Door keuring kreupelheid ontdekt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Door keuring kreupelheid ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:42

Een vriendin van mij heeft vandaag haar welsh cob laten keuren.

Het gaat om een (bijna) 5-jarige e-pony, die 2 jaar geleden gekocht is door haar. Toen is de merrie ook gekeurd en was er niets mis mee.

Door verschillende omstandigheden verkoopt ze de pony weer en de kopers wilden dat ze gekeurd werd, nou dat is prima, aangezien ze een goed medisch verleden heeft. Ze is nog nooit (!) kreupel geweest, dus van de keuring hadden we qua beweging niet zoveel te vrezen.

Vee-arts geweest om haar te keuren, het was allemaal prima in orde, tot hij de buigproef deed. Eerst linksvoor, ze liep hierne hartstikke kreupel, we hadden nog zoiets, het is het eerste been, kijken de rest gaat. Met de rest was er dus niets aan de hand, het linkervoorbeen werd nog een keer gedaan, nu door alleen de bij de kogel te buigen. Hier liep ze niet echt kreupel op, het was niet goed, maar toch ook niet slecht. Toen werd het hele been weer gebogen, ze liep daarna weer steenkreupel.

Ons is toen verteld dat er bij de kogel iets niet goed zat (we vragen het nog even na Knipoog omdat we er later aan dachten dat hij dat nog apart 'gebogen' had en ze toen wat beter liep), er wordt morgen verder naar gekeken.

Maar wat ik nou zo vreemd vind, is dat ze uberhaupt kreupel liep! Ze heeft nooit wat aan haar benen gemankeerd en is 2 jaar hiervoor nog goedgekeurd.
Heeft iemand ervaring met paarden die 'ineens' kreupel zijn na de buigproef? Gaat dit nog goedkomen, wat zou het kunnen zijn, etc.

totomb

Re: Door keuring kreupelheid ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:49

ik heb ook een pony gehad maar dat ging op een iets andere en minder leuke manier. maar die was ok goed toen we haar kochten en moesten we hem laten keuren omdat ie gemeen begon te worden onder het zadel (was niet kreupel). hier is gebleken dat toen ze bij het rechtervoorbeen de buigproef deden gind de pony steigeren(had ie nog nooit gedaan). bleek ie hoefkatrolontsteking te hebben:S dat was jammer want toen moest ie naar de slager Huilen erg jammer natuurlijk want het was een heele goeie pony.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:51

he bah.... ik hoop dan dat zij meer geluk heeft...

Ze deed wel een stuk lastiger bij dat been dan bij de andere 3...

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:07

jakkie bah zeg totomb Huilen moet er niet aan denken
Vanmiddag komt de DA voor die injectie hoop dat hij dan wat meer kan zeggen.

DeniseES: vindt het echt super van je dat je deze toppic bent begonnen
misschien zijn er idd. meer mensen die dit ook hebben gehad
Ik hoorde gisteren avond van iemand dat ze die buigproefjes willen afschaffen
en dan, over willen gaan op scanfoto ,lijkt mij ook veel beter.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:20

Staat het paard wel recht op het betreffende been? Ik zal mijn vraag even toelichten.
Ik heb een paard een keer voor een verkoop laten keuren, bij de buigproef een hoop protest en kreupel. Duidelijk natuurlijk dat de koop niet doorging, maar ik wou, als verkoper, wel weten wat er aan de hand was met de voetjes want ze was nog nooit kreupel geweest.
Foto's laten maken en die zagen er prima uit en daar zou ze zou op goed worden gekeurd. De behandelend dierenarts zei echter dat je bij een toontredend paard (dat is ze) nooit een buigproef zou moeten doen, want dan trek je de gewrichten scheef (of zo iets).

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:35

Je kunt over een paar weken weer laten testen, eventueel door een andere veearts. Het gebeurd toch best vaak dat er dan ineens niets aan de hand is, netzo vaak als een paard met beengebreken wel door die keuring heen komt.

Zelf zou ik gewoon foto's laten maken, dan kun je zien of er daadwerkelijk iets fout zit. Buigproef is alleen betrouwbaar als die ook echt goed gedaan wordt.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:30

De behandelend dierenarts zei echter dat je bij een toontredend paard (dat is ze) nooit een buigproef zou moeten doen, want dan trek je de gewrichten scheef (of zo iets).

Deze zin neem ik even mee vanmiddag ze is inderdaad troontredend dus die buigproef vanmiddag gaat mooi niet door dank je wel voor de ze prachtige fijne tip.
Hier ben ik erg blij mee

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:42

Misschien dat galopperen op de verharde weg ook niet echt iets toevoegd....een mankement kan zich langzaam ontwikkelen en als een paard niet regelmatig gereden wordt en dan wanneer het wel gereden wordt een geasfalteerde wegafcrossed..kan ik me voorstellen dat de gewrichten een klap krijgen..

Hoop dat de herkeuring beter uitpakt voor Pretty...zodat ze naar een andere baas toekan. sucses in elk geval!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:05

Keuring deel 2

vandaag pretty weer laten keuren en wat bleek helemaal niks aan de hand
het is een jong paard en die kan zich wel is verstappen.
toontredend is ze wel maar als ze op een bepaalde manier wordt bekapt
komt alles goed.

Keuren was alleen nodig voor verzekering,maar gelukkig wordt deze buigproef
binnen kort afgeschaft.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:22

Barbara1975: jammer dat je een probleem hebt met ikbenfilou, maar is het dan nodig om elke keer een reactie te geven in topics waar zij reageert? (op het veulentopic na dan).
Ik vind het nogal kinderachtig om op deze manier met elkaar om te gaan, reageer alleen wanneer je wat zinnigs te vertellen hebt. Ten eerste kan een paard echt wel wat hebben (dat zou jij toch moeten weten) en om nou oude koeien uit de sloot te gaan zitten halen...

Ze liep vandaag bij het keuren al beter dan dat ze gister deed Ja inderdaad waarschijnlijk verstapt, een trap gehad, etc. Er wordt wat aan de toontredendheid gedaan, zodat ze beter gaat lopen en er er helemaal niets meer mee aan de hand is Ja

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:33

Woensdag ochtend komt de bekapper en dan is het opgelost
en kan ons meisje weer lekker in draf en een galopperen Pling
Ze zit totaal niet op een schop stoel om haar te verkopen
dus komt vast wel iemand die haar dol graag wil hebben,
al hebben we al iemand in ons vizier. Pling Pling
En dan blijft ze toch lekker bij ons staan met een heel lief baasje

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:38

Ik heb 2 verzorgpony's en bij 1 daaarvan is dat ook overkomen... nooit kreupel en ineens na de buigproef was ze kreupel... de eigenaar van het shetlandertje werd toen best wel pissig... blijkbaar deed dee dierenarts iets te hardhandig en maakt het shetlandertje een verkeerde beweging

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:21

romeorowan schreef:
Staat het paard wel recht op het betreffende been? Ik zal mijn vraag even toelichten.
Ik heb een paard een keer voor een verkoop laten keuren, bij de buigproef een hoop protest en kreupel. Duidelijk natuurlijk dat de koop niet doorging, maar ik wou, als verkoper, wel weten wat er aan de hand was met de voetjes want ze was nog nooit kreupel geweest.
Foto's laten maken en die zagen er prima uit en daar zou ze zou op goed worden gekeurd. De behandelend dierenarts zei echter dat je bij een toontredend paard (dat is ze) nooit een buigproef zou moeten doen, want dan trek je de gewrichten scheef (of zo iets).

@Romeorowan,
ik heb dit mee genomen naar de veearts en hij wilde hier helemaal niks van weten.
Ook het stukje van paard natuurlijk dat een buigproef zelf kan leiden tot kreupelheid
wilde hij helemaal niks van weten.

Ben het eigenlijk helemaal zat met deze veearts hij zou tussen 2 en 3 komen
kwam iets over half 4 aanzakken, staat natuurlijk erg interessant om elke keer te laat te komen
betekend toch dat je het erg druk heb, oke oke zal hij ook best wel hebben ,geloof daar wel in
maar toch... dan het meningsverschil over ijzers met hem.
Ik wil geen ijzers onder mijn paardjes klaar punt uit.
Nou onze natuurlijke bekapper gaat pretty van de week helemaal netjes zetten
en in het vervolg bel ik een andere veearts. Pling Pling

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:55

totomb schreef:
ik heb ook een pony gehad maar dat ging op een iets andere en minder leuke manier. maar die was ok goed toen we haar kochten en moesten we hem laten keuren omdat ie gemeen begon te worden onder het zadel (was niet kreupel). hier is gebleken dat toen ze bij het rechtervoorbeen de buigproef deden gind de pony steigeren(had ie nog nooit gedaan). bleek ie hoefkatrolontsteking te hebben:S dat was jammer want toen moest ie naar de slager Huilen erg jammer natuurlijk want het was een heele goeie pony.

HIer kan ik dus heel boos om worden. Niet op jou natuurlijk Ach gut

Een buigproef zegt heel weinig. Áls een paard HKO heeft, is dat een probleem dat voornamelijk naar voren komt als de diepe buigpees belast wordt. Met een buigproef worden voornamelijk strékpezen getest.

Bovendien, hoe loop jij weg als ze eerst 2 minuten je voet dubbelvouwen?

En met HKO is het ook zo dat het nu nog als 'ongeneeslijk'' wordt beschouwd, terwijl dat het niet is. Schade aan een bot kan je neit meer ongedaan maken, maar de óntsteking kan wel degelijk genezen.

Plus het feit dat 80% van de paarden HKO diagnose krijgt en het helemaal niet heeft. In veel gevallen zijn het pijnlijke hielen en dat geeft hetzelfde beeld als HKO.

Paarden die wél HKO hebben zijn over het algemeen gebaat bij een juiste bekapping en huisvesting.

Het is zó frustrerend om te zien dat de buigproef nog steeds gehanteerd wordt en dat paarden daar op afgekeurd worden. En het is ook frustrerend om te zien dat HKO nog steeds als ongeneeslijk wordt beschouwd door veeartsen en hoefsmeden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:56

@ Ikbenfilou, ik zie dat Simon je bekapper is. Bij hem is je paardje in goede handen Ja

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:02

Wij merken bij Pretty ook totaal niets aan haar met rijden
Ze loopt perfect en draven en galop gaat geweldig
alleen door die stomme buigproef bleek ze kreupel te lopen
We stonden ook alle te kijken van, Hoe kan dat nou???
Nou als je haar de wei in ziet hollen is er echt niks aan de hand
We gaan nu ook in overleg met de kopers wat ze willen.
zonder die stomme proef (voor de verzekering) zijn er vast
mensen die haar dol graag willen.
Leuk hoor zo,n verzekering maar ik vindt dat pas nodig bij
paarden die veel in de sport doen of erg veel kosten.
Boven de 3000 euro ofzo dan wil ik er wel is over praten toch?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:10

Ik zal eens navragen welke veearts bij de opfok komt, zij is vriendelijk en goed wil haar ook gewoon aanhouden als ik verhuis. Misschien bevalt zij jou ook beter Lachen

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:17

Wij willen over gaan op Hellevoetsluis
Misschien wel dezelfde. Pling

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:22

Ik ben bij heel veel verschillende keuringen aanwezig geweest en het komt heel vaak voor.
Echt heel vaak.
Dat van een toontredend paard geen buigproef kunnen doen...daar zit een kern van waarheid in. De voetas is iets naar binnen gebroken en daardoor moet dat been ook op die manier gebogen worden. Als de dierenarts net de andere kant op buigt, kan het al een groot verschil maken.
Maar dat is met paarden met de franse stand niet anders.
Eén van onze paarden is ook behoorlijk toontredend (jammergenoeg, eigen fokproduct), maar bij de keuring voor de verzekering liep ze als een zonnetje, ook na de buigproef.

Zo'n keuring is een moment opname. Het paard kan de volgende keer gewoon rad lopen. Klinkt banketstaaf...maar zo is het echt.
Ook dat heb ik herhaaldelijk meegemaakt.
Het kan te maken hebben met zo veel factoren. Er kan net iets te hard gebogen zijn. Het dier kan lang op de trailer gestaan hebben...voorbeeld:
wij verkochten een paard en moesten er mee naar een kliniek 150 km verderop, in de omgeving van de nieuwe eigenaresse. Onderweg was een ongeluk gebeurd, dus we stonden in de file: optrekken, stoppen, optrekken, stoppen etc.. Dat paard was nog piepjong en had nog nooit zo lang in de trailer gestaan. Het was bloedheet weer...dus niet erg fijn. Paard kwam zeiknat uit de trailer, na twee en half uur.
Paard even rust gegund, even in een box bij de kliniek. Toen gekeurd, want daar kwamen we voor. Hartstikke kreupel op de buigproeven.
Die dierenarts, die goed bevriend was met de koper zei meteen: laat het paard hier even een nachtje staan. Dit paard is te goed om zo maar weer terug te sturen. We keuren 'm morgen nog een keer. Kan best door de reis komen (filerijden).
De volgende dag is hij gekeurd....niks loos....helemaal goed gekeurd: klinisch en röntgenologisch.
Dus zo gek kan het gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:28

Arabesk schreef:
totomb schreef:

HIer kan ik dus heel boos om worden. Niet op jou natuurlijk Ach gut

Een buigproef zegt heel weinig. Áls een paard HKO heeft, is dat een probleem dat voornamelijk naar voren komt als de diepe buigpees belast wordt. Met een buigproef worden voornamelijk strékpezen getest.

Bovendien, hoe loop jij weg als ze eerst 2 minuten je voet dubbelvouwen?

En met HKO is het ook zo dat het nu nog als 'ongeneeslijk'' wordt beschouwd, terwijl dat het niet is. Schade aan een bot kan je neit meer ongedaan maken, maar de óntsteking kan wel degelijk genezen.

Plus het feit dat 80% van de paarden HKO diagnose krijgt en het helemaal niet heeft. In veel gevallen zijn het pijnlijke hielen en dat geeft hetzelfde beeld als HKO.

Paarden die wél HKO hebben zijn over het algemeen gebaat bij een juiste bekapping en huisvesting.

Het is zó frustrerend om te zien dat de buigproef nog steeds gehanteerd wordt en dat paarden daar op afgekeurd worden. En het is ook frustrerend om te zien dat HKO nog steeds als ongeneeslijk wordt beschouwd door veeartsen en hoefsmeden.

ben het (zowaar, echt waar Haha! ) helemaal met Arabesk eens........

Tomtom kan hier niks aan doen.

Buigproeven is altijd een momentopname en absoluut niet representatief voor de "gezondheid" van het paard. Het is inderdaad normaal dat een paard een of twee passen niet helemaal zuiver loopt.

En Hko is zo een wijds begrip......... weten we het niet, dan gaat het onder die noemer.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:37

Buigproeven is altijd een momentopname en absoluut niet representatief voor de "gezondheid" van het paard. Het is inderdaad normaal dat een paard een of twee passen niet helemaal zuiver loopt.

Onze welsh bleef kreupel lopen,daarom heb ik er zo de pest over in Boos!
gewoon normaal is er niks aan de hand

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:45

romeorowan schreef:
De behandelend dierenarts zei echter dat je bij een toontredend paard (dat is ze) nooit een buigproef zou moeten doen, want dan trek je de gewrichten scheef (of zo iets).

Mijn paard staat met beide voorbenen toontredend, maar liep tijdens de aankoopkeuring flitsend door de buigproeven, dus dat zal niet voor alle paarden opgaan, denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:47

mijn dikkie dik liep zelfs met een behoorlijke blessure rad op de buigproeven Lachen Lachen

maarja monsteren is jezelf laten zien he, zeker als er mensen staan te kijken........... en dat pijntje, ach dat is zo over Lachen

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:05

Het einde van het gebeuren.

Bekapper is dus vanavond geweest
(simons lingbeek)
Pretty is keurig netjes bekapt,
en niks troontredend he!!!
Ze is smal van schouders en daardoor loopt ze wat zwaaiend
(zei trouwens andere veearts ook al na secend opinon)
alle ellende dus eigenlijk voor niks.