Shetlander weer op de wei na bevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Shetlander weer op de wei na bevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 12:23

Ik heb deze vraag ook gesteld in het topic over hoefbevangenheid maar geen antwoord gekregen. Zoekresultaten waren niet bevredigend dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn shetlander is vorig jaar vanaf februari ruim een half jaar hoefbevangen geweest. Uiteindelijk ging dit over na een magnesiumbehandeling. Ze krijgt nu safe and sound gevoerd en ze is ruim een jaar vrij van bevangenheid. Ze staat ook vanaf vorig jaar op een kaal stuk wei waar nauwelijks gras op staat. Nu zou ik het voor haar fijn vinden als ze ook eens lekker met haar vriendjes in de wei kan rondrennen dus ik vroeg me af, of ze met een graaskorf de wei op zou kunnen. Dit bouw ik uiteraard op, maar ik blijf zo angstig voor eventuele bevangenheid.

ze is tijdens de carnavalsvakantie ontsnapt toen ik op wintersport was. Toen heeft ze dus bijna de hele week in het gras gelopen en ze heeft hier gelukkig niks aan over gehouden.

En wanneer kan ik haar dan het beste in de wei zetten ivm fructaan? Ik houd de index dan wel in de gaten.

romeorowan

Re: Shetlander weer op de wei na bevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:30

Ik denk niet dat iemand je kan zeggen of ze wel of niet op de wei kan. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik het niet aandurf met mijn (ex) hoefbevangen paardje. Zij mag komende zomer weer net als afgelopen zomer 2x per dag 1,5 uur op de wei. Ik vind het sneu maar het is voor haar eigen bestwil. Daar tegen over staat dat ze zat hooi/voordroog krijgt gewoon buiten.
Een graaskorf is wel een idee, maar dan nog denk ik niet dat ze de hele dag op de wei zou moeten en dan ook nog alleen als de fructaanindex gunstig is.
Het maakt denk ik ook nog verschil of ze nu goed op gewicht is.

Ik snap het precies, het is een enorm dilemma, maar of het verstandig is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:32

Ik wil haar ook niet de hele dag buiten zetten, het gaat er me om dat ze wel iedere dag even een uurtje haar benen kan strekken want echt een keer lekker volluit racen kan niet in het afgezette stuk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:34

heb je geen land waar nauwelijks gras staat waar je haar op kunt laten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:00

Ik zou nu nog oppassen want met de lichte vorst en overdag mooi zit er vooral smorgens heel veel fructaan in het gras.
Verder is een graasmasker een leuk idee maar op een hele dag grazen met zo'n ding krijgen ze toch nog vaak teveel binnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:13

Ze staat nu op een kaal stuk wei samen met Hans. Maar ik wil Hans van de zomer wat vaker bij Amber laten lopen en als het kan Grietje er dus bij met graasmasker. Ik laat haar dan sowieso niet langer dan 1 uur grazen en bouw het op. Maar volgens jullie kan dit ook niet?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:12

Ligt ook aan het soort gras en hoe lang het is, maar ik zou het zeker niet te lang doen.