Mogelijke diagnoses gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Mogelijke diagnoses gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:49

Het paard van mijn buurman (Haflinger van 6 jr.) wordt niet al te best verzorgd door de eigenaar. De hoefsmid laat hij niet komen, want dat doet hij zelf wel. Nou werd ik net geSMSd door de verzorgster van deze pony, die regelmatig bij mij in de bak komt rijden.

De pony is kreupel, alleen dachtten we in eerste instantie aan hoefbevangenheid, omdat ze dit al eens heeft gehad (paar jaar terug) en omdat de eigenaar haar de laatste 2 weken weer steeds in het grote weiland (met nogal wat gras voor 1 pony) heeft gezet.
Haar verzorgster zette haar dan steeds weer terug in het kleine, bijna kale weitje, maar de eigenaar blijft haar maar terugzetten.
Na terug gekeken te hebben in diverse boeken heb ik helaas nog niet kunnen vinden wat het is. De verzorgster blijft wachtten tot de eigenaar er is en als dat te lang duurt gaat ze hem vanavond bellen. Als de eigenaar eigenwijs gaat lopen doen, heb ik gezegd dat ze mij moet bellen.

Even de symptomen (en juist niet), die mij zijn opgevallen toen ik even ben gaan kijken:
- Linksachter mocht ik niet optillen; rechtsachter deed ze uit zichzelf;
- In stap liep ze alleen wat stram, in draf zag je haar zo duidelijk hinken achter (links hinken, dus zit het imo rechts) dat ik met een paar passen tegen haar verzorgster zei: GA AUB WEER STAPPEN!
- Ik heb geen verdikking kunnen constateren in 1 of meerdere van haar benen;
- De hoeven zijn niet echt warm, al had ik het idee dat achter iets warmer was (maar dat is lastig te voelen vind ik zelf en een thermometer hadden zij niet en ik moet ook een nieuwe halen);
- Ze stond erg lusteloos te wezen (normaal is het een dominante troela die NIET stil wilt staan);
- Ze wou bijna niet lopen;
- Na het optillen van het rechterbeen liep ze nog beroerder en werd het zelfs in stap duidelijk zichtbaar;
- Ze is VEEL te dik en haar manenkam was keihard;
- Haar tong was bruinig gekleurd, haar tandvlees vrij licht;
- Ze was de hele tijd aan het scheten, ook al toen ik er niet was;
- Haar spijsverteringsstelsel klonk nog wel actief;
- De klieren in de kaak leken niet echt opgezet, al was de holte tussen de kaken kleiner (althans, minder diep zeg maar);
- Toen ze haar wouden draaien op het pad (rechtsom) lukte dat bijna niet, ze deed er lang over met zeer korte pasjes).

Helaas heb ik nog geen stethescoop (of hoe je dat ook mag schrijven Bloos ) en kon ik haar hartslag niet meten, evenals het missen van de temperatuur (helaas). Ze zweette volgens mij iets bij haar flanken, maar bij haar boeg en oren enzo. was ze niet echt warm.
Ik weet dat het nogal wat is, maar ik heb geprobeerd alles uit te zoeken, wat ik zo snel kon bedenken. Ik vond het zo sneu hoe ze erbij stond! Verdrietig

Alvast bedankt dat jullie meedenken!

Edit: ik heb mijn hoefsmid al gebeld en hij dacht aan een hoefzweer, maar hij kan niet komen zonder toestemming van de eigenaar. Verdrietig Boos!

Ireen_

Re: Mogelijke diagnoses gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:23

Bij plotseling heel kreupel lopen denk ik meestal ook als eerste aan een hoefzweer, en dan is het echt belangrijk dat er een veearts of hoefsmid voor komt!!

Hoefbevangenheid kan wel in de achterhoeven, maar komt heel weinig voor. Vaak zijn ze dan ook al hoefbevangen aan de voorbenen, dus dat lijkt me niet heel logisch.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:27

Ik denk ook aan een hoefzweer.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 16:28

@Ireen @ Marthe, bedankt voor jullie reacties!
Vanaf dat het topic staat zit ik om de ... min. te kijken of er al een reactie staat.
Ik heb net de verzorgster geSMSd of ze de eigenaar al heeft gesproken. Dat had ze helaas niet, maar ze heeft een briefje bij zijn voordeur opgehangen met het verhaal. Als ze niks van hem hoort gaat ze vanavond nog eens kijken.

Of ze plots kreupel is gaan lopen weet ik niet, aangezien de verzorgster al even niet geweest was (ivm examens). Een ander meisje, waar ze de pony mee verzorgde is de afgelopen dagen niet op komen dagen, terwijl ze gezegd had te komen, dus hoe lang het al speelt is niet bekend.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik zal die man echt proberen te overtuigen als haar dat niet lukt, maarja, zij is net 16 en ik 22 en hij een oud boertje, dus ik hoop dat het mij wel lukt.
Als hij niet reageert door hoefsmid of da ofzo erbij te halen bel ik gewoon de dierenbescherming om te vragen of zij het de man kunnen verplichten, want ik vind dit zielig.

Bambielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:37

Als ik dit zo lees heb ik toch het idee dat ze hoefbevangen is.
Symptonen komen grotendeels over een toen mijn paard hoefbevangen was. Hij had het alleen aan biede voor hoeven. Een ander paard daar op stal had het linksvoor en rechtsachter te gelijk.
Zou proberen om de eigenaar er van te overtuigen dat er een dierenarts bij moet komen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 16:42

@Bambielover: bedankt voor je reactie.
Hoefbevangenheid kan inderdaad, alleen ontlast ze haar voor- of achterbenen niet echt en ze staat ook niet zoals de meeste hoefbevangen pony's, ze staat zelfs lichtelijk onderstandig.
Dat ga ik zeker proberen, bedankt dat jullie meedenken! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:06

Ik denk ook direct aan hoefbevangenheid dd.
Bij hoefbevangenheid ontlasten ze hun benen niet echt, hoor, ze willen eigenlijk niet lopen, niet bewegen... het is nl. niet het erop staan wat ze zoveel pijn doet (al doet dat ook pijn) het is vooral het ONTlasten en dan weer BElasten... zoals met lopen.

Manenkam hard, veel te dik, verkleuring in de mond, en lusteloos... imo hoefbevangen. Laat er idd heel rap een hoefsmid en de DA bijkomen!

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:47

zeker hoefbevangen !!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:57

als zo'n pony zo kreupel is moet dat toch al een reden zijn voor een eigenaar om een DA te bellen?
wat het ook is?
bel de DA anders zelf (of de verzorgster) met het verhaal, dan kan je vast wel telefonische info krijgen over wat het beste is.

die man, kijkt hij wel naar zijn pony om?
zo niet dan zou je ook kunnen zeggen, verzorgsters rijden erop enzo, dan maar een keer op eigen kosten de DA laten komen..
ik bedoel, er moet toch iets gebeuren!
als die eigenaar daarmee akkoord gaat teminste, mag het echt niet zonder toestemming?

hopelijk gaat die eigenaar inzien dat hij zijn pony niet op zo'n vette wei moet zetten, of dit nou hoefbevangen is of niet, het is zowiezo niet goed voor een pony, helemaal niet als ze dik is en al bevangen geweest!

sterkte met de situatie, en succes!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:07

Zeker? Dat zou ik niet zo snel zeggen hoor..
Dat het paard een harde manenkam heeft en veel te dik is, wil nog niet zeggen dat het per definitie hoefbevangenheid is. (wel dat je op moet passen, dat absoluut!)

Het paard loopt kreupel met een achterbeen, hoefbevangenheid alleen aan 1 achterbeen komt maar heel zelden voor.
Mocht ze wel hoefbevangen zijn, dan is het natuurlijk logisch dat ze niet in de typische hoefbevangen stand staat, omdat ze niet de voor maar achterhoeven gaat ontlasten.
Je kunt even voelen of je de pols voelt in de kootholte.

Sterkte in ieder geval, ik hoop voor jullie en het paardje dat er snel een veearts bij kan komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:11

kari schreef:
zeker hoefbevangen !!

hoe kun jij dat op afstand zo zeker weten? vind ik erg knap!

@ts: wat hebben jullie al gedaan? hoeven nagekeken op steentjes?

verder denk ik dat stug in een kalere wei zetten geen nut heeft als je niet met de eigenaar overlegt... mss tip voor de verzorgster Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:52

Allen bedankt voor jullie reacties!

De verzorgster overlegt wel met de eigenaar, maar het is een stronteigenwijze boer, helaas.
Pas had ze afzetlint in de grote wei neergezet, om er strookbeweiding van te maken, als hij haar niet in de kleine wei wil laten staan, maar ook dit is weer weggehaald.
Daarnaast vertikt hij het zelfs vaak om ervoor te zorgen dat er water is.

De verzorgster is gisteravond naar de eigenaar terug gegaan, aangezien ze geen reactie kreeg op haar briefje. De eigenaar was thuis, maar wou niet eens buiten komen kijken. Toen ze het verhaal uitlegde is hij toch meegelopen en heeft WEER zelf aan de hoeven lopen knippen, zodat de hoef nu nog schever staat. (dit heb ik niet gezien, maar ik heb gisteravond contact gehouden met de verzorgster).

Over de verzorgster: het is een 16jarig meisje en die boer (ruim over de pensioengerechtigde leeftijd) luisterd gewoon TOTAAL NIET! Wij (ook verzorgsters van nog 2 haffies aan de andere kant v.d. straat) maken ons er al lang zorgen om, maar ons buurtje is zo klein dat de eigenaar van de andere Hafs en mijn ouders geen gedonder willen met de buurt.
Anoniem aangifte doen is de volgende stap. We weten het anders ook niet meer.
Het deed me gister gewoon PIJN om te zien hoe er met dieren omgegaan wordt. Natuurlijk weet je het wel, maar toch... Ik kan er (gelukkig) niet bij met mijn hoofd, waarom iemand een dier zo zal behandelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 11:43

Edit: ik zag dat ik twee vragen was vergeten te beantwoorden:
@ikenindi: Ja, ik heb alle hoeven gecontroleerd op steentjes e.d.
@Marigold: Het probleem is juist dat de verzorgster daar geen geld voor heeft, helaas.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-04-08 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:52

hoefbevangenheid komt zelden voor aan een achterhoef,maar wat ik begrijp is dat ze wel gevaar loopt ooit hoefbevangen te worden,omdat ze duidelijk te dik is...misschien is het inderdaad een zweer,zoals al gezegd,misschien een hoefsmid erbij halen,lekker eigenwijs die boer....hoe ouder hoe eigenwijzer...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:57

@geerke: bedankt voor de reactie.
Mijn hoefsmid dacht daar ook meteen aan, maar we zagen later pas dat haar tong zo verklerud was en dachtten daarom dat een andere diagnose (hoefbevangenheid) ook mogelijk zou zijn, al kwam het mij ook niet bekend voor, dat dat aan de achterkant begint.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:47

Moeilijk door de bocht komen en stram zijn ook tekenen van hoefbevangenheid en het fructaan gehalte in het gras is nu zeer hoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 22:17

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:02

lastige zaak hoor. tevens kan je ook de hartslag meten door aan haar kaak te voelen daar heb je de slagader en die voel je lichtjes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 10:48

@splash: natuurlijk bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad een lastige zaak, maar er gaat naar gekeken worden. Sowieso.

Ik heb echt zitten janken woensdagavond! Dat iemand zo simpel met zijn paard om gaat.
De verzorgster staat bij je aan de deur en zegt je paard is hoefbevangen of heeft een hoefzweer, dan zou je toch al paardeneigenaar niet het lef moeten hebben om dat af te doen met een beetje de hoeven nog meer verkl*ten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:32

MD-->BEH