Bloedonderzoek, evenwicht bacteriën darmen niet in orde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuuZzel

Bloedonderzoek, evenwicht bacteriën darmen niet in orde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 13:36

Afgelopen vrijdag is de dierenarts geweest voor Hylke.
Hylke is een paard wat erg moeilijk dik is te krijgen en voordat ik mijn volledige maandsalaris aan eten erdoorheen jaag, heb ik de DA laten komen om hem te laten onderzoeken, met het idee, mocht er niks uit komen, dan heb ik inderdaad gewoon een paard wat moeilijk dik wordt.

Helaas was dit niet het geval.
De bacterieën in zijn maag/darmkanaal zijn volledig uit evenwicht.
Er zijn te weinig goed bacterieën aanwezig die de slechte stoffen opeten en daarintegen te veel slechte, waardoor zijn voedingsstoffen door die bacterieën opgegeten worden.

Met andere woorden, zijn goede voedingsstoffen krijgt hij zo minimaal binnen, dat hij alles wat hij eet, volledig gebruikt. Daarnaast waren ook zijn spierenzymen hoog, maar dat is weer een logisch gevolg van de tekorten.

Hylke moet nu 4 weken lang aan de probiotica en digestive care pasta om het evenwicht in de bacterieën terug te krijgen. Daarnaast krijgt hij extra supplementen voor zijn spieren en moet hij 5x per dag hooi krijgen om de spijsvertering op gang te houden.
Ik heb gelukkig alles met mijn stalhouder kunnen regelen, doordat Hylke nu een eigen stukje krijgt buiten, maar handig is anders..

Na deze 4 weken, moet ik 8 weken volop ruwvoer voeren en dan opnieuw een onderzoek laten doen, om te kijken of het aangeslagen is.
Duimen jullie mee dat het werkt?

Overigens ben ik ook benieuwd of er meer mensen zijn die een paard hebben/hadden met deze afwijking.

SuuZzel

Re: Bloedonderzoek, evenwicht bacteriën darmen niet in orde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 16:42

Niemand?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:49

ik heb wel gehoord van een verstoorde darmflora.
probiotica kan dan inderdaad heel erg goed helpen.
duurt wel even voor je verschil ziet hoor dus niet te snel denken van dit helpt niet.

ik zal in elk geval wel voor je duimen

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:04

Waar kijken ze bij het bloedbeeld dan naar als er iets niet goed is met de darmen? ik heb ook bloed laten prikken vorige week ,mn paard is sloom en stijf en heeft spuit poep ,zijn spierwaardes waren te hoog en ik herken nu mn paardje enorm in jouwn paard ! mijn DA heeft echter niks over de diarree of het verban tussen de spierwaardes en de diarree. digestive care pasta dat is duur spul of niet ? zeker als je het 4 weken moet geven!!!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:25

Uit zijn bloedwaardes kwam de verhoogde spierenzymen en dat wijst vaak op een te kort aan voedingsstoffen. Uit het mest onderzoek kwam dat er een grote verstoring was in de balans van de goede en slechte bacterieën. Daar kan inderdaad ook diaree uit komen.. is hij ook getest op zand in zijn mest?
De pasta is opzich vrij duur, maar die geef je 2 dagen. (1 spuit doe je 2 dagen mee) Daarnaast krijgt hij nu 3 weken lang probiotica en E plus van Pavo, daarbij is onbeperkt ruwvoer een belangrijke factor, omdat de stofwisseling de gehele dag aan de gang moet blijven.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:05

Ik heb dus ook een enorm probleem met mijn paard. Vorige week had hij ook spuitpoep en buikkramp. Heel de week is het iets beter geweest, maar nu is de mest weer enorm dun. Mestonderzoek toont geen wormen aan of teveel zand in de darmen, maar gaf aan dat hij teveel vlas at. Nu staat hij al een week op stro en vrijwel onbeperkt hooi en er is geen verbetering. Darmen zijn gespoelt, dus er zit weinig vlas in de mest nu. Maandag krijg ik de uitslag over de bacteriën. Ik ben benieuwd of met mijn paard hetzelfde aan de hand is als met jouw paard. Ik baal er verschrikkelijk van, het is smerig en paard heeft er last van. Hou ons op de hoogte hoe het met je paard gaat!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 07:59

Ik denk niet dat dat hetzelfde is.. Vlas is een sluipmoordenaar.. Als je paard hier van eet regelmatig dan krijgt hij er waarschijnlijk koliek van.. Buikkramp en diaree zijn bij vlas de voorverschijnselen.. Slim van je dat hem op stro hebt gezet!

Met Hylke gaat het goed, ik merk wel dat hij wat minder energie heeft, maar hij eet nogsteeds goed en de medicijnen zijn ook wel te eten volgens hem..
Na 5 dagen zien we natuurlijk nog geen verschil in dikte Haha!

Laat even horen wat de uitslag was!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:04

ik heb dezelfde problemen gehad met onze duitse herder, hij was schraal en is dat nu nog steeds, goed dat je een oorzaak hebt en er wat aan kan doen, succes met je paard

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:04

misschien dat er meer paarden last van hebben maar dat we het niet weten?goed dat je het gemeld hebt,je weet nooit of nog meer mensen het herkennen!
Ik hoop dat hij snel aankomt!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:43

Ben het inderdaad met de rest eens dat het goed is dat je hier een topic over gestart bent, ik kan er ook weinig over terugvinden.

In overleg net besloten mijn paard AB te gaan geven en een éénmalige pasta die de mest dikt. Vrijdag weer bellen of het al verbeterd...we wachten weer af.....

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:44

hopen dat het aanslaat zeg !

Mijn paardtje krijgt vandaag een bloedonderzoek, zei wordt ook niet echt dik... En gaat ook veel geld inzitten in al het voer !

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 22:05

Nou het begint al goed te werken!
Ik heb hem al een aantal keren opgemeten de afgelopen maanden en het bleef steeds maar hetzelfde als voorheen.
Nu hij een week aan de medicijnen zit, is hij aan de voorkant reeds 4 cm gegroeid en aan de achterkant 7 cm! (in omvang natuurlijk)

HET WERKT!!!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:07

heeft hij nog diarree?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:28

Nee de mest wordt ook al vaster dan dat het voorheen was..
Echt diaree heeft hij nooit gehad, maar over vaste mest was ook niet te spreken..

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:12

Mooi zo!

Mijn paard heeft nu sinds maandag antibiotica en het lijkt ook bter te gaan, al verschld het per uur. Het ene uur heeft hij dunne mest en andere uur heeft hij weer wat mestballen. Volgens mij duurt het gewoon lang voordat de darmen weer in evenwicht komen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:04

Probeer een omegaolie, daar is die van mij enorm op verbeterd.
Ook hij nam slecht voedingsstoffen op en nu is ie bijna tonnetje rond Lachen

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:42

kiana schreef:
Probeer een omegaolie, daar is die van mij enorm op verbeterd.
Ook hij nam slecht voedingsstoffen op en nu is ie bijna tonnetje rond Lachen

Olie is goed voor de vacht, lijnzaadolie kan de darmwand schoonhouden en zand enigsinds verwijderen, maar het is niet voor de regulering van de stofwisseling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:42

de schildklier is verantwoordelijk voor een goede stofwisseling,als die het niet naar behoren doet krijgt het paard heel veel klachten,zoals o.a: obesitas,darmstoornissen,gewrichtsproblemen,spierproblemen,on-dertemperatuur/hartslag,sloomheid,hoefbevangenheid.....

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 09:51

geerke schreef:
de schildklier is verantwoordelijk voor een goede stofwisseling,als die het niet naar behoren doet krijgt het paard heel veel klachten,zoals o.a: obesitas,darmstoornissen,gewrichtsproblemen,spierproblemen,on-dertemperatuur/hartslag,sloomheid,hoefbevangenheid.....

Maar ook de huishouding van de bacterieën in het maag/darm gestel.. Oftewel, de darmflora..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:33

Ik kende ook een paard hier op stal met dezelfde problemen; oorzaak was het krachtvoer. Nu krijgt het paard geen krachtvoer meer en is alles weer in balans.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 14:56

madamX schreef:
Ik kende ook een paard hier op stal met dezelfde problemen; oorzaak was het krachtvoer. Nu krijgt het paard geen krachtvoer meer en is alles weer in balans.

Klopt, dit probleem kan ook veroorzaakt worden door te veel aan krachtvoer.
Dit was bij Hylke niet het geval, omdat hij maar 1 kilo per dag kreeg verdeeld over 2 voerbeurten.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:47

Mijn paard is gelukkig weer helemaal okee....en hij poept me daar hopen...echt niet te geloven zo groot! Met mooie mestballen. Hij heeft dus een AB kuur gehad, Cosumix plus. De negende dag was zijn mest van de ene op de andere dag normaal. DA zegt dat het door een overhand van een bepaalde bac. in de darm is geweest. Normaal zijn de goede en slechtere bac. met elkaar in balans, maar bij hem was dat dus uit evenwicht.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:39

mijn paard had/heeft de zelfde klachten ,hij krijgt nu synbiozyme en pavo vit e plus en het gaat nu super !

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:16

Hylke heeeft er nu zowel voor als achter al 10cm in omvang bij..