De pony is kreupel, alleen dachtten we in eerste instantie aan hoefbevangenheid, omdat ze dit al eens heeft gehad (paar jaar terug) en omdat de eigenaar haar de laatste 2 weken weer steeds in het grote weiland (met nogal wat gras voor 1 pony) heeft gezet.
Haar verzorgster zette haar dan steeds weer terug in het kleine, bijna kale weitje, maar de eigenaar blijft haar maar terugzetten.
Na terug gekeken te hebben in diverse boeken heb ik helaas nog niet kunnen vinden wat het is. De verzorgster blijft wachtten tot de eigenaar er is en als dat te lang duurt gaat ze hem vanavond bellen. Als de eigenaar eigenwijs gaat lopen doen, heb ik gezegd dat ze mij moet bellen.
Even de symptomen (en juist niet), die mij zijn opgevallen toen ik even ben gaan kijken:
- Linksachter mocht ik niet optillen; rechtsachter deed ze uit zichzelf;
- In stap liep ze alleen wat stram, in draf zag je haar zo duidelijk hinken achter (links hinken, dus zit het imo rechts) dat ik met een paar passen tegen haar verzorgster zei: GA AUB WEER STAPPEN!
- Ik heb geen verdikking kunnen constateren in 1 of meerdere van haar benen;
- De hoeven zijn niet echt warm, al had ik het idee dat achter iets warmer was (maar dat is lastig te voelen vind ik zelf en een thermometer hadden zij niet en ik moet ook een nieuwe halen);
- Ze stond erg lusteloos te wezen (normaal is het een dominante troela die NIET stil wilt staan);
- Ze wou bijna niet lopen;
- Na het optillen van het rechterbeen liep ze nog beroerder en werd het zelfs in stap duidelijk zichtbaar;
- Ze is VEEL te dik en haar manenkam was keihard;
- Haar tong was bruinig gekleurd, haar tandvlees vrij licht;
- Ze was de hele tijd aan het scheten, ook al toen ik er niet was;
- Haar spijsverteringsstelsel klonk nog wel actief;
- De klieren in de kaak leken niet echt opgezet, al was de holte tussen de kaken kleiner (althans, minder diep zeg maar);
- Toen ze haar wouden draaien op het pad (rechtsom) lukte dat bijna niet, ze deed er lang over met zeer korte pasjes).
Helaas heb ik nog geen stethescoop (of hoe je dat ook mag schrijven

Ik weet dat het nogal wat is, maar ik heb geprobeerd alles uit te zoeken, wat ik zo snel kon bedenken. Ik vond het zo sneu hoe ze erbij stond!

Alvast bedankt dat jullie meedenken!
Edit: ik heb mijn hoefsmid al gebeld en hij dacht aan een hoefzweer, maar hij kan niet komen zonder toestemming van de eigenaar.