van 3x daagsbrok naar niets kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

van 3x daagsbrok naar niets kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:38

Mijn 18jarige paard staat sinds November met een blessure en ik heb eigelijk min of meer besloten dat ik een lekker rustplekje voor hem ga zoeken aangezien hij eigelijk nooit meer echt gereden kan worden en hij graag buiten staat.
Normaal stond hij altijd 2-3 maanden in de zomer 24/7 buiten met alleen gras en hooi/kuil. In de winter stond hij op stal met 3x daags brok en 2x daags hooi/kuil.
Nu heb ik een stalling op het oog waar hij mogelijk naar toe zou kunnen (heb meerdere opties maar over deze gaat de vraag). Daar staat hij zomers 24/7 buiten met hooi/kuil en in de winter gedurende de dag in de paddock met kuilgras. Ook op stal in de avond krijgt hij kuil. Een paar keer per week krijgen ze er brok bij maar dus niet meer 3x daags zoals voorheen. Aan de andere kant doet hij ook niets meer (rijden ect).
Kan dit? Is die 3-4x per week brokken genoeg? Kan hij in de winter ook alleen op kuilgras?
Zijn er mensen die ook hun paarden in principe op uitsluitend kuilgras houden?

Graag hoor ik het

benangelique

Re: van 3x daagsbrok naar niets kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:41

paard van mijn instructrice staat met een fikse peesblessure. hij kreeg 3x 2kg brok, 1x 1,5 kg muesli en 2x fikse kuil.
hij is veel en veel te heet om het basiswerk wat hij slecht mag doen aan te kunnen houden, dus in overleg met de vee-arts is besloten dat hij radicaal teruggaat in voer: hij krijgt in totaal nog maar 1,5 kg brok op een dag en wel extra kuilgras. beestje barste de eerste 2 weken van de honger en vloog je zowat aan als je kwam voeren, maar dat is nu over. hij ziet er nog steeds goed gezond uit en is ook weer een stuk vriendelijker geworden zonder sloom te zijn.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:42

ik wil dit ook gaan doen.
ik zit ook te denken aan een soort kruiidenmix zodat ze alle vitamine en mineralen binnenkrijgt, die ze nodig heeft.
dit misschien een ideE?
er zijn wel meer mensen die dit doen hoor.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:49

Ian is met zijn blessure ook van 3x 1kilo brok, 3x 1/4 kilo granenmix en 1,5 kilo muesli naar 1,5 kilo brok gegaan. Hij had wel trek maar is verder niet afgevallen. Wel kreeg hij natuurlijk meer kuil!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:51

Ik zou het even afbouwen met het krachtvoer en verder denk ik dat je in de zomer geen krachtvoer hoeft te geven, hooguit zo'n pavokoek af en toe als extratje.
In de winter zou ik toch een paar keer per week wat krachtvoer geven.
Gewoon een schep per keer voor sobere rassen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:52

VSW --> VS.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:00

Je kunt ook een handje geconcentreerde vitaminekorrels geven, deze zijn in verhouding wat goedkoper dan de koeken. Wel eerst afbouwen met het krachtvoer en niet vergeten om het rantsoen aan te vullen met voldoende ruwvoer Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:26

het kan best, mits afgebouwd, en wel voldoende mineralen. vooral natrium is snel te weinig van in alleen ruwvoer.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:40

Maar stel hij krijgt 3-4x per week slobber/brok ect is dat dan voldoende voor de benodigde hoeveelheid mineralen en vitamines?
Hoeveel kilo moet een paard krijgen om aan de minimale hoeveelheid te komen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:58

ikenindi schreef:
het kan best, mits afgebouwd, en wel voldoende mineralen. vooral natrium is snel te weinig van in alleen ruwvoer.

natrium is het hoofdbestanddeel van likstenen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:00

Curly85 schreef:
Maar stel hij krijgt 3-4x per week slobber/brok ect is dat dan voldoende voor de benodigde hoeveelheid mineralen en vitamines?
Hoeveel kilo moet een paard krijgen om aan de minimale hoeveelheid te komen?

Een paard heeft in principe geen brok nodig.

Onze paarden doen het prima op hooi/kuil/gras en een mineralen liksteen

Je kan voor de zekerheid je ruwvoer laten testen en gericht een supplement bijvoeren als er iets ontbreekt.

Pavo heeft van die graskoeken, summerfit, elke dag een halve daarvan is voldoende.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:20

Oke dus een graskoek is voldoende.
Een liksteen heeft hij altijd sowieso in zijn stal hangen. Meestal een steen van KN.