, beide als uitkomst dat hij Lyme heeft.
Hij heeft toen aan een infuus gestaan om zijn serieuze tekorten in zijn bloed aan te vullen. Hij is daar erg van opgeknapt.
Ook vond Annemarie iets aan zijn pees. Dezelfde pees als waar hij vroeger in zijn renbaancarriere een peesblessure aan had.
Ik heb dus een pees-scan laten doen. Weer had Annemarie gelijk, Liek's aanhechting van de tussenpees kon maar 80% hebben van wat een normale pees aan moet kunnen.
Navraag deed mij vertellen dat het dezelfde blessure was die hij vroeger had. En dat deze dus nooit voor 100% genezen was. Nooit heeft hij er kreupel op gelopen, toen niet, en voor de shockwave ook niet.
De DA raadde dus die shockwave aan. Moest bij een andere DA gedaan worden want hun hadden de apparatuur niet.
Zo gezegd, zo gedaan.
Revalidatie was 2 dagen 2x 20 min stappen en dan rustig oppakken.
2 dagen gestapt, toen een dag vrij, en de dag erna half uurtje dressuur in de bak. De volgende dag een simpel buitenritje. De dag erna kreupel!!!
En dat is nu 4 weken geleden, hij loopt nog steeds niet goed. Ben al 4 weken 20 tot 30 min aan het stappen op het harde. Geen verbetering...
Maandag komt de DA voor nieuw bloedonderzoek (controle Lyme), hij kijkt dan ook naar de pees. Ik ben gestopt met stappen, durf niet meer...
De DA die die shockwave heeft gegeven had dit nog nooit gezien.
Ik weet niet meer wat ik moet doen

Heb ik het wel goed gedaan? Had ik beter geen shockwave kunnen doen?
Had ik die pees niet beter met rust kunnen laten, hij liep immers nooit kreupel, zelfs niet na 80km ontzettend zwaar terrein (Bailleux).
Zelfs niet na zo af en toe een sprintje trekken, nooit!
En nu? Liek wordt knettergek, is behoorlijk hengst. Is niet mee te stappen aan de hand. En ik kan het hem niet eens kwalijk nemen...
Hij is heel erg knuffelig geworden, maar tegelijkertijd ook erg happerig...
Iemand die me kan vertellen dat dit goed gaat komen??
Iemand die me kan vertellen dat ik dit wel goed heb aangepakt?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet niet meer wat ik ermee aan moet...