[Filmpjes] Onregelmatig toch door rug?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

[Filmpjes] Onregelmatig toch door rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:46

In mijn andere topic vroeg ik me af of de onregelmatigheid misschien te maken had met de laatste bekapping.
Vandaag nog steeds geen verschil in de benen te voelen, niet warm, niet dik. In de wei laten draven en kon niets raars opmerken, dus toch maar gezadeld en gaan rijden.
Op weg naar de bak niet helemaal lekker, maar ook niet zo drastisch slecht dat ik het gevoel had dat ik moest stoppen.

In de bak heeft mn vriend wat filmpjes gemaakt. Het camerawerk is niet geweldig helaas. Ik heb wat verschillende dingen geprobeerdb met rijden en het werd wel beter na een tijdje maar nog niet helemaal goed. Ik hoef geen rijtechnisch commentaar, ik weet dat er nog het een en het ander aan schort.

http://www.youtube.com/watch?v=_O9eyWX-dRw
Eerst maar even laten draven aan een lange contactteugel. Linksom beduidend beter dan rechtsom. In stap was er vrijwel niets te voelen. Toch zie je wel dat hij rechtsachter een kleinere pas maakt. Dit deed hij ook al toen ik hem kocht (nog erger) en dat heb ik toen met hulp van mn instructrice er bijna helemaal uit kunnen rijden. Nu lijkt het er dus weer te zijn. Ook z'n staart is rechtsom wat meer gespannen.

http://www.youtube.com/watch?v=DTuE_9EN ... ature=user
Wat voltes stappen à voorwaarts-neerwaarts. De hoek met scpring materiaal is 'eng'. 't Paard heeft beduidend meer moeite met de linkerbuiging. Op die manier nog een beetje doorgewerkt. Onregelmatigheid is miniem.

http://www.youtube.com/watch?v=T68L0FfL ... ature=user
Wat wendingen om de voorhand om de spieren in de achterbenen wat op te rekken. Rechtsom weinig moeite, maar linksom deste meer! De stelling en nageven was al moeilijk, het kruisen van de achterbenen bijna onmogelijk. Vandaar dat ik het een aantal keer herhaal. Het werd wel beter. LB heeft de neiging om achteruit uit de oefening te stappen. Schoudervoor rechts is veel beter dan schoudervoor links.

http://www.youtube.com/watch?v=JgbKTw84 ... ature=user
Stukje galop aan lange contactteugel. Linksom erg veel moeite met de buiging, maar sprong wel goed aan. Rechtsom erg veel moeite met correct aanspringen en voelde af en toe niet helemaal correcte beenzetting, maar de buiging was beter.
Toch ziet (en voelde) hioj hier al een stuk beter dan in het begin.

http://www.youtube.com/watch?v=U3gKIKw0 ... ature=user
Even proberen wat er gebeurt als ik hem wat meer oppak. Nou, dat gaat dus helemaal mis. Nu zie je het probleem pas echt goed. Ben dus ook hierna gestopt.

Algemene conclusie:
Paard loopt linksom regelmatiger dan rechtsom, maar heeft meer moeite met de buiging. Het hoger instellen zorgde voor meer problemen.

Dit in mn achterhoofd naar stal gestapt en afgezadeld en nog maar eens de rug goed gevoeld. Het paard is supergevoelig en inderdaad aan de rechterkant vanaf waar ongeveer de zit ligt tot de lenderen voelde het rechts harder dan links. De rug omhoog geprikkeld, dat ging wel, bekken kantelen ging echter bijna niet, vooral niet rechts. Toen ik met mn vingernagel over de rugspieren ging was hij rechts gevoeliger (trillen van de huid).

Ik denk dus aan een rugprobleem (alweer -_-'). Wat denken jullie?

Alicia2u

Re: [Filmpjes] Onregelmatig toch door rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:16

niemand?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:20

ff een stipje , youtube is langzaam en kan je filmpjes maar zien tot 2 sec .
vanavond zal ik wel ff kijken hoe het dan is Lachen

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:24

Ik heb ook het idee dat het paard niet helemaal zuiver loopt. Zou inderdaad uit de rug kunnen komen, want je ziet niet dat hij bijvoorbeeld zijn knie niet strekt of zo.

Heb je er al een dierenarts naar laten kijken?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:34

Nee, ik heb er nog geen DA bij gehaald. Wel mn osteopaat de filmjes gestuurd en gezegd wat ik voel in de rug. Ik dacht eerst dat het uit z'n been kwam, maar kon niets raars voelen. Ook is hij niet elke pas onregelmatig en is hij niet onregelmatig in de wei. Dat in combinatie met de strakke rug aan de rechterkant doet mij denken aan een rgprobleem.
Een probleem rechts in de rug zou ook alles verklaren: linksom makkelijker lopen (minder belasting en onderzetten rechterbeen), maar moeilijker buigen (rechter spieren oprekken is pijnlijk). Moeilijker aanspringen op rechts (omdat rechterbeen dan verder onder moet treden) en als ik hem oppak verergeren de problemen (meer spanning en rek bij het omhoog brengen van de rug).

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:37

ik kon de filmpjes nu ook zien , en ik denk ook aan rugproblemen of een probleem in de achterhand . zoals ik kan opmaken uit jou verhaal en je filmpjes .
soms loopt hij achter ook heel kort , en naar een tijdje hersteld hij zich .
het kan natuurlijk ook stijfheid zijn . anders moet je hem eens paar x longeren .
zien of dat helpt , en anders zou ik er ff iemand bij halen Lachen

suc 6

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:38

Ik heb maandag en dinsdag les (van verschillende instructeurs) ik wou tot die tijd longeren en dan eens vragen wat zij denken. De osteopaat heb ik dus intussen ook al op de hoogte gebracht.

Ik zat ook net te denken: als het in z'n been zou zijn, zou dat linksachter zijn. Is het dan niet logischer dat hij bij beenproblemen dan linksom slechter zou lopen?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:43

mijn paard is laatst ook een tijdje stijf geweest .
ik heb toen 2 weken gelongeert 4 x in de week .
( moest van mijn instructice )
ik zette hem op zijn slechte kant wat naar buiten met zijn hooft ( met bijzet )
op zijn goede kant gewoon op de normale manier . zo worden zijn spieren opgerekt .
nu doe ik even naar binnen kijken en ff naar buiten kijken op alle 2 de handen .
het is echt een verschil nu , hij is weer lekker los Lachen

mischien dat dat voor jou paard ook helpt ?

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:46

Het probleem hoeft niet persé in de rug te zitten, paarden gaan hun lichaam anders gebruiken wanneer ze ergens pijn hebben daardoor krijg je ook o.a. rugproblemen en dat werkt ook door naar de achterhand.
Mijn paard liep op een gegeven moment ook zo, kwispelstaarten een trekkend/slepend achterbeen (net of ie ongelijk in de heupen was) en dat werd steeds erger.
Dit was al na een periode van een dikke drie maanden rust i.v.m. een rugprobleem, na die drie maanden rust was de rug super soepel, maar de problemen kwamen terug en bleek in de voorvoeten te zitten! -hij had dus ook geen warme benen nee integendeel heel mooie droge voorbenen- . Ik vind die van jou ook wel wat kort lopen aan de voorkant.
Dus mijn advies laat de dierenarts erna kijken en niet alleen naar de rug zoals ik in de eerste instantie heb laten doen maar ook gelijk naar eventuele voetproblemen. Sterkte

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:46

Ik longeer mn paard eigenlijk altijd met de pessoa. Dat heeft de vorige keer (toen hij rugproblemen had. Maar volgens mij heeft hij dat om niets; het verschil is nauwelijks te merken :p) wel goed geholpen, maar toen zat het op een andere plek.
Pessoa kun je ook niet stellen, maar ik kan misschien de longeerlijk door de binnenbitring doen en dan naar de singel laten lopen? Of is dat een slecht idee? Ik ben niet zo goed in de dubbele longe :s

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:49

cobrst55 schreef:
Het probleem hoeft niet persé in de rug te zitten, paarden gaan hun lichaam anders gebruiken wanneer ze ergens pijn hebben daardoor krijg je ook o.a. rugproblemen en dat werkt ook door naar de achterhand.
Mijn paard liep op een gegeven moment ook zo, kwispelstaarten een trekkend/slepend achterbeen (net of ie ongelijk in de heupen was) en dat werd steeds erger.
Dit was al na een periode van een dikke drie maanden rust i.v.m. een rugprobleem, na die drie maanden rust was de rug super soepel, maar de problemen kwamen terug en bleek in de voorvoeten te zitten! -hij had dus ook geen warme benen nee integendeel heel mooie droge voorbenen- . Ik vind die van jou ook wel wat kort lopen aan de voorkant.
Dus mijn advies laat de dierenarts erna kijken en niet alleen naar de rug zoals ik in de eerste instantie heb laten doen maar ook gelijk naar eventuele voetproblemen. Sterkte

Dat kort lopen aan de voorkant is het resultaat van een, bijna opgelost, schouderprobleem waar ik onder begeleiding van mn instructrice en de osteopaat nog mee bezig ben. Ik wacht dus nog even een paar dagen op hun reactie, zij hebben er toch wat meer kijk op dan ik. Als het niet beter wordt (of juist slechter) bel ik uiteraard de DA!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:50

In de filmpjes zie ik inderdaad dat hij niet helemaal zuiver loopt! Zelf zou ik het ook niet weten, misschien zit hij ergens vast in zijn rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:35

Ik begrijp niet zo goed waarom je er niet meteen een DA bij haalt. Het paard heeft overduidelijk ergens pijn en reageert op z'n rug gevoelig (dus sowieso pijn in z'n rug). Hij draagt z'n staart ook overdreven hoog en loopt ermee te zwiepen.
Ga alsjeblieft niet zelf experimenteren met longeren en allerlei touw- en bindwerk daarbij. Gewoon een deskundige bij je paard halen, dat is hij je vast wel waard (hoop ik).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 15:59

DA toch maar even gebeld voor advies. Het paard aan de longeerlijn gehad en deed het aan de bijzet echt een stuk beter. Zonder bijzet was hij wel wat onregelmatig.
Dierenarts dacht ook aan probleem in de rug, adviseerde toch door te longeren/rijden over de rug. Mocht het dan na een dag of 3 niet beter zijn of slechter worden even bellen en dan kwam hij langs.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:36

Alicia2u schreef:
DA toch maar even gebeld voor advies. Het paard aan de longeerlijn gehad en deed het aan de bijzet echt een stuk beter. Zonder bijzet was hij wel wat onregelmatig.
Dierenarts dacht ook aan probleem in de rug, adviseerde toch door te longeren/rijden over de rug. Mocht het dan na een dag of 3 niet beter zijn of slechter worden even bellen en dan kwam hij langs.

Nou, laat je het ons wel weten dan? Ben wel benieuwd hoe het verder loopt Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:17

Ja, ik zal elke dag wel ff posten hoe het is gegaan enzo. Vandaag was hij aan de longe eigenlijk best goed.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:20

LB liep net bij het binnenhalen te bokken en te rennen in de wei. Kan nooit zo zijn dat hij veel pijn heeft, lijkt me. Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:19

cobrst55 schreef:

Hier ga ik in mee. Maar het zou ook heel goed in de hals kunnen zitten.
Niet meer rijden dus (ook niet longeren) en laat haar eerst bekijken/behandelen door een osteopaat en laat meteen je zadel nakijken!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:20

Alicia2u schreef:
LB liep net bij het binnenhalen te bokken en te rennen in de wei. Kan nooit zo zijn dat hij veel pijn heeft, lijkt me. Lachen

Dan zit er ook niemand op zijn rug hè!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:30

Ik zie een paard wat met een stijve hals en nek loopt en niet uit zijn schouder komt,niet zozeer en kreupel paard zover het mogelijk is wat zinnigs te zeggen van zo'n filmpje.
Om hier een zinnige conclusie uit te kunnen trekken zou je het dier in real life moeten kunnen zien.
Ik denk bv aan en niet passend zadel,en daardoor fysieke problemen,maar nogmaals het is bijna onmogelijk om uit zo'n filmpje wat zinnigs op te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:34

Alicia2u schreef:

Die conclusie zou ik maar niet zo snel trekken.
Paarden bokken echt niet alleen uit joligheid. Ze kunnen juist ook bokken om de pijn 'los te bokken'. Een wervel, zenuw, spiertje, gewricht dat niet goed zit oid.

Laat inderdaad ook een deskundige naar het zadel kijken.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:36

singasong schreef:
Alicia2u schreef:

Dan zit er ook niemand op zijn rug hè!

Je kan ook wat rustiger reageren hoor Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:39

Vandaag op aanraden van de dierenarts en osteo gelongeerd met pessoa. In het begin was hij wat stijvig, maar dat kwam omdat hij net van stal kwam ipv uit de wei. Lekker zonder bijzet losgewerkt en daarna pesooa eraan op de laagste stand. Op aanraden van de osteo longeerlijn van mn hand door de binnenste bitring naar de singel laten lopen.
Hij liep super, was na een tijdje heerlijk los. Ook daarna geen problemen meer. Morgen hetzelfde en als hij goed is eens erop om te voelen.

Het zadel is twee weken terug nog nagekeken door de zadelmaker, dus lijkt me niet dat hij daar nu opeens last van heeft, zo drastisch zal z'n rug niet veranderd zijn in zo'n korte tijd. Zadelmaker komt volgende week weer, k kan nog eens vragen voor de zekerheid.

Gister was echt bokken uit joligheid: oren naar voren en gáán. Ik kan echt wel zien of zoiets uit nukkigheid of pijn komt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:42

Ik denk dat het komt door scheefheid.
Als een paard pijn heeft, loopt hij op 2 kanten fout, niet op 1 kant.
Heb hetzelfde gehad met mijn paard.
Ik raad je aan je te verdiepen in Antoine de Bodt, dat zal een hoop oplossen. Ja Voor sites, informatie, wat het nou precies inhoud etc. mag je me natuurlijk PB'en. Ja

Als je je hand voor z'n hoofd houd, dat je alleen zijn benen ziet, zie je dat hij wel regelmatig loopt, dus dat het vanuit de rug komt. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 13-04-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:46

Joscaa schreef:
Ik denk dat het komt door scheefheid.
Als een paard pijn heeft, loopt hij op 2 kanten fout, niet op 1 kant.
Heb hetzelfde gehad met mijn paard.
Ik raad je aan je te verdiepen in Antoine de Bodt, dat zal een hoop oplossen. Ja Voor sites, informatie, wat het nou precies inhoud etc. mag je me natuurlijk PB'en. Ja

Ik weet dat hij nog scheef is, ben ook daar aan het werken en heb daar een goede instructrice voor. Zoiets gaat echter niet over in een dag of zelfs ee paar weken. Dus heb geduld; hij is al een stuk rechter Knipoog