Bult drukking singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Bult drukking singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:11

Gister heb ik een lange buitenrit gemaakt met mijn paard, en daarbij mijn nieuwe (ander materiaal) singel gebruikt..
Niet zo slim achteraf, aangezien ik vandaag op stal kwam en hij een ontzettend grote bult heeft onder zijn buik op de plek van de singel.
Je kan de bult met twee handen vastpakken (even voor het idee)
Ik schrok me natuurlijk rot, en heb het een lange tijd gekoeld, en daarna even een stuk met hem gestapt.

Wie herkent dit? en zal koelen volstaan, of moet ik toch even de dierenarts bellen?
Hoelang moet ik blijven koelen voordat de zwelling zal gaan zakken?

Alvast erg bedankt!

Rhinoooow

Re: Bult drukking singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:20

oei das idd niet zo goed. is het haar weg op die plaats? en waar is het juist dik want als je het met 2 handen vast kan pakken... das echt immens groot... en dan vooral ter hoogte van de borstkas... zeker niet goed.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:23

Rhinoooow schreef:
oei das idd niet zo goed. is het haar weg op die plaats? en waar is het juist dik want als je het met 2 handen vast kan pakken... das echt immens groot... en dan vooral ter hoogte van de borstkas... zeker niet goed.

Het is echt een drukking van de singel geweest, en er is niks kapot etc, dus puur onderhuids..
Het is ongeveer 10cm lang, en steekt zon 3 cm uit, het is echt onder zijn buik (niet zijn borstkas)waar de singel zit.

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:06

dit is waarschijnlijk een ontsteking van de spieren/ bindweefsel op die plaats. Je ziet dit regelmatig bij jonge paarden waarbij een ' gewone' singel gebruikt wordt; Ik gebruik altijd een goede springsingel om de druk een beetje te verdelen en deze vervelende plekken te voorkomen.
Als je de dierenarts belt kan hij je wel een zalf geven die je er drie keer per dag moet opsmeren. ook zonder deze zalf trekken de bulten na 1 tot 2 weken wel weer weg.
Als mijn paarden last van deze drukplekken hebben doe ik er geen singel meer om totdat ze volledig weg zijn. En in jouw geval zou ik de nieuwe singel ook niet meer gebruiken.
Je zou het kunnen koelen maar, ikzelf heb dat nooit gedaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:13

Gut wat een herkening. Mijn 4 jarige had van de week ook ineens een drukking van de singel. Het rare is dat het een singel betreft (wel nieuw) die eigenlijk zo goed als gelijk is aan de andere singel. Blijkbaar zie je toch niet alles. Terwijl die paarden dus wel alles merken. Ik heb haar wel alle dagen 2x daags gekoeld. Of dat heeft mee gewerkt met de snelle verbetering? Met 4 dagen was het zo goed als weg en nu na 8 dagen rijden we weer en heeft ze nergens meer last van.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:15

Koelen helpt je niet zo veel. De zwelling zit er al, die krijg je niet meer weg met koeling. Mijn paard had dit een tijdje geleden ook ineens. Alles geprobeerd (vochtafdrijvers, peniciline, trekzalf...) niets hielp. Toen heb ik besloten haar van de brok af te halen, omdat ik vermoede dat het iets met de stofwisseling zou zijn. En kreeg later een bevestiging van een fokker. Na twee dagen was het weg. Heb haar een paar weken op muesli gehad en nu weer op brok. Geen last meer... Misschien een tip?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 18:39

Bedankt voor de reacties Lachen

Mijn paardje staat op muesli, maar bedankt voor de tip.
Vandaag was de zwelling al een heel stuk vermindert! dus vandaag toch weer even gekoeld, en wat beweging gegeven, uiteraard komt er voorlopig even geen singel aan te pas, en ga ik weer terug naar me vertrouwde singel.
Maar er zit duidelijk verbetering in, gelukkig Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:50

Hier dito, onlangs een nieuwe singel gekocht, leek een mooie brede (net als onze andere) maar makkelijker schoon te houden en zonder elastieken aan 1 kant. Daags na concours (dus langer rijden dan normaal) enorme bulten aan beide zijden van de onderbuik op de plaats van de singel. ze had er geen pijn aan. Ipv rijden gewoon een paar dagen gelongeerd en weg waren ze. Nu toch maar weer de oude singel gebruikt en geen last. Kijken we die nieuwe singel nog eens goed na, blijkt deze een soort smalle binnensingel te hebben met een (achteraf) losse brede hoes er om heen. Wrs kan ze dus niet tegen de druk van deze eigenlijk smalle singel in combinatie met geen elastieken.