Hoesten tijdens het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_xAnne

Hoesten tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:45

Ik had een vraagje over hoesten tijdens het rijden.

Als ik mijn paard ga rijden dan hoest ze meestal een stuk of 5 keer (als we net beginnen met de draf) en daarna
gaat ze briezen. Verder hoest ze niet meer tijdens het rijden. Nu heb ik gehoord dat het hoesten een manier van
het opzoeken naar ontspanning is omdat het hoesten overgaat naar het briezen. Buiten het rijden heb ik haar
nog nooit horen hoesten. Mijn vraag is nu of dit klopt of dat het een andere oorzaak heeft.

Plaatje1990

Re: Hoesten tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:48

Heeft mijn fjordje ook wellis gehad .. ben der ook wel benieuwd naar Lachen maar het is iig niks ernstigs hoor Lachen mijn instructrice had het keer uitgelegd maar weet het zoo even niet meer Tong uitsteken

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:41

Het is wel iets om heel erg in de gaten te houden!
Bij mijn paard begon het ook met een hoestje, werd geleidelijk en -eigenlijk ongemerkt- wat erger en bleek uiteindelijk stofallergie te zijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:45

Hou het idd in de gaten. Wat je evt kunt doen is voor dat je gaat rijden een halve schep brok of meusli geven en daar door doe je fenegriek. Dat wil ook wel helpen. Kan me niet voorstellen dat hoesten een manier is om naar ontspanning te zoeken.
Broesen heefd idd meerder betekenissen, daarover is al een topic.

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:33

Ok, bedankt voor de reacties! Lachen
Ik ga het zeker in de gaten houden.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:51

Het is normaal als een paard briest aan het begin van de les. Lachen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:23

Die van mij hoest ook als ze begint met draven. Na een paar kuchen, briest ze dan en daarna hoor je haar niet meer. Ze doet dit zowel in de buitenbak als gewoon in het veld. Ik hou het er op dat ze even de stof uit haar longen moet hoesten.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:29

Mijn merrie hoest standaard 2x met het eerste rondje draven en gaat daarna ook briessen. Ik geef haar nu Fenegriek en Pavo herbasan(zit ook fenegriek in) bij de brok. Het gaat iets beter. Het valt mij wel op dat als de luchtvichtigheid hoog is ze dan wel meer hoest. Mijn vorige paard heb ik moeten laten inslapen omdat deze dampig was en verschrikkelijk hoeste dus ik houd het wel in de gaten.

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:35

Mijn paardje hoestte ook af en toe met rijden, alleen 1 a 2 keer een hoestje en dan een bries, alleen met aandraven en daarna niet meer. Toch maar de DA gebeld en het bleek dus bronchitis te zijn die al bijna chronisch was!

Dus let op, het hoeft niet altijd onschuldig te zijn en fenegriek en kruiden onderdrukken de symptomen maar lossen het probleem niet op!

Succes

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:36

Zo een opstarthoestje is zeker niet normaal bij het rijden, briesen is prima.
Mijn fjord begon een tijdje geleden met een opstarthoest als hij in een binnenmanege kwam. Thuis (buitenbak) hoestte hij nooit. Uiteindelijk is hij ook thuis begonnen met hoesten, iedere keer bij het begin van het rijden, met aandraven.
We hebben hem laten scopen en er zaten wel degelijk slijmspoortjes in zijn voorste luchtwegen. Na 4-6 weken met 3 soorten medicijnen is het eindelijk over.
Ik zou er zeker niet mee doortrainen of zwaar rijden maar eerder de oorzaak bestrijden. Zo iets gaat nooit vanzelf weg, ja misschien tijdelijk, maar een paard hoest niet voor niets.
Fenegriek zou ik zeker niet geven, dat werkt alleen hoestprikkel dempend, als je niets aan de oorzaak doet voelt het paard alleen de hoestprikkel minder, het slijm zit er echter nog wel, je schiet er dus niets mee op. Zou er een bacterie in de luchtwegen zitten dan is een hoestonderdrukker echt onverstandig.

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:15

Iedereen bedankt voor de reacties.
Vandaag hoeste ze al minder, ik hou het nog even in de gaten en als het door blijft gaan dan haal ik de DA erbij.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:19

Mijn paard deed het ook en dat werd op een gegeven moment erger. Zodra ik de teugels oppakte en nagevelijkheid vroeg hoeste hij behoorlijk. Ik heb er na een week de DA bij gehaald en hij bleek een keelontsteking te hebben. Hij heeft medicijnen gekregen en het is nu helemaal over.

Veel wijsheid toegewenst!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:56

mijn ervaring is dat men meestal te laat ingrijpt bij een ogenschijnlijk onschuldig hoestje. Het briesen na het hoesten heeft niets te maken dat het dan goed is. Een paard mag zo nu en dan best eens een klein kuchje geven en dat is eigenlijk dan voer dat ergens dwars zit. Verder nooit. Een hoest is al teveel en bij elke hoest meer maak je de klong cellen kapot en die genezen niet meer. Er blijft dan telkens schade aan komen. Dus ik raad je aan om de DA te informeren die zegt je wel wat te doen