Paard moet 6 weken boxrust, wat voor voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UpToDance

Paard moet 6 weken boxrust, wat voor voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:29

Hallo,
Een nieuw paard bij bij ons op stal is zondag flink gewond geraakt aan zijn straal nadat hij zijn waterbak kapot heeft getrapt.
Hij moet 3 weken lang met verband om zijn hoef lopen, en zo'n 6 weken boxrust. Het is een 3 jarige arabier die heeft veel energie heeft en ik ben bang dat hij zijn box uitstuiterd na een week. Wat voor voer kun je het beste geven? Onbeperkt ruwvoer is helaas geen optie op onze stal, hij krijgt dat 2 keer per dag nu. Ook krijgt hij s'ochtends, s'middags en s'avonds steeds 1/4 muesli.

Is bix óf muesli het beste om te voeren in dit geval? Of moet hij ipv. de voerbeurten dat hij muesli krijgt gewoon een berg hooi krijgen?

XXOOXX

Re: Paard moet 6 weken boxrust, wat voor voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:37

gewoon zo veel mogelijk hooi voeren ( of dit nu 2 keer per dag is of vaker) en een beetje muesli voor het idee kan geen kwaad. Mijn ervaring is vaak dat de paarden waarvan je denkt dat ze de box uit stuiteren vaak nog wel meevallen. Dus ik hoop dat dit bij jouw ook het geval is:D
Succes ermee

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:41

Ik zou de muesli vervangen door wat hooi, aan krachtvoer heeft hij nu toch niks als hij stil moet staan. Je kan altijd voor de smaak en voor het idee 1 of 2 handjes muesli per dag geven maar meer heeft hij niet nodig als ie boxrust heeft..

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:43

je zou hem ook wortels bij kunnen gaan voeren of musli zonder haver Lachen
bijvoorbeeld die van pavo Ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:45

Geen krachtvoer meer geven, maar alleen hooi. Dat kan je aanvullen met een Pavokoek, Summerfit, dan krijgt hij toch alles binnen wat hij nodig heeft.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:51

Aan de summerfit koeken zat ik ook al te denken ja(mijn paard krijdt die namelijk ook)!
Hij moet zowiezo muesli krijgen want daar gaat zijn antibiotica doorheen.

Denk idd dat het beste dan is dat hij 5x per dag hooi krijgt, en 1 keer per dag beetje muesli voor zijn antibiotica.
Laatst bijgewerkt door UpToDance op 10-04-08 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:54

Kan je de antibiotica niet op een stukje brood doen o.i.d of in ieder geval de muesli heel erg minderen tot een paar handjes ??

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:59

feliciaa schreef:
Kan je de antibiotica niet op een stukje brood doen o.i.d of in ieder geval de muesli heel erg minderen tot een paar handjes ??

Dat zou kunnen, maar ben bang dat ze het dan niet opeet..
Het beste is als de antibiotica gewoon in haar mond gaat, hoeft ze ook geen muesli meer.
De eigenaresse van de Arabier zit al tijdje in Zuid-Afrika tot eind april. Tot die tijd doet de moeder van dat meisje haar paard, het probleem is dat de moeder niet veel van paarden weet en ook bang is. Ze krijgt die antibiotica dus niet in de mond gespoten..