'Subli zonder' Pony wordt dun!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xBernice

'Subli zonder' Pony wordt dun!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:43

Hallo,

Mijn pony zag er altijd eigenlijk nét te goed uit. Zeker niet dun, maar ook niet te dik. Gewoon goed, maar dat hij niet dikker moest worden zeg maar.

Maar nu vorige zomer kreeg hij erg last van zomer exceem & niet alleen in zn manen & staart. Maar hij kreeg ook bultjes over zijn hele lichaam. We dachten dat hij misschien allergies was voor 't voer wat hij kreeg ( sportbrok? haver? ) We zijn toen 'subli zonder' gaan voeren en hebben een exceem deken gekocht.

Dat ging opzich wel heel erg goed!

Ik ben subli zonder blijven voeren.
Dat ging opzich prima, maar ik vond hem wel een beetje slomer worden.
Maar ik durfde hem niet weer haver te gaan voeren.

Hij kreeg eerst (verdeeld over 2x per dag ) in totaal : 2kilo sportbrok & 2kilo haver.
Nu loopt hij op 2kilo subli zonder.

en eigenlijk ging dat ook wel prima hoor.
maar nu ineens sinds 2 weken terug is me opgevallen dat hij toch wel een beetje mager is geworden.
Ingevallen bij de lies & je ziet toch heel ligt wel zijn ribben erdoor komen.

Ook denk ik eigenlijk als je kijkt naar hoeveel hij moet lopen, en hoe hard hij moet werken, misschien zoiezo wel meer voer nodig heeft!

M'n pony loopt namelijk Z1 drsssuur & Z springen & L SGW.
Hij wordt elke dag getraint ( dressuur / springen / cross training of werk aan de longeerlijn.)
elke dag loopt hij ruim een uur! en verder loopt hij ongeveer de heledag buiten in de paddock.

Is er iemand die mij kan helpen met een 'dieet' voor m'n pony?
en weet iemand misschien hoeveel hooi een pony van 350 kilo nodig heeft ??

alvast Bedankt!! Lachen

Suprice

Re: 'Subli zonder' Pony wordt dun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:47

Ja, dan denk ik dat je pony idd meer voer nodig heeft. Ook is het een beetje afhankelijk van de leeftijd merk ik altijd, maar ik weet niet hoe oud deze pony is? Ik zou hem iig meer gaan voeren en dat hoeft dan niet perse haver te zijn, maar wel iets waar hij wel energie uit kan halen. Want omdat hij best hard moet werken heeft hij dat wel nodig!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:16

Heb je al geprobeerd om meer ruwvoer (hooi/voordroogkuil) te geven. Door de verbranding van ruwvoer komt energie vrij. Met die energie kunnen zich warm houden, maar ook prestaties leveren.
Jouw pony wordt flink aan het werk gezet, maar ik denk niet dat je het moet zoeken in meer krachtvoer want 2 kilo is al flink wat voor een pony van 1.34 m.

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:19

oh nee , dit gaat over een andere pony.
deze pony is 9 jaar en 1.48

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:22

sja, als je naar de verschillen gaat kijken van wat hij kreeg aan krachtvoer en nu krijgt is zijn die op zch best groot
hij kreeg 2 kg sportbrok en 2 kg haver, en nu "maar" 2 kg subli zonder
dat is kwa energie verschil vrij heftig
mag ik vragen wat voor en hoeveel ruwvoer hij krijgt?

maar wat betreft krachtvoer lijkt het erop dat je paard iets meer energie kan gebruiken dan dat hij nu uit die 2 kg subli haalt, wat op zich heel goed mogelijk is als ik kijk naar wat voor werk de pony doet

je zou het heel simpel kunnen aanpakken en hem per voerbeurt een kwart tot ene halve kilo meer te gaan voeren van het voer wat hij nu krijgt en even kijken hoe hij het daar op doet (nog meer erbij kan altijd nog)
en altijd voor voldoende ruwvoer zorgen
maar je zou er ook voor kunnen kiezen iets anders met wat meer energie erin zoals bijvoorbeeld
"pelletvrij" van marstall, zit ook geen melasse in , geen haver maar heeft wel even net wat meer energie dan de subli zonder

en zo zijn er nog wel ene paar opties waarbij je melassevrij en havervrij blijft, maar net even wat meer energie beschikbaar maakt voor je pony