Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
romeorowan schreef:Bulten boven de ogen i.p.v. kuiltjes hoort ook bij Cushing.
romeorowan schreef:Ja dat zou ook kunnen. Indiana is insuline resistent (of was) en dat is een onderdeel van Equine Metabolic Syndrom. Volgens mij valt Cushing daar ook onder.
Zij heeft geen bulten boven de ogen, ook geen deuken trouwens, het loopt recht.
Ik kom er wel steeds meer achter dat veel aandoeningen bij paarden te maken hebben met te veel koolhydraten (suikers en zetmeel).
Even off topic: Wanneer is jouw merrie uitgerekend? Indiana zit nu op 312 dagen.
Uriah schreef:Cushing........ dan denk ik aan hele dunne paarden met een enorme lange vacht met krulletjes en wat dan al niet meer.
mijn quarter is altijd te dik ,dikke harde manenkam ,spier en hoefbevangen gevoelig .
Ireen_ schreef:Uriah schreef:Cushing........ dan denk ik aan hele dunne paarden met een enorme lange vacht met krulletjes en wat dan al niet meer.
mijn quarter is altijd te dik ,dikke harde manenkam ,spier en hoefbevangen gevoelig .
Dat hoeft niet hoor! De meeste cushing paarden zijn in het begin juist veel te dik door de insulinereistentie. Mager worden en krulletjes komen vaak pas in een later stadium van de ziekte.
Hoe oud is je merrie?
De symptomen die je noemt zijn duidelijke symptomen van insulineresistentie. Het kan door een syndroom komen als cushing of EMS. Ik zou in elk geval wat uitkijken met fructaan/suiker/zetmeel.
Mijn pony met insulineresistentie (en cushing) heeft ook bultjes boven haar ogen; http://www.xs4all.nl/~waardjes/oogje.jpg Ze krijgt nu 2 weken medicatie en de bulten beginnen al kleiner te worden.