Oogoperatie / -verwijdering paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caballo77

Oogoperatie / -verwijdering paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 07:34

Ik ben op zoek naar meer informatie omtrent oogoperaties bij een paard en dan in het bijzonder het verwijderen van het oog. Mijn tinker lijdt aan maanblindheid. Helaas ook nog een vrij heftige vorm. Hij heeft bijna maandelijks een onsteking ondanks alle moeite om dit te voorkomen. Hij krijgt al dagelijks medicijnen toegediend. Ook heb ik de hulp ingeroepen van een natuurgeneeskundig therapeut. Niets lijkt meer te helpen. Ik ga zo natuurlijk eerst overleg plegen met de dierenarts hoe nu verder te gaan, maar zelf zie ik het duister in. Malone krijgt al dagelijks oogzalf toegediend. Ik heb Malone wegens omstandigheden moeten verhuizen naar een nieuwe stal en door alle stress is zijn oog weer onstoken geraakt, gelijk begonnen met de behandeling, maar afgelopen zondag was het weer mis ondanks alle medicijnen.....

Ik ben me nu al een beetje aan het voorbereiden op het ergste en dat is het laten verwijderen van het oog. Een ongelooflijk moeilijke beslissing, maar een paard dat om de 3-4 weken een fikse oogonsteking heeft met geen zicht meer op verbetering, is ook niet eerlijk. Als de dierenarts nog een oplossing kan bieden, dan stort ik me daar natuurlijk volledig op, maar je kunt maar beter voorbereid zijn op het ergste.

Ik ben erg benieuwd of er bokkers zijn van wie de paarden een dergelijke operatie hebben ondergaan. Was het een zware operatie? Hoe verliep de revalidatie? Hebben zich complicaties voorgedaan? Is het achteraf mee- of juist tegengevallen? enz enz enz. Alle info is welkom. Ook eventuele foto's zijn welkom...

lovesabrina

Re: Oogoperatie / -verwijdering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:17

Ik ken mensen waarbij hun paard daar ook last van had. Ze hebben toch voor de operatie gekozen en het is allemaal goed gegaan! Nou heeft hun paard gewoon 1 oog maar er wordt ngo gewoon op gereden en zo en het paard heeft nergens last meer van! Het is alleen een naar gezicht voor mensen die er naar kijken, maar ze vonden het beter dan elke keer een ontsteking en dat hij dan zo'n pijn had!!

Als je voor een operatie kiest wens ik je veel sterkte en hoop dat alles weer goed komt.

SasjaNorby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:29

hai hai

vervelende situatie voor je...
bij ons op stal staat ook een paard met 1 oog. dat was ook door maandblindheid. ze hebben het laten verwijderen, en dat is best goed afgelopen. ze gaan nog steeds met het paard op buitenrit, in het verkeer, staat gewoon in de wei etc, niets aan de hand. alleen als je vanaf de blinde kant naar het paard toegaat moet je even zeggen dat je eraan komt anders schrikt ze soms. ze heeft nog wel een heel klein gaatje (net niet helemaal dichtgenaaid) zodat tranen er wel uit komen. ze heeft regelmatig een gele sliert uit het oog hangen, dat moet wel regelmatig schoongemaakt worden. verder is het een fries met een hele lange voorpluk, deze vlecht ze in zodat het niet in het oog/ de smurrie hangt. aan de andere kant wel weer mooie camouflage als je die pluk ervoor hangt.

zolang je niet springt met je paard is er weinig aan de hand. ken ook een pony die aan 1 kant slecht ziet, die springt redelijk maar je moet echt goed aangeven wanneer hij moet afzetten

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:31

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:42

Zit nog niet zo lang op bokt en lees dit verhaal nu pas. Bij mijn paard is in 2005 een oog verwijderd. Ik heb dit beschreven staan op de volgende link (met foto's);
http://haflingerviertal.com/bert_zijn_verhaal.html

Achteraf is altijd gemakkelijk praten, ik kan me mijn ongerustheid nog heel goed herinneren, maar bij Bert is het perfect verlopen. Hij was er absoluut niet door veranderd! Dieren passen zich zo goed aan.
Ik hoop dat je nog wat aan deze informatie hebt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:52

Ik kan je niet veel vertellen, want door complicaties tijdens de operatie is mijn paard overleden. Maar ik had er voor de operatie wel voor gekozen om een siliconen bolletje terug te plaatsen in de oogkas, zodat het er allemaal wat natuurlijker uitzag. Door Utrecht ben ik heel erg goed geinformeerd, ze passen zich vrij snel aan het leven met 1 oog, en met wat hulp en sturing in het begin gaat het in de 9 van de 10 gevallen gewoon super Lachen

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:54

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:58

Ben je met het paard naar Utrecht geweest?

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:01

Ik kom er net pas achter dat dit topic van mij nieuw leven is ingeblazen. Eerst maar even een kleine update. Met mijn kanjer gaat het de goede kant op. Hij heeft zijn draai helemaal gevonden op de nieuwe stal en zijn weerstand is weer flink opgekrikt. Hij is op dit moment 11 weken en 1 dag ontstekingsvrij. Hij gaat dan ook nog steeds met twee ogen door het leven. En ik hoop natuurlijk dat dit nog een hele tijd zo blijft!!

Iedereen die heeft gereageerd, hartstikke bedankt voor de info. Het zijn heftige tijden als Malone weer eens ziek is. Voor mezelf wil ik zoveel mogelijk info verzamelen om op het cruciale moment de juiste beslissing te kunnen nemen. En ik realiseer me heel goed dat Maloontje Maloontje blijft, ook met maar 1 oog. Fijn te lezen dat er meerdere paarden zijn die een gelukkig en actief leven lijden met maar gedeeltelijk zicht!!

@Splash. Ik kan me jouw verhaal nog herinneren. Heel erg dat jouw paardje niet meer uit de narcose is bijgekomen. Een regelrechte nachtmerrie.... Ik had al gehoord dat het mogelijk is om een bolletje terug te plaatsen. Het staat op mijn lijstje vragen voor ooit....

@Grit. Het verhaal van jouw Bert ben ik tijdens mijn zoektocht tegenkomen. Informatie waar ik heel veel aan heb gehad. Ook de foto's. Heel confronterend, maar 'fijn' om eens te zien. Zulke websites en verhalen zijn zo welkom want er is maar weinig te vinden. Tuurlijk krijg ik alle informatie van de da, maar verhalen van eigenaren die het van dichtbij hebben meegemaakt is toch anders.

Ik ben niet in Utrecht geweest. Malone staat onder behandeling van mijn eigen dierenarts. En ik heb contact gehad met Someren voor een second opinion. Maar goed het gaat de goede kant op en het is mogelijk dat de ontsteking nu lange tijd wegblijft. We hebben goede hoop...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:25

Goed om je update te horen! Wat niet nodig is, is niet nodig. Je bent voorbereid mocht het nodig zijn, maar verder moet je er niet teveel bij stil staan nu het zo goed gaat. Heel fijn!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:40

Wat voor medicijnen heb je gehad voor het oog dan? Atropinedruppels/zalf?
Ik zal je even pb'en met wat er hier was..