krijg het kontje er niet weer aan.......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijke09

krijg het kontje er niet weer aan.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 06:00

Hallo,
Ik heb een 12 jarige thoroughbred hij is een aantal maanden geleden bijna dood geweest omdat hij van waarschijnlijk een giftige boom had gegeten, Hij is zo ziek geweest dat hij in 2 dagen heel erg is ingevallen. Zijn buikje is momenteel al goed terug alleen zijn kont blijft maar ingevallen. Mijn probleem is, als ik hem op econommics (basis) brokken zet komt hij niet aan ,maar word alleen heel hieper en hierdoor slecht handelbaar omdat hij 1.70 meter is. Hij staat 24/7 op de wei, dus ik weet niet hoe ik het vet er weer aan krijg.....Kan iemand mij helpen......?

Kris

Re: krijg het kontje er niet weer aan.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:38

Verplaatst MD --> VS.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:41

je dier krijgt wel onbeperkt ruwvoer neem ik aan?
dus goede kaliteit hooi of paardenkuil?
denk namelijk niet dat het gras nu al voldoende voeding bevat dat hij het daar op kan redden

misschien kun je een supplement bij gaan geven?
equitop heeft wel goede,info staat wel op de site van de paardendrogist.

word het dier verder ook getraint?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:41

hoe reageerd hij op kuil ?
het gras zit nog niet veel in , krijgt hij hooi bij ?
werkt zijn lever nu weer wel goed ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:09

is dat niet ook een questie van spieren trainen?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:15

Merriebrok voeren? Hielp bij mijn merrie erg goed toen ze zeer slecht in conditie was. Ik was weer begonnen met (serieus) rijden na haar hengstenveulen. Rijden ging best goed, maar de spieren wilde niet komen. Dus vaak erg last van spierpijn (nee, ik wil niet rijden....) Een paar weken aan de merriebrok en nu gaat het weer prima!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:17

mijn DA en holistisch hoefsmid raden merriebrok voor een niet- drachtig en niet-zogend paard sterk af. er zitten toevoegingen in die bedoeld zijn voor drachtige of zogende merries, het heet niet voor niets merriebrok.

mijn paardje heeft ook altijd een heel schriel kontje gehad, terwijl hij verder prima in orde was. het zag er niet zo mooi uit, maar nu we verder zijn in de training begint het wel te komen. rassen als haflingers hebben van zichzelf al eerder een mooie kont, volbloeds etc. hebben vaak een 'puntkontje' wanneer de bespiering onvoldoende is. dat is niets om je zorgen over te maken in principe, wanneer de training vordert wordt de kont vanzelf weer mooier.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:34

mmm, hij is nu verder gezond neem ik aan?
hoevel ruwoer krijgt hij op dit moment naast de weidegang
en hoe staat de wei erbij ? (voldoende gras of niet? )

je zou kunnen denken aan maisbrok maar dan wel van de hele plant en niet alleen de korrel (alleen korrel is puur zetmeel , niet echt ideaal)
denk aan maiscobs van agrobs, is ook een voer wat je moet aanlengen met water en even 10 minuten tot een half uur moet laten weken

eventueel in combi met een paar ons linamix erbij (die van mij hoefde maar ietsje bij te komen , die ben ik een pond musli en 3 ons linamix gaan voeren, binnen een week of 3 zag ze er alweer bijna perfect uit )

en zo wet ik nog eventueel wel ene par opties , maar ja, het werkt eingelijk allemaal alleen maar echt goed als het ruwvoer kwa basis goed zit

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 08:21

Hallo,
heel erg bedankt voor alle helpsame/ snelle berichtjes Knipoog ,
Hij krijgt momenteel een soort kuilvoer......(meer gras snippers, waar niks inzit Tong uitsteken ) en +/- een halfe kilo econommics brok. maar mijn probleem is ook..ik woon in Nieuw Zeeland, hier doen ze niet aan kuilvoer,omdat de koeien het hele jaar op de wei staan en het niet vriest etc., hier word ook geen mais gegroeid (behalve heel af en toe voor consumtie voor de mens..) Hij is wel elke dag in werk. Hij had wel een heel mooi kontje, maar na zijn ziekte, (die overgens helemaal weg is) is hij erg ingevallen op zijn billen. Hij is een thoroughbred (racepaard) dus erg "heet hoofdig" Dit is ook de reden dat in "sport horse" ofzo te veel suiker inzit voor hem.
Thanks for alle berichtjes Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:31

Ik weet niet of het wel bestaat in nz, maar hebben jullie een "maalder" iemand die allerei soorten graan/tarwe/koren/bloem/meel/haver... verkoopt en ook mixt? Zo kan je zelf een mix samenstellen ev. met behulp van de maalder.

Voor de rest denk ik ook dat het een heel deel training is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:51

die maisbrokken die ik bedoel komen uit duitsland, haal ik ook gewoon bij mijn voerdame ,
merk wat ik heel fijn vind s agrobs