onregelmatig na bekapping, of toch iets anders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

onregelmatig na bekapping, of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:17

Vorige week van woensdag tot en met zaterdag had m'n paard twee dikke achterbenen. Links iets erger als rechts. Hij was niet kreupel en het was niet warm. We hebben 3 dagen op het asfalt gestapt en kleine stukken gedraaft en elke dag afgespoten. Op zondag waren z'n benen weer helemaal normaal. Hij had ook wat dikke klieren in de kaak, dus denk dat hij een beetje verstopt zat.

Ik heb maandagavond mijn paard bekapt, iets van de hielen geveild en een stukje van de verzenen afgesneden. Niets drastisch dus.
Dinsdag naar het bos geweest. Hij liep niet helemaal lekker op het pad met zwaar zand en losse steentjes, maar niet zo erg dat ik argwaan had. Hij heeft dit wel vaker na een bekapping en dan is het altijd snel weer over. In het bos struikelde hij regelmatig, vooral in stap, maar ook dit leek niet abnormaal; hij kijkt in het bos wel vaker niet goed waar hij loopt.
Gisteren hebben we niets gedaan.
Vandaag opgezadeld om te gaan rijden in de bak, maar gelijk op het harde grint/zandpad op weg naar de bak liep hij totaal niet lekker. Op het asfalt ging het na een paar passen een stuk beter. In de bak nog even gecontroleerd of er niets in de hoeven zat en of de benen niet warm waren ofzo. Toen toch maar opgestapt en wat gestapt voorwaarts neerwaarts. Ik kon wel voelen dat hij rechtsachter wat kleinere passen maakte, maar hier heeft hij altijd al de neiging toe gehad. In draf voelde het ook niet helemaal lekker.
Dus maar afgestapt en iemand aan de hand laten draven en toch wel onregelmatig op linksachter. Niet echt kreupel, maar ook niet helemaal goed. Nog maar eens benen en hoeven gevoeld, links was aan de buitenkant van de hoef iets warmer, maar scheelde bijna niets. Buigproefje gedaan, werd het niet erger van. Op het asfalt gedraaft en daar was er bijna niets aan te zien.
Maar naar huis gegaan en even afgespoeld. Ik weet niet goed wat ik ermee moet. Het paard wil graag genoeg naar voren, is vrolijk, geeft graag al z´n voeten en er voelt niets warms.
Wanneer is een kleine onregelmatigheid echt kreupelheid en moet ik me zorgen gaan maken? Mij lijkt het meer gevoeligheid omdat het op sommige ondergrond erger is. Wat is hier aan te doen? Kan ik gewoon blijven rijden? Moet ik de DA hiervoor bellen (ik wil het nog 2 dagen, tot en met zaterdag aankijken)? Wat denken jullie?

saffron

Re: onregelmatig na bekapping, of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:31

Heb net ongeveer dezelfde situatie gehad: plotseling gevoelig (wel geen dikke benen of warme hoeven). Heeft 2 dagen geduurd en ineens is het over...
Kijk, warmte en zwelling is dus niet goed, zeker niet als hij al gevoelig loopt. Ik persoonlijk zou niet rijden. Laat hem doen wat hij wil, als hij toch vrolijk is, bv aan de hand werken en een paar dagen opvolgen.
Staat hij op stal of altijd buiten? Ander voer of niet?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:46

Hij staat altijd buiten, maar met de modder van vorige week, plus een deel van het kuil was bedorven, denk ik dat daarvan de dikke benen kwamen (die NIET warm waren). De dikke benen waren zaterdagavond na het stappen op de weg helemaal verdwenen (door de modder in de wei werkte het hoefmechanisme wss niet goed).
Het verschil in warmte in de hoeven vandaag is minimaal en is alleen op een plekje van ongeveer een cm2. Het is niet zo warm dat ik me zorgen maak. Ik denk dat dat gewoon was van het bewegen. Na het afspuiten en naverzorgen voelde ik geen verschil meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:48

Bel anders voor overleg met de DA.

PS Buigproef graag alleen door een dierenarts laten doen aub.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:16

Misschien Drainagecompositum geven?! Dat voert i.i.g. de afvalstoffen goed af! En even overleggen met je DA.
Je geeft hem niet toevallig lucerne van Subli (met olie)?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:18

Nee. Hij krijgt een grote plak kuil en twee keer een klein handje sportbrok van subli.
Al het dikke is weg en ik denk niet dat het iets te maken heeft met de kreupelheid die er nu is. Anders was het wel dik gebleven?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:30

Ik vind het moeilijk om hier iets over te zeggen. Waarom bel je de DA niet even om te overleggen?!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:30

misschien een hoefsmid bellen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:38

Alicia2u schreef:
Hij staat altijd buiten, maar met de modder van vorige week, plus een deel van het kuil was bedorven, denk ik dat daarvan de dikke benen kwamen (die NIET warm waren). De dikke benen waren zaterdagavond na het stappen op de weg helemaal verdwenen (door de modder in de wei werkte het hoefmechanisme wss niet goed).

Ik denk het ook ja Ja. Als ze lang stilstaan als ze het niet gewend zijn krijgen ze dikke poten en zeker met kuil.

Het struikelen kan toeval zijn, maar je kan ook even kijken of je de toon wel kort genoeg hebt gemaakt en een goede mustangroll hebt gemaakt.

Het niet lekker lopen achter kan door van alles komen. Mijn paard liep ook een keer niet helemaal lekker rechtsachter en toen heb ik hem aan de hand gestapt. Ik denk dat hij zich verrekt had ofzo, want het werd steeds minder en na een kwartier was het over.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 05:31

Ik heb dus wel even doorgereden, maar het werd niet echt beter. Ik kijk vandaag nog maar eens. Neem de camera mee, zodat ik kan filmen.
De toon is kort genoeg, ik heb niets anders gedaan dan wat ik normaal ook doe. Kan het gewoon gevoeligheid zijn? Het is erger op bodems met losse stukjes (grintpad, houtsnippers in de bak)?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:55

Staat ze ook de hele dag op gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:02

Mij lijkt het logisch dat hij van bedorven kuil dikke benen krijgt, is de stofwisseling. Als je zorgt dat hij nu schoon voer krijgt, zal het snel over zijn.

Als ik zo lees, ben geen bekapper, zijn hielen en verzenen hetzelfde. Als jij zelf bekapt en je paard loopt na een bekapping gevoelig dan doe je toch iets niet goed en zou ik het voortaan aan een ervaren bekapper overlaten. Als jij steeds zo ver gaat dat de zool dun wordt en hij daar gevoelig is, haal je te veel er van af. Maar dan krijgen we weer de alom oude discussie. Logisch gezien, lijkt mij het duidelijk. Als een paard niet goed op zijn voetas staat, krijgt hij ook dikke benen, dan zijn de pezen overvult omdat ze overbelast zijn door de verkeerde beenstand en de belasting er op.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 07:54

Het paard staat de hele dag op een stuk wei wat nu bijna helemaal kaal is. Ze krijgen daar wat kuil bijgevoert.

Het bedorven deel van het kuil is uiteraard niet gevoerd maar op de mesthoop verdwenen. Kans is echter wel aanwezig dat de paarden wat schimmelsporen binnen hebben gekregen. Een ander paard had ook opgezette klieren.

Ik snijd nooit in de zool, wordt regelmatig gecontroleerd door een professioneel bekapper (die toekijkt hoe ik mn paard bekap en waar nodig aanwijzingen geeft). De zool is niet dun, het paard reageert niet op druk op de zool, maar ik heb geen visiteertang om het echt goed te kunnen testen.

Als de beenstand fout zou zijn, dan lijkt het me dat de zwelling in de benen langer aan zou houden. Echter deze is HELEMAAL verdwenen.
Ik heb het paard pas bekapt NADAT de zwelling verdwenen is en ik zie geen direct verband tussen de zwelling en de onregelmatigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 06:14

Als een paard gevoelig is na bekapping, is hij gewoon te kort gezet, niks anders dan dat. Als kuil bedorven is, is het hele pak bedorven, sommige schimmels zijn ronduit giftig. Als schimmel zich heeft gevormd dan is het door het hele pak heen, maar dat kan je niet zien. Sommige paarden eten ook daarvan. De reden dat ik nooit kuilgras zou kopen.

Gewoon hooi en dat laten wikkelen is heel wat anders, dat is al goed droog, dat zou een optie voor je kunnen zijn mbt opslaan. Maarr dan moet je wel zorgen dat er geen gaatjes in komen, mij is verteld dat het pak minimaal 7 keer gewikkeld moet zijn om te zorgen dat het goed stevig is en schimmel tegen gaat omdat er dan geen vocht van buitenaf in kan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 08:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:46

Heb het nog niet gelezen, maar normaal komen rugproblemen juist vaak weer door voetproblemen.