Eén been altijd op rust?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laure

Eén been altijd op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:23

Zazou zet een van haar achterbenen altijd op rust. Als ze stilstaat (ook vaak tijdens het rijden) zet ze haar linkerachterbeen op rust. Nooit het rechterachterbeen.
Ze heeft 2 maanden geleden een blijn in die hoef, maar dat is helemaal genezen.

Vrijdag hadden ik en mijn zus les met zazou. Toen mijn zus moest galopperen, galopppeerde ze ineens op drie benen. Het linkerachterbeen hield ze in de lucht. Ze is toen meteen gestopt met galopperen. Dan heeft ze gedraafd om te zien of ze kreupel was, maar dit was niet het geval. Ook onze instructeur zag er niets aan.
Na een paar minuten te stappen moest mijn zus nog even galopperen om te zien of ze het weer deed. Dit was niet het geval dus hebben wij onze les hervat.
Achteraf hebben we wel dat been goed afgekoeld met water. Er was niets meer te zien.

Gisteren (zaterdag dus) is mijn zus weer gaan rijden. Ze had hed gevoel dat ze er niet helemaal goed op liep op sommige momenten, maar toch heeft ze doorgereden. Daarna weer het been goed afgekoeld met water.

Omdat ik dit wist heb ik vandaag eerst gevoeld aan haar hoef/been. Dit was niet warm, dus ik dacht dat ik wel kon rijden.
Tijdens het rijden heb ik niets gemerkt van onregelmatigheid. Maar ze voelde wel heel stijf aan in haar lichaam. Ze liet niet los en haar makkelijke kant (linksom) ging veel slechter als de rechterkant (haar moeilijke kant normaal). Daardoor heb ik niet lang gereden en het rustig gehouden. Na het rijden heb ik meteen alle benen afgekoeld met water, vooral het linkerachterbeen. Toen ging ik stal doen en Zazou stond dus vastgebonden in de gang. Mijn jongere zus kwam voorbij en vond dat het been er wat rood uitzag (linksachter heeft ze een witte sok, dus roodheid is makkelijk te zien). Dit was mij niet opgevallen met afkoelen.
Mijn zus voelde aan het been en het was echt warm. Het gloeide helemaal. Haar ander achterbeen was een beetje warm (tussen warm en koud). Ik heb direct mijn moeder gebeld (ze was niet thuis) en morgen zal ze de DA bellen.
Toen ik klaar was met de stal uit te mesten was haar hoef ook een beetje warm aan het worden (daarvoor was alleen de kroonrand en de bal van de hoef heel warm).

Morgen wordt de DA dus gebeld, maar weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Laure

dorothea

Re: Eén been altijd op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:35

Peesblessure? Ik wil jullie niet bang maken, maar zo is het bij mijn paard ook begonnen...
Sterkte morgen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:37

Die ruin van mij doet dat consequent zo omdat hij nu eenmaal graag zo staat.
Heb hem hier veterinair helemaal op laten nakijken maar de ruin mankeert niets. Hij staat gewoon wat 'verwijfd' Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:48

Dees schreef:
Die ruin van mij doet dat consequent zo omdat hij nu eenmaal graag zo staat.
Heb hem hier veterinair helemaal op laten nakijken maar de ruin mankeert niets. Hij staat gewoon wat 'verwijfd' Haha!

Same here... Abel staat ook zo Haha!

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:27

ja morgen komt de veearts want ze loopter niet er correct op.

(ik ben haar zus Bloos )

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:26

De DA is vandaag geweest. Hij denkt dat het hoefkatrol door ouderdom of artrose van het hoefbeen is (Zazou is dan ook al 21).
Omdat ze niet mankt, kan ze gewoon ook gereden worden, liefst niet te zwaar meer.
Als ze echt begint te manken raad hij aan om foto's van de benen te laten nemen om alles echt te onderzoeken.
Hijk zei dat we ons voorlopig geen zorgen moeten maken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:46

Paarden met spierproblemen kunnen ook vaak 1 been ontlasten
Dat de dierenarts niet direkt iets vind, wil niet zeggen dat er geen (spier) probleem zit

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:23

De dierenarts is zeker dat het met de beenderen te maken heeft. Zazou heeft het ook aan beide achterbenen, maar dat ene been viel harder op omdat ze het zo vaak ontlast.
We letten wel goed op, als het verergert wordt de dierenarts meteen erbij geroepen.
Toch bedankt voor je reactie!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:18

Het scheelt dat de DA er nog vrij positief over is.
Wat ik alleen niet vertrouw: een paard dat zijn been ontlast heeft er pijn aan.

Paarden zijn geen aanstellers. Als je je namelijk in de kudde aanstelt met een pijntje ben je gewoon het haasje wanneer de volgende lading roofdieren het gemund heeft op de kudde.
Ok, dergelijke aanvallen gebeuren zo goed als niet meer, maar de meeste paarden lopen nog steeds veel te lang door met pijn. Al is het maar om het baasje te plezieren... Er zijn paarden, die echt pas stoppen wanneer je als leider zegt dat ze mogen stoppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:45

MD-->BEH