Mijn paard plast best vaak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmiszlizzxx

Mijn paard plast best vaak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:00

Hallo,

ik kwam er laatst achter dat mijn pony de laatste tijd best veel plast. Telkens als ik gereden heb, moet hij plassne, ook als ik hem de kans geef om tijdens het rijden te plassen, doet hij het er altijd na. Maar vorige keer, toen ik hem eten had gegeven, ( na het buiten staan ) moest hij meteen plassen. Op zich niks raars, maar na 5min moest hij weer plassen.
Het is ook niet zo, dat er niks uitkomt dus hij moet wel echt. Maar is dit niet een beetje vaak? Zijn mensen hier bekend mee?
groetjes Lizzy

Melanie_B

Re: Mijn paard plast best vaak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:02

Dat hij het na 5 minuren weer doet is idd wel raar. Ja

Bij ons was er ook een paard die elke les moest plassen, is opzich niets ergs aan.

Die ik nu rijdt moet ook altijd na het rijden plassen. Echt altijd..

Als je het écht niet vertrouwd, kan je altijd nog even een DA bellen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:05

past je zadel wel goed? ik heb wel eens gehoord dat een zadel te lang is, zodat het op de nieren drukt, waardoor het paard vaker moet plassen.

anders zou ik het niet weten.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:06

ja ik wete t niet. Ik heb het zadel al 2jaar, en hij heeft er nu ineens last van.
Iedergeval bedankt!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:10

Mijn pony deed dat vroeger ook.
Op zich vond ik daar niks mis mee, hij drinkt ook erg veel.
Alleen op de wedstrijd als ik moest halthouden om te groeten ging hij altijd met zijn benen wijd open staan om te plassen, (wat hij dan ook deed ) Clown
Soms wel vervelend.
Ik wist gewoon dat hij dat deed en dan moest ie maar even volhouden tot na de proef, en dan mocht hij plassen van mij Tong uitsteken

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:12

mijn paard plast ook altijd na het rijden!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:02

Het kan dat hij een blaasontsteking heeft, daar had een pony bij ons op de manege ook last van, en die moest ook om de 5 minuten plassen.. Niet heel ernstig volgens mij, als je er iets aan doet, want deze pony is al weer beter.. Ik zou gewoon even de dierenarts erbij halen Lachen

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:47

Mijn paard plast ook veel , soms wel 2 keer per buitenrit. Ik zoek er eigenlijk niets achter. Hij drinkt ook veel en verder toont en gedraagt hij zich gezond.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:14

jaa, maar wat mij nu vandaag op viel is dat hij telkens tijden het rijden ook zo vervelend is. En nu ik terug ga denken, vanaf dat hij vervelend is, is hij ook meer gaan plassen. Had net ook het gevoel dat hij een beetje moeite had. Maar als ik hem de kans geef, om tijdens t rijden te plassen wil hij dat niet.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:29

weet plzz iemand wat??

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:31

ben je veranderd van ruwvoer?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:35

xxmiszlizzxx schreef:
ja ik wete t niet. Ik heb het zadel al 2jaar, en hij heeft er nu ineens last van.
Iedergeval bedankt!

Als je het al 2 jaar hebt zal je er weleens een zadelmaker na moeten laten kijken als dat nog niet gebeurd is.
Maar je pony zal wel niet korter worden Clown Dus dan zal het niet van het zadel komen..

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:10

Nee Minkie, ook niet. Heb morge ochtend een telefonische afspraak tussen half9 en 9 met de DA. Want als het echt aan zijn nieren was, dan zou die ook koliek hebben zei de assistente. Het is afwachten dus.. Boos!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:14

Ik denk dat de dierenarts het beste antwoord kan geven op jou vragen;). Veel sterkte er mee!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:22

wat ik van de zadelmaker heb gehoord (weet niet of het daadwerkelijk bij jou ook geldt) is dat als je zadel niet goed ligt, er inderdaad druk op de nieren kan worden uitgeoefend. mijn haflinger had dit ook.
Dus toen ik met mijn zadel bij de zadelmaker kwam, vroeg ze me eigenlijk al gelijk: "plast ze vaak onder het rijden?" nouja, vaak? tja tis maar hoe je het omschrijft, eigenlijk wel altijd na het rijden, maar ik had er nooit wat achter gezocht.
dus het zou door het zadel kunnen komen, misschien dat deze na 2 jaar iets naar achteren is geschoven of iets dergelijks?
ik heb trouwens niets van de combinatie koliek/nieren gehoord... die van mij heeft 1x koliek gehad, maar dat kwam van een overschot aan zand.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 07:47

Nou iedergeval allemaal bedankt ! maar ik heb net te horen gekregen, dat er niks ana de hand is. En hij dus vast zit in zijn rug, en daarom druk krijgt op zijn nieren.. dus ze denken een aan ostheopaat, of gewoon lekker lang en laag rijden..
Allemaal bedankt !!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:18

osteopaat kan nooit kwaad, wij laten onze paarden eigenlijk sowieso wel 1 á 2 x per jaar nakijken door een osteopaat. Zo ontdek je ook meteen of er nog meer problemen zijn Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:23

xxmiszlizzxx schreef:
Nou iedergeval allemaal bedankt ! maar ik heb net te horen gekregen, dat er niks ana de hand is. En hij dus vast zit in zijn rug, en daarom druk krijgt op zijn nieren.. dus ze denken een aan ostheopaat, of gewoon lekker lang en laag rijden..
Allemaal bedankt !!

Dan plast mijn pony waarschijnlijk ook zo veel. hij zit al inzoverre vast dat ik haast niet mag rijden:(. maar fijn dat jij er nu op tijd bij bent! Longeren met pessoa helpt ook;)

Loesje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:37

Als hij veel drinkt zou ik meteen bloedtesten laten doen. Als een paard veel drinkt en dus veel plast wijst dat vaak op een ernstige afwijking. moet je denken aan cushing (tumor in de hersenen of bijnier) suikerziekte diabetes insipidus (het niet concentreren van de urine). Niet stoppen met water geven. geef hem zoveel als hij wil drinken als hij een ziekte heeft droogt hij uit. Meteen dierenarts bellen voor bloedtesten. ik heb dit zelf ook met mijn pony gehad viel mee psychisch drinkprobleem maar zij is een uitzondering. Ik doe de opleiding dierenartsassistente en je ziet dat mensen met deze problemen vaak te laat komen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:43

Ik heb es een mailtje gestuurd naar dierenhealthplan.nl en kreeg als antwoord dat er meerdere oorzaken kunnen zijn voor veel plassen o.a. slecht passend zadel. Vaak is er een nier probleem (slecht zadel drukt ook op nieren), zoals, suikerziekte, cushing, en nog een batterij aan afwijkingen. Moet je misschien zelf es mailen, krijg je een uitgebreid antwoord. Maar ik zou zeggen, den ker niet te licht over, hou het heel goed in de gaten; mag niet erger worden denk ik.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:56

Mijn paard plast ook vaak en het urineonderzoek was helemaal goed. Geen verdenkingen op gekke dingen. Het kunnen inderdaad heel veel oorzaken zijn. Wel is duidelijk dat mijn paard erg vervelend wordt en steeds stil gaat staan (lijkt op staken en niet voorwaarts).

Het plassen komt moeilijk op gang, maar er komt wel hele straal uit als hij eenmaal bezig is. Mijn paard heeft ook last gehad van onderrug (lendenengebied). Daarvoor is een osteopaat geweest. Tevens heb ik een extra kort zadel inmiddels. Hij plast nooit tijdens een wandeling, alleen onder het zadel.

Veel eten van te voren (bv hooi) kan druk geven op de blaas. En spanningen konden ook oorzaak zijn zij de DA. Spanningsplassen tijdens buitenrit (met name bij de wat onzekere paarden).
Nu in de winterperiode heb ik er eigelijk geen problemen mee gehad. In de warmere periode plast hij erg veel en vaak tijdens een buitenrit.

Mijn paard heeft als het warmer wordt ook een vieze koker, dus wie weet heeft het daar ook iets mee te maken. Ik ben benieuwd hoe het deze zomer gaat. Het is mij dus nog steeds niet helemaal duidelijk wat nu de reden is van het vele plassen. Maar het wordt gelukkig niet erger, gaat juist de goede kant op.