Waar heen voor een 2nd opinion (peesblessure in schouder)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Waar heen voor een 2nd opinion (peesblessure in schouder)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:43

Vorige week woensdag is de dierenarts bij ons thuis geweest, omdat mijn paard inmiddels 2 weken kreupel liep (linksvoor) en het niet verbeterde. Deze adviseerde ontstekingsremmers en 3 weken op rust laten staan en kijken hoe het gaat. Als het daarna niet verbeterde naar kliniek. Ik heb toen in overleg met de DA ervoor gekozen direct de kliniek te bellen voor een afspraak (omdat hij al 2 weken stil stond en het niet beter werd).

Afgelopen maandag kon ik met mijn paard bij de kliniek terecht (in Wolvega/Oldeholtpade). Tussen het DA-bezoek en kliniekbezoek heb ik hem op stal laten staan en is hij erg verslechterd (bij de kliniek liep hij echt stokkreupel, terwijl bij DA bezoek dit een stuk minder was). Zij hebben een kreupelheidsonderzoek gedaan en uiteindelijk is de hele ondervoet verdoofd geweest en liep hij nog stokkreupel. Bij de DA thuis was duidelijk te zien dat hij zijn been niet ver genoeg naar voren zette, bij de kliniek liep hij zo slecht dat de DA dat denk ik over het hoofd heeft gezien en er vanuit ging dat het meer een belastingskreupelheid was en vanuit de ondervoet kwam. De kliniekarts vond het na het zien draven op de verharde longeercirkel niet meer nodig om ook op het zachte te kijken zo overtuigd was hij van de belastingskreupelheid.

Toen is er dus een echo gemaakt van zijn schouder. Na lang kijken en uiteindelijk vergelijken met het rechterschouder, zag de DA links dat de pees voorop de schouder (bij triceps?) anders (beschadigd?) was. Dus toen was de conclusie: Dit is het, zijn hele ondervoet hebben we uitgesloten, dus dat is het niet. Dit past ook wel bij de manier waarop hij kreupel loopt.

De dierenarts was niet positief over mogelijk herstel. Huilen Hij kon hooguit pijnstillers krijgen, maar daar schieten we niks mee op (behalve dat hij dan misschien gekker gaat doet omdat hij geen pijn voelt) dus dat hebben we niet gedaan. Verder moet hij op complete boxrust en mag z'n stal niet uit. Over twee weken moeten we terugkomen en dan gaat de dierenarts kijken of het wat verbeterd is. Ik verwacht eigenlijk geen verbetering gezien hij de 3 weken voor het kliniekbezoek ook zijn stal nauwelijks uit is geweest en alleen maar achteruit is gegaan... Verdrietig

Ik wacht deze twee weken af en ga dan opnieuw naar de kliniek, maar als er geen verandering in zit, wil ik toch graag nog ergens anders heen voor een second opinion. Ik heb namelijk het idee dat dit niet (het enige) is waarom hij zó kreupel loopt.

Waar kan ik heen voor een second opinion en hebben ze veel ervaring met schouderblessures in de weke delen??

Zijn er hier nog meer ervaringen met paarden met een schouderblessure (+ evt. herstel)?

Belker

Re: Waar heen voor een 2nd opinion (peesblessure in schouder)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:36

kennissen van mij hadden dit ook bij hun pony en deze pony is volledig afgekeurd. Bij haar was de pees inde schouder of zeer ernstig beschadigt of zelfs afgescheurd. Ondank haar blessure springt ze wel over hekken en draden heen als het haar uitkomt.
ze loopt wel altijd kreupel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:03

Een vriendin van mij had een pony die was uitgegleden in de wei. Hij liep flink kreupel. Foto's laten maken bij de 'lolkale' dierenarts en daar was niets op te zien. Wel was duidelijk dat het uit de schouder kwam.
Meerdere malen is ze met de pony naar een ostheopate geweest maar dat heeft helaas niet geholpen.
Daarna is ze voor onderzoek naar Emmeloord gegaan want daar hebben ze een heel sterk scanapparaat of fotoapparatuur (?), in ieder geval iets wat niet elke kliniek heeft.
Diagnose: flinke artrose in de schouder. Pony heeft ze daar laten inslapen.

Ik hoop dat het voor jouw paard positiever uitvalt.
Om op je vraag terug te komen zou ik dus zeggen Emmeloord.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:00

Bedankt voor jullie reacties ook al klinkt het niet zo best Huilen

Zijn er nog meer mensen met ervaring hiermee??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:57

Mijn paard had tot twee weken terug ook problemen met de schouder. Dit uitte zich niet in kreupelheid, maar in het 'stampen' met de voorbenen. Eerst links, daarna recht meer. Osteopaat laten komen, die heeft alles tussen de 1e en 3e rib los proberen te maken. Het paard was ontzettend slap toen ik weer ging rijden een week na de behandeling (daarvoor stond hij 3 weken op rust, wat niet hielp). Het advies gekregen met m'n instructrice hieraan te werken en het los te rijden. Vorige week liep hij eindelijk weer normaal! (inmiddels niet meer, maar dat is een ander probleem weer). Al met al heeft het 5 maanden geduurd.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:12

Heb geen ervaring met schouderblessures, maar kan je misschien wel een tip geven voor een second opinion.

Ik loop nu al een tijdje met mijn paard bij de Lingehoeve in Lienden. Erg fijne kliniek, met veel kennis en kunde. Ja Zo kunnen ze bijvoorbeeld als enigste kliniek in NL een scintigrafie maken en is er een CT aanwezig.
Dierenartsen zijn er eerlijk en recht door zee. Ze houden je absoluut niet aan het lijntje, zo is mijn ervaring.
Als je meer wilt weten, kun je altijd pb-en.

Verder kun je ook naar Utrecht gaan voor een second opinion, heb ik ook goede ervaringen mee.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:37

Zijn er nog meer mensen met ervaringen???
Komende maandag weer naar de kliniek in Wolvega en dinsdag naar Albert van Es.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:56

Vind Albert van Es echt een fenomeen. Denk dat je heel veel aan hem hebt in dit geval. Als hij het echt niet ziet zitten, meldt hij het wel. Succes en ik hoor graag je ervaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:17

mijn pony heeft een flinke schouderblessure gehad.maar dat is goed genezen.
maand rust op de wei en toen in een periode van 3 maanden heeeeeeeel rustig opbouwen,geen medicatie gehad,maar wel dagelijkse massage van de spieren,omdat het hier een spierblessure betrof
de veearts noemde het boegkreupel

bij welke kliniek ben je geweest, bij van der laan?

ga anders naar de dierenkliniek in Rolde toe?
is dacht ik ooknog dichterbij voor je
http://www.dap-aaenhunze.nl/

wat ik niet snap...je zegt dat hij boxrust moet, en de periode daarvoor ook al veel binnestond en het dus erger was.
waarom overleg je niet en kies je voor buiten staan?

mijn pony moest zelfs op het land toen van de veearts,omdat volgens hem een schouder heel snel atrofeerd als je een dier dan stilzet Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:02

Oef wat een verhaal.

Ik heb wel ervaring met schouderkreupelheid, maar op verschillende manieren. Vaak komt het uit de rug / schoft .

Een goede osteo kan soms een heel eind helpen.

En jaren geleden heb ik ook een vrouw gezien die met biotherapie (correct me if I'm wrong) Een paard van een schouderblessure heeft genezen.

Dit paard liep internationaal maar werd kreupel, alles op de foto gezet, incl rug , maar niks te vinden.
Die vrouw kwam toen met een apparaatje, soort kammetje, dat uitsloeg bij kapot weefsel. Paard kreeg een stip op de plek waar dat ding uitsloeg.
Ze hadden niks over de kreupelheid gezegt. Toen ze klaar was met meten, stond bij de kreupele kant, LV, de schouder vol met stippen. Die is ze toen gaan behandelen met infrarood en magneten. Paard loopt weer internationaal Lachen

Maar goed, de ene kreupelheid is de andere niet ...

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 11:18

ellepel schreef:
bij welke kliniek ben je geweest, bij van der laan?

wat ik niet snap...je zegt dat hij boxrust moet, en de periode daarvoor ook al veel binnestond en het dus erger was.
waarom overleg je niet en kies je voor buiten staan?

mijn pony moest zelfs op het land toen van de veearts,omdat volgens hem een schouder heel snel atrofeerd als je een dier dan stilzet Knipoog

Ik ben bij http://www.dierenkliniekwolvega.nl/inde ... age&page=5 geweest, we werden geholpen door Waling Haijtema.
Dat een schouder snel atrofeerd in zo'n geval wist ik niet Scheve mond
Het was eigenlijk zo'n klap toen de dierenarts zei dat hij niet wist of hij hem nog goed kreeg, dat ik niet meer echt goed mijn hoofd erbij heb gehad. Met peesblessures hoor je altijd dat het paard zo veel mogelijk rust moet hebben en wat dat betreft ben ik blind op het advies van de VA af gegaan. Ziek
Het is wel zo dat ik er dus vanwege die gedachtegang nogal sceptisch over ben dat het maandag beter is.

Waar ben jij geweest bij de schouderblessure van je pony?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 11:22

crossmonster schreef:
Oef wat een verhaal.

Ik heb wel ervaring met schouderkreupelheid, maar op verschillende manieren. Vaak komt het uit de rug / schoft .

Een goede osteo kan soms een heel eind helpen.

En jaren geleden heb ik ook een vrouw gezien die met biotherapie (correct me if I'm wrong) Een paard van een schouderblessure heeft genezen.

Dit paard liep internationaal maar werd kreupel, alles op de foto gezet, incl rug , maar niks te vinden.
Die vrouw kwam toen met een apparaatje, soort kammetje, dat uitsloeg bij kapot weefsel. Paard kreeg een stip op de plek waar dat ding uitsloeg.
Ze hadden niks over de kreupelheid gezegt. Toen ze klaar was met meten, stond bij de kreupele kant, LV, de schouder vol met stippen. Die is ze toen gaan behandelen met infrarood en magneten. Paard loopt weer internationaal Lachen

Maar goed, de ene kreupelheid is de andere niet ...

Toen hij eenmaal kreupel was, had ik ook meteen het idee dat het vanuit het schouder kwam en dacht dat het wel eens met de spieren te maken kon hebben. Het leek in het begin nl zo dat als hij los in de bak liep hij niet kreupel liep als hij met zijn hoofd laag boven de grond liep. Later heb ik hier geen verschil meer in gezien.
Ik ga ook naar Albert van Es, omdat ik denk dat er meer is dan die pees die de VA aanwijst als boosdoener.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:29

ik heb toen gewoon mijn eigen veearts laten komen,helaas leeft de beste man niet meer.( is nu ongeveer 7 jaar geleden)

pony moest los,op harde en op zachte ondergrond aan de longeerlijn omdat niet helemaal goed duidelijk was waar de blessure nou precies zat,pas later ontdekte ik een deuk in zijn schouder dus waarschijnlijk had hij een trap gehad van een ander paard.

ik moest dus dagelijks masseren met srl-gelei( ook wel spiroflor genoemd)
een maand op de weide en daarna dus stappen aan de hand.
ben echt wel even zoet geweest en nu nog als pony niet regelmatige beweging houd heeft hij een heel typisch huppeltje omdat de spieren dan stijf worden.

maar wat de mijne had kan heel wat anders zijn dan wat de jouwe heeft,laat dus inderdaad alles goed nakijken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 12:07

ellepel schreef:
ik heb toen gewoon mijn eigen veearts laten komen,helaas leeft de beste man niet meer.( is nu ongeveer 7 jaar geleden)

pony moest los,op harde en op zachte ondergrond aan de longeerlijn omdat niet helemaal goed duidelijk was waar de blessure nou precies zat,pas later ontdekte ik een deuk in zijn schouder dus waarschijnlijk had hij een trap gehad van een ander paard.

ik moest dus dagelijks masseren met srl-gelei( ook wel spiroflor genoemd)
een maand op de weide en daarna dus stappen aan de hand.
ben echt wel even zoet geweest en nu nog als pony niet regelmatige beweging houd heeft hij een heel typisch huppeltje omdat de spieren dan stijf worden.

maar wat de mijne had kan heel wat anders zijn dan wat de jouwe heeft,laat dus inderdaad alles goed nakijken.

De DA die bij mij thuis is geweest ontdekte ook een deuk in zijn schouder, voorop. Van een ander paard kan het bij die van mij niet zijn. Deuk zit ook niet op hoogte van staldeur, heb het idee dat de deuk ter hoogte zit van de voorstang van de trailer (heeft hij zaterdags in gestaan vanwege buitenrit, woensdags zou ik hem weer rijden en was hij kreupel).
Haijtema heeft aan dat deukje geen aandacht besteed (heb hem er wel op gewezen).

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:01

@_iDj_:Ik zie dat je in Opende Gr woont
Misschien heb je iets aan de heer Gerrit Wijers in Harkema? Is weliswaar geen DA maar een fysiotherapeut. Maar heeft wel heel veel paarden met verschillende klachten/blessures ed weer 'opgeknapt'...
Je zou hem in ieder geval es je probleem kunnen voorleggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 06:17

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:10

Ik ben met mijn paard in Lienden geweest, de lingehoeven, heb daar een scintigrafie laten doen van heel mijn paard, helaas was de uitslag erg triest maar er is daar heel veel uit gekomen.
Mocht je intresse hebben of wil je weten wat een scintigrafie is pb mij maar even.
Succes meissie, maar ga zekers een second opinion laten doen Knipoog

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 18:22

Rosanja: Gerrit Wijers ben ik inmiddels ook door iemand anders op gewezen. Ik ga eerst naar Albert van Es omdat dat toch al in de planning staat, daarna zie ik wel verder. Iig bedankt voor je reactie!

Ellepel: Inderdaad toevallig dat hij ook een deuk heeft. Hij heeft het op dezelfde plek als waar jij beschrijft. Aan de linkerkant is het deukje iets dieper dan de rechterkant.

Christel: Bedankt voor je reactie. Ik weet min of meer wat scintigrafie is. Wat had jouw paard precies en wat is er uit de test gekomen? Ben je doorverwezen naar de Lingehoeven voor een scintigrafie?

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:50

nee was niet doorverwezen, alleen we kwamen er maar niet achter wat mijn paard had, we zijn 4x in één week tijd over de kop gegaan, je hoefde zijn rug maar aan te raken en hij zakte gewoon weg echt 20cm in, het was allemaal zo raar, ben in utrecht geweest in someren geweest, en vele dierenartsen in de buurt afgegaan, totdat één dierenarts zei, je hebt een optie waarbij je echt kunt zien wat er dwars zit bij je paard, ik ben via hem daar terecht gekomen, ik moet zeggen dat ik blij was dat ik goed verzekerd was voor mijn paard, het kost natuurlijk wel wat.
Maar inderdaad daar kwamen ze tot de conclusie dat hij beide voorpesen geklapt (dat is een groot woord) waren, daar dat hij zijn voorbenen wilde ontlasten heeft hij bijna een jaar altijd verkeerd gelopen en zijn rug was daardoor helemaal verkeerd belast door het anders gaan lopen van hem.
Echt ik meen het, helaas voor mij geen paard meer, omdat ik er zo lang mee heb gelopen en zo'n vedriet om heb gehad, maar ik meen het uit de grond van mijn hart dat ik blij ben dat ik die scintigrafie heb laten doen Knipoog