Soms warme hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Soms warme hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:54

Mijn paard heeft soms warme hoeven. Als ik de hoeven aan het uitkrabben ben voel ik dat de ene hoef warmer is dan de andere, soms is het maar 1 hoef, soms ook 2 of 3.
Een dag later heeft hij weer geen warme hoeven.
Het paard is niet stijf of mank en heeft er verder ook totaal geen last van.
Ik weet niet precies waar het aan zou kunnen liggen.
Heeft hier iemand ervaring mee of weten jullie misschien raad ?

Marije_jiplover

Re: Soms warme hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:30

MD-->BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:36

Warm of te warm?

Gewoon warme hoeven betekent dat het paard goed doorbloede hoeven heeft. Hoeven die ijskoud aanvoelen zijn te weinig doorbloed (vaak door ijzers enof op stal staan).

Als de hoef echt te warm aanvoelt, dwz ontstekingsachtig, is er misschien sprake van een hoefzweer.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:02

Arabesk schreef:
Warm of te warm?

Gewoon warme hoeven betekent dat het paard goed doorbloede hoeven heeft. Hoeven die ijskoud aanvoelen zijn te weinig doorbloed (vaak door ijzers enof op stal staan).

Als de hoef echt te warm aanvoelt, dwz ontstekingsachtig, is er misschien sprake van een hoefzweer.

Maar dan vooral als de hoef op 1 plek duidelijk veel warmer is dan elders. Warme hoeven zijn niet erg verder, is inderdaad doorbloeding.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 15:02

Arabesk schreef:
Warm of te warm?

bedankt voor de info Knipoog
De hoeven voelen best wel warm aan, maar niet om te zeggen dat er een ontsteking ofzo zit.
Als er bv 3 hoeven warm aanvoelen en eentje gewoon koud, wil dat dan zeggen dat hij aan die koude hoef een slechte(re) doorbloeding heeft ?
soms is het dus ook gewoon 1 warme hoef en 3 koude. raar...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:30

Hey myrano, Royality heeft dat soms ook! Ma kweet ook niet hoe het komt ...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:34

Dus dat kan zomaar? Niet erg? Mijn vzpony's hebben ook vaak (een paar) warme hoeven, wilde het nog aan de hoefsmid voorleggen maar ben hem misgelopen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:49

Safiera schreef:
Dus dat kan zomaar? Niet erg? Mijn vzpony's hebben ook vaak (een paar) warme hoeven, wilde het nog aan de hoefsmid voorleggen maar ben hem misgelopen.

Ik vind het ook raar dat het de ene dag warm aanvoelt en de andere dag weer gewoon koud.
De volgende keer als de smid komt vraag ik het hem ook even Knipoog

Annja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:20

ja dat zal ik wel doen ja!! maar as het de ene dag is en de andere dag niet!!! kan het ook niet aan het weer liggen?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:22

Annja schreef:
ja dat zal ik wel doen ja!! maar as het de ene dag is en de andere dag niet!!! kan het ook niet aan het weer liggen?

Dit weet ik ook niet maar ga het wel aan mijn smid vragen Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:53

Je hebt toch zelf ook wel eens koude voeten of handen?!? Zolang er maar geen sprake is van lokaal een warme plek op 1 van de hoeven, is er niets aan de hand. Maar natuurlijk, vraag ook maar eens aan je smid. Ik vroeg en vraag nog steeds ALLES aan anderen, artsen en smeden enzo, je kan er zeker je horizon mee verbreden!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:34

Arabesk schreef:
Warm of te warm?

Sorry, is een oud topic maar heb toch nog een vraag. Kan een warme hoef ook bij rotstraal voorkomen? Behandel mijn paard nu voor rotstraal en de warmte trekt er nu wel uit.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 23:49

@ Emilia; Ik denk dat een warme hoef zeker bij rotstraal kan voorkomen.
De oorzaak daarvan is door die rotstraal lijkt me.
Waarschijnlijk heeft jou paard daar een ontsteking van gekregen in zijn hoef, en voelt daarom dus warm aan.
Doordat je paard nu behandeld wordt voor die rotstraal gaat de ontsteking en de warmte weg..