bulten boven ogen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

bulten boven ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:16

Lekker genietend van het lekkere weer stond ik bij mn paarden in de wei ,en tot opeens het me opviel dat mn drachtige merrie boven elk oog een enorme bult heeft . mijn eerste gedachte was eiwtiiten en of te veel fructaantjes. iemand een idee?

romeorowan

Re: bulten boven ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:42

Bulten boven de ogen i.p.v. kuiltjes hoort ook bij Cushing.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:19

romeorowan schreef:
Bulten boven de ogen i.p.v. kuiltjes hoort ook bij Cushing.

Hoi!

Cushing........ dan denk ik aan hele dunne paarden met een enorme lange vacht met krulletjes en wat dan al niet meer.

mijn quarter is altijd te dik ,dikke harde manenkam ,spier en hoefbevangen gevoelig .

op paardnatuurlijk kreeg ik reakties dat het een voorbode van hoefbevangenheid of een symptomen van insuline resistemtie.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:24

Ja dat zou ook kunnen. Indiana is insuline resistent (of was) en dat is een onderdeel van Equine Metabolic Syndrom. Volgens mij valt Cushing daar ook onder.
Zij heeft geen bulten boven de ogen, ook geen deuken trouwens, het loopt recht.
Ik kom er wel steeds meer achter dat veel aandoeningen bij paarden te maken hebben met te veel koolhydraten (suikers en zetmeel).
Even off topic: Wanneer is jouw merrie uitgerekend? Indiana zit nu op 312 dagen.

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:10

Mijn merrie was niet drachtig toen ze een bult boven een oog kreeg... Aan de andere kant zat het een beetje richting de kaak. DA gebeld en hij gekeken, hij zei dat het idd eiwitbulten waren... Tong uitsteken Niet voor niets druk gemaakt!
Behalve eiwitbulten heb ik geen flauw idee wat dat van jou zou kunnen zijn.... Clown
-xxx-

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:22

romeorowan schreef:
Ja dat zou ook kunnen. Indiana is insuline resistent (of was) en dat is een onderdeel van Equine Metabolic Syndrom. Volgens mij valt Cushing daar ook onder.
Zij heeft geen bulten boven de ogen, ook geen deuken trouwens, het loopt recht.
Ik kom er wel steeds meer achter dat veel aandoeningen bij paarden te maken hebben met te veel koolhydraten (suikers en zetmeel).
Even off topic: Wanneer is jouw merrie uitgerekend? Indiana zit nu op 312 dagen.

Ik ben me er enorm in aanhet verdiepen ,dit kan niet langer zo!!!!

mn merrie is nu 259 dagen drachtig en is echt HUGE!

CelineeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:25

Jeetje wat vervelend zeg! Ik ben echt benieuwd wat het nou is! Als je het weet zet je het dan in het topic? Bloos
-xxx-

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:20

Uriah schreef:
Cushing........ dan denk ik aan hele dunne paarden met een enorme lange vacht met krulletjes en wat dan al niet meer.

mijn quarter is altijd te dik ,dikke harde manenkam ,spier en hoefbevangen gevoelig .

Dat hoeft niet hoor! De meeste cushing paarden zijn in het begin juist veel te dik door de insulinereistentie. Mager worden en krulletjes komen vaak pas in een later stadium van de ziekte.
Hoe oud is je merrie?
De symptomen die je noemt zijn duidelijke symptomen van insulineresistentie. Het kan door een syndroom komen als cushing of EMS. Ik zou in elk geval wat uitkijken met fructaan/suiker/zetmeel.

Mijn pony met insulineresistentie (en cushing) heeft ook bultjes boven haar ogen; http://www.xs4all.nl/~waardjes/oogje.jpg Ze krijgt nu 2 weken medicatie en de bulten beginnen al kleiner te worden.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:12

Ireen_ schreef:
Uriah schreef:

Dat hoeft niet hoor! De meeste cushing paarden zijn in het begin juist veel te dik door de insulinereistentie. Mager worden en krulletjes komen vaak pas in een later stadium van de ziekte.
Hoe oud is je merrie?
De symptomen die je noemt zijn duidelijke symptomen van insulineresistentie. Het kan door een syndroom komen als cushing of EMS. Ik zou in elk geval wat uitkijken met fructaan/suiker/zetmeel.

Mijn pony met insulineresistentie (en cushing) heeft ook bultjes boven haar ogen; http://www.xs4all.nl/~waardjes/oogje.jpg Ze krijgt nu 2 weken medicatie en de bulten beginnen al kleiner te worden.

Wat voor medicijnen krijgt ze dan en is het speciaal voor de insuline resistentie of voor de cushing? hoe zit jouwn paard in haar vacht ? wordt ze wel lekker glad in de zomer ? mijn merrie komt slecht door de vacht en de vacht ziet er ook niet mooi uit. ze is 10 jaar oud.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:39

De medicijnen die mijn pony krijgt zijn voor de cushing, maar dat heeft dus secundair ook een positieve invloed op de insulineresistentie. Evita kwam voorgaande jaren wel goed door haar vacht heen, nu begint ze ook al een mooie zomervacht te krijgen, maar met wat gekke langere haren er tussen.

Het topic over cushing is waarschijnlijk wel interessant om te lezen als je er meer over wilt weten! [MD] Cushing Daar heb ik ook wel foto's van Evita en haar vacht geplaatst.