putjes in zool

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistral19

putjes in zool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:10

Sinds een tijdje merk ik dat mijn paard erg slechte hoeven heeft gekregen. Als hij over grindkiezeltjes heeft gelopen zie je op zijn zool witte 'vlekjes' . Ook zitten er aan de rand van de zool echt een soort 'putjes', precies alsof daar een steentje heeft ingezeten en is doorgedrukt. Ook heeft hij erg diepe straalgroeven en is zijn straal eerder gelig of roodachtig van kleur.

Zou dit kunnen komen omdat hij teveel binnenstaat? Gebrek aan beweging en invloed van mest en urine?

En wat kan ik er aan doen? Meer buiten zetten gaat momenteel niet, omdat de weides nog niet open zijn. Ik hoop dat hij vanaf eind deze maand weer de hele dag naar buiten kan. Hij staat nu een uurtje of 2,3 per dag in de piste en wordt 3 à 4 keer in de week gereden.

SamCo

Re: putjes in zool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:16

Is denk ik onmogelijk om over hoeven iets zinnigs te schrijven als je de hoeven niet gezien hebt.
Ik vermoed dat je paardje toe is een een bekapbeurd? Indien de hoeven te lang worden zie je wat flaky materiaal die wat zwakker is waardoor je wat meer "putjes" ziet na een grindpad Knipoog

Over de gelige/rode straal? Kweetniet... Maar jouw hoefsmid wel. Haha!
Kortom, laat er ffkes een deskundige (hoefsmid) naar kijken, dan weet je meer, peis ik.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:28

Ik ga de hoefsmid idd bellen voor een nieuwe bekapbeurt, hoewel het nog maar 5 weken geleden is sinds de vorige keer. Echt lang vind ik zijn hoeven nog niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:22

Putjes zie je vaak bij overgroeide steunsels die over de zool heengroeien of een zool die gebrek aan slijtage ondervindt. Ik denk dat het inderdaad veroorzaakt wordt door het vele binnenstaan.

Heb je misschien foto's van de zool en de hoef?