Afgelopen maandag kon ik met mijn paard bij de kliniek terecht (in Wolvega/Oldeholtpade). Tussen het DA-bezoek en kliniekbezoek heb ik hem op stal laten staan en is hij erg verslechterd (bij de kliniek liep hij echt stokkreupel, terwijl bij DA bezoek dit een stuk minder was). Zij hebben een kreupelheidsonderzoek gedaan en uiteindelijk is de hele ondervoet verdoofd geweest en liep hij nog stokkreupel. Bij de DA thuis was duidelijk te zien dat hij zijn been niet ver genoeg naar voren zette, bij de kliniek liep hij zo slecht dat de DA dat denk ik over het hoofd heeft gezien en er vanuit ging dat het meer een belastingskreupelheid was en vanuit de ondervoet kwam. De kliniekarts vond het na het zien draven op de verharde longeercirkel niet meer nodig om ook op het zachte te kijken zo overtuigd was hij van de belastingskreupelheid.
Toen is er dus een echo gemaakt van zijn schouder. Na lang kijken en uiteindelijk vergelijken met het rechterschouder, zag de DA links dat de pees voorop de schouder (bij triceps?) anders (beschadigd?) was. Dus toen was de conclusie: Dit is het, zijn hele ondervoet hebben we uitgesloten, dus dat is het niet. Dit past ook wel bij de manier waarop hij kreupel loopt.
De dierenarts was niet positief over mogelijk herstel.

Ik wacht deze twee weken af en ga dan opnieuw naar de kliniek, maar als er geen verandering in zit, wil ik toch graag nog ergens anders heen voor een second opinion. Ik heb namelijk het idee dat dit niet (het enige) is waarom hij zó kreupel loopt.
Waar kan ik heen voor een second opinion en hebben ze veel ervaring met schouderblessures in de weke delen??
Zijn er hier nog meer ervaringen met paarden met een schouderblessure (+ evt. herstel)?