Kosten voor hoeveelheid hooi normaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Kosten voor hoeveelheid hooi normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 15:26

Doordat we een aantal weken geleden slecht hooi hadden, zijn we van hooileverancier veranderd. Het hooi is zeer goed, de 3 paarden bij ons in stal eten er zeer graag van. Overdag staan de 3 paarden op paddock en hebben zoveel hooi dat ze er precies de gehele dag van eten kunnen. S'nachts in hun eigen stal krijgen ze ook voor de hele nacht meer dan voldoende. Mijn paard is aan de dunne kant in de flanken (mede door slecht hooi deze winter) en heeft deze hoeveelheid hooi hard nodig. Wij kopen van die grote balen hooi en er gaan op deze manier ongeveer 4 balen hooi er doorheen per maand voor 3 paarden. Een baal kost 40 euro en we halen de balen zelf op. Voor opslag hebben we weinig ruimte. Nu heb ik 3 vragen:

1) is 4 balen niet heel veel voor 3 paarden per maand?
2) Is 40 euro per baal veel voor dit jaar?
3) Zouden we ook op paletten buiten het hooi kunnen opslaan met plastic eroverheen? deze vraag: omdat we dan de kosten per baal naar beneden halen

Jullie advies zou heel fijn zijn. Alvast bedankt!

saaraah

Re: Kosten voor hoeveelheid hooi normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:35

Ik vind het eigenlijk ook best veel. Bij ons kosten de grote balen geloof ik 30 euro. We doen meestal een week ongeveer met 1 baal, er eten 4 paarden van en 6 pony's (de pony's krijgen niet zo veel als de paarden want de pony's staan overdag op de wei).
3) Dat weet ik niet, kan denk ik wel maar dan moet je heel goed oppassen dat er geen vocht bij komt (er zit ook water in de grond). Je kan het beter denk ik ergens in een schuur doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:39

Hoeveel wegen de balen?
Er zijn namelijk zoveel gewichten in balen. Je hebt namelijk de 400 en de 1000 kg balen al en beide worden vaak genoemd als 'grootte' balen.

3 paarden: een paard behoord gemiddeld 1,5 tot 2 % van zijn lichaamsgewicht in ruwvoer binnen te krijgen. Aangezien ze bij jou onbeperkt krijgen zal het zeker de 2% wel halen, als je al niet op 2,5 tot 3 % uitkomt.
Even er vanuit gaande dat een gemiddeld paard 600 kg weegt, zal elk paard per dag al 12 kg hooi moeten krijgen (dan heb ik het over de 'standaard' gebruikte 2%), per dag voor 3 paarden is dat dan al 36 kg hooi.
Dat maal 30 dagen in de maand kom je dus uit op 1080 kg per maand als je van de 2% uitgaat.
Dit kan natuurlijk nog hoger uitkomen, wanneer je paarden meer wegen en/of meer dan die 2 % per dag binnen krijgen.
Daarnaast: het kan veel zijn, maar heb je heel stengelig hooi met minder voedingsstoffen? Of heb je fijner, groener hooi met veel voedingsstoffen? Ook verschilt per soort hooi het gewicht van de balen.

Het zal waarschijnlijk wel veel zijn, maar als ze het opeten: waaorm niet? Pas wanneer ze je echt te dik worden kan je gaan beperken in ruwvoer, tot die tijd: ze eten wat ze denken nodig hebben.

Ook de prijs vind ik dus niet te zeggen, aangezien ik niet weet wat ze wegen.
Hooi onder plastic buiten bewaren zou kunnen, maar ik ben bang dat er te veel vocht bij komt en dat hooi dan nog duurder wordt per te voeren kilo, omdat je dus meer weg moet gooien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:48

vaak liggen de kilo's van grote balen (de normale grote balen die de meeste particulieren gebruiken ) tussen de 300 en de 400 kg

alsje idd die 2,5 % gaat volgen (waar het bij onbeperkt wel op neer komt meestal
dan is 2,5% van 600 kg =15 kg hooi
dat keer drie = 45 en dan dat weer keer 31 = 1395 kg hooi per maand
dan zou dat op 3,95 balen van 350 kg neerkomen (om even een gemiddelde te nemen )
dus dan zijn vier balen heel netjes

mocht je 400 kg balen hebben, dan zitten ze wat ruim in het ruwvoer, maar ja, er is ook altijd wel een stuk wat je weggooit (natgepiest, vies , wat dan ook)

kwa prijs klinkt het me niet vreemd in de oren

opslag onder zeil, dna moet je zeker zijn van waterdichtheid, idd op vrij hoge pallets tegen het opspetteren van de regen
en het zeil hel goed vast kunnen zetten (bijvoorbeeld flinke haringen etc door de spanringen oid) om afwaaien te voorkomen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:58

Wij voeren 1 paard en 2 d-pony's van een groot pak voordroog van 30 euro. We zijn nu 3 weken aan het voeren en het is nog niet op. Ze krijgen 4 maal daags in hun stal hooi, staan van 12-7 op de wei.

Maar het ligt er denk ik ook aan waar je het koopt, hoe hard het is gesperst, nat/droog en hoe groot de pakken zijn. Hier in de regio verschillen ze van 1.25 tot 2 mtr lang.

Edit: sorry lees nu pas dat het over gewoon hooi gaat Blond

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:09

Ik weet niet precies hoelang wij met een pak doen maar wij hebben wel regelmatig pakken buiten liggen.
De pakken zitten zelf in soort groen plastic en die leggen we op een pallet zodat we er met een steekwagen onder kunnen.
En we leggen er zeil over zodat de katten het niet kapot krabben.
Denk dat als je zeil erover ligt het prima zal gaan!
Owja wij betalen ook iets van €30,-

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:11

Ik betaal 20 euro voor een rondbaal van ongeveer 500 kg en daar doe ik met een Tink en shet ongeveer een maand mee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:15

ik ben wel benieuwd, ik voerde aan 2 paarden een ronde baal voor droog op in 3 weken en dan krijgen ze veel te eten. Nu wil ik aankomende winter ook overgaan op die grote pakken van 40 euro maar ik schrik er wel van hoe snel het er bij jou doorgaat, ik blijf dit dus nog even volgen..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:17

shennie schreef:
Ik weet niet precies hoelang wij met een pak doen maar wij hebben wel regelmatig pakken buiten liggen.
De pakken zitten zelf in soort groen plastic en die leggen we op een pallet zodat we er met een steekwagen onder kunnen.

Dat is kuil. Geen hooi!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:21

wij doen met 2 paarden 1 baal in een krappe maand. kosten nu 50 euro p/stuk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:26

smokey17 schreef:
shennie schreef:

Dat is kuil. Geen hooi!

Je hebt zo ook hooi, dacht nl. laatst een baal kuil te hebben gekocht bleek het hooi te zijn.
Ik gebeld en jahoor bestaat dus echt.....

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:19

Amai, ik vind het wel veel, jij komt dus aan 160e per maand voor 3 paarden, das dus ong. 47e per maand per paard.

Zelf voor ik kleine botten, en mijn merrie van 600kg eet 10 kg hooi per dag (= halve bot). Per maand heeft ze dus 15 botten nodig, en ik betaal 1,5 e per bot, dus das 22e per maand ...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:33

van prijs is het volgens mij wel normaal hoor hier ook 35/40 euro.heb ze zelf niet.
maar voor kleine pakjes hooi betaalde ik 3,50 per pakje ben nu over op voordroog.
hier kan ik geen pakjes voor 1,50 krijgen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:47

Arabian_Girl schreef:
van prijs is het volgens mij wel normaal hoor hier ook 35/40 euro.heb ze zelf niet.
maar voor kleine pakjes hooi betaalde ik 3,50 per pakje ben nu over op voordroog.
hier kan ik geen pakjes voor 1,50 krijgen

Amai dat is toch nogal een prijsverschil ... ik woon wel in België en hier is 1,50 per kleine bot echt normaal ... rechtstreeks van het land betaal je in de zomer 1,20 ...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:49

echt beter die prijzen daar..zou willen dat t hier ook was..dan ging ik weer terug op hooi. veel minder last van slechte pakjes etc..voor de voordroog betaal ik trouwen 6,50 per pakje.maar doe hier iets langer mee dan met hooi.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 08:12

Ja, ik heb het echt over hooi. Ik vind het zelf ook duur, maar ik ga echt niet op goed hooi besparen. Ik ben gewoon benieuwd in jullie ervaringen. Zoals ik begrijp is €40,- per baal een niet abnormale prijs. Ik ga toch een keer met de trailer de balen wegen. Is voordroog een goed laternatief voor hooi of is hooi beter? Heb absoluut geen ervaring met de voedingswaarde van voordroog.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:40

Ik vind het duur. Heb pas geleden nog gekeken wat zo;n grote baal kost en het varieert tussen de 17,50 en de 25 Euro.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:48

grote baal is hier 50 euro nu...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:51

Whow, dat is wel abnormaal. In welke regio is dat?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:53

flevoland

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:54

vorig jaar waren ze 30 euro... dus wel flink duurder geworden...

maar mss heb ik t over andere dan jij? ik doe er bijna een maand mee met 2 paarden...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:55

Ik doe er 3 weken mee. Maar dat komt omdat ze op dit moment allebei dubbele porties krijgen. Ze moeten nl. dikker worden,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:19

jwoltmanelp schreef:
Ja, ik heb het echt over hooi. Ik vind het zelf ook duur, maar ik ga echt niet op goed hooi besparen. Ik ben gewoon benieuwd in jullie ervaringen. Zoals ik begrijp is €40,- per baal een niet abnormale prijs. Ik ga toch een keer met de trailer de balen wegen. Is voordroog een goed laternatief voor hooi of is hooi beter? Heb absoluut geen ervaring met de voedingswaarde van voordroog.

ik voer zelf het liefste hooi
dat kun je veel makkelijker onbeperkt voeren zonder dat ze vet worden , je komt veel makkelijker aan de hoeveelheid ruwe vezel die een paard nodig heeft
en je ziet wat je voert (als in een pak hooi kun je het hooi zien , bij voordroog is het altijd weer even afwachten wat er onder dat plastic vandaan komt )

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:56

Volgens mij is alles ook duurder geworden door de slechte oogst (veel regen gehad)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:08

volgens mij gaan hier wat soorten en maten door elkaar, ik betaal hier voor een kleien baal 3-3,50 euro, een ronde grote baal 25 euro en een groot pak 40 euro