Scheelt er nu iets, ja of nee ???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Scheelt er nu iets, ja of nee ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:50

Een jaar geleden heb ik een 11-jarige dressuurmerrie gekocht.

In het begin toen ik d'er had stond ze op de manége. Als ik haar dan van stal haalde, was ze de eerste 10 min licht onregelmatig op het rechter voorbeen, maar na wat beweging verdween dat.

Nu staat ze thuis, ik doe buitenritten en dressuur (licht niveau). Een half jaar lang is er totaal niets aan te zien geweest.

Op een dag,Na het galopperen op een veld, stopte ze plots en was stokkreupel, stond echt op 3 benen.

Been is nooit warm of dik geweest, ook geen pulsatie te voelen. Volgens de da had ze een verrekking vd ligamenten in het gewricht.

Na voldoende rust, liep ze weer prima er was geen pas onregelmatigheid te zien. Enkel NA het rijden, als ze 'afgekoeld' was, trok ze wat stijfjes met het rechtervoorbeen. Dag erna was alles weer weg.

Weer enkele weken verder, verdween ook deze 'klacht'.

Half jaar gaat alles goed, maar na een 'paniekaanval' (2u in mul zand hevig rondcrossen) was ze op harde ondergrond weer licht onregelmatig, maar alleen in de overgang van zacht naar hard, voor enkele minuten, dan liep ze weer normaal.

Momenteel is weer alles prima, longeren, in de bak, buiten, nooit loopt ze onregelmatig. Enkel soms een pasje of 2 bij draven op 'beton' maar dat is bij de 3de pas dan weer weg.

Paard heeft licht bokvoetje rechtsvoor, tijdens het grazen heeft ze ook de gewoonte dit af en toe eens te laten hangen. Als ze stil staat, zet ze graag 1 voet meer naar voor (niet abnormaal) maar dat kan al eens rechts of links zijn.

Ga ik buiten rijden, en ze stapt actief en geïnteresseerd, struikelt ze niet, maar als het 'saai' is, soms wel eens.

Nu lees ik hier zo veel dingen op bokt, dat ik me echt zorgen maak ... da is gekomen omdat ik het maar niet uit m'n hoofd kan zetten, draven op beton, draven op kleine volte op beton ... niets te zien, beenstand is ok. Dat stilstaan met 1 voet meer naar voor, kan gewoon gewente van haar zijn.

Heb nu toch afspraak om foto's te nemen ... ben zo gefixeerd op die benen en haar lopen, maak mezelf compleet gek!!!! Da heeft me gezegd dat op foto's voor 12-jarig paard, altijd wel wat slijtage te zien is en die daarom paard niet noodzakelijk hoeft te hinderen.

Maar ben zo ongerust ... wat denken jullie, maak ik mezelf kierewiet voor niets?!

JoCo

Re: Scheelt er nu iets, ja of nee ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:06

o ja fotos zijn pas voor 14 mei ... en dat zijn nog véééééééél dagen om stressy rond te lopen ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:37

Het klinkt als artrose, maar dat is lastig te beoordelen vanachter een computerschermpje.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:50

Arabesk schreef:
Het klinkt als artrose, maar dat is lastig te beoordelen vanachter een computerschermpje.

En als het dat zou zijn, hoe erg is dat dan? Allé het is geen wedstrijdpaard, maar ik wil ook niet dat ze pijn heeft.
Geeft artrose een pijn-gevoel of eerder stijf? Want dat is een groot verschil vind ik toch ...

Als je haar zo bezig ziet, ziet ze er niet uit als hebbende pijn. Ze crosst en bokt op alle ondergronden, van superzompig tot gehard in de zomer!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:52

Klinkt mij ook als artrose in de oren. Artrose heeft net zo'n wisselend beeld.

Jeetje maar wat moet je dan lang wachten op die foto's ... hier kun je binnen een week wel terecht ..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 16:55

crossmonster schreef:
Klinkt mij ook als artrose in de oren. Artrose heeft net zo'n wisselend beeld.

Jeetje maar wat moet je dan lang wachten op die foto's ... hier kun je binnen een week wel terecht ..

Tja, das eigenlijk mijn eigen schuld ... paard heeft namelijk ijzers met een leren zooltje (voor de 1ste keer) en ze was net beslagen toen de da kwam. Voor foto's moeten de ijzers eraf, en omdat hij echt geen enkele reden zag om foto's te laten maken, enkel dus mijn ongerustheid, heeft ie aangeraden om tot de volgende kapbeurt te wachten.
Dit om me extra kosten te besparen + als er iets te zien zou zijn, kan da rechtstreeks aan smid uitleggen hoe ze best bekapt wordt.

Vandaar dat ik dus ingestemd heb met die 14de mei ...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:02

Ah dat verklaart veel.

Dat bokvoetje kan trouwens ook voor vroegtijdige slijtage / artrose hebben gezorgt vanwege de ongelijke belasting .

artrose wil niet meteen zeggen einde verhaal hoor. Maar de behandelmethodes zijn wel vrij prijzig.

blackqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:05

kijk even op onderstaande website's ik denk dat je daar echt mee geholpen bent

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:10

Ehm blachqueen, die advertenties veranderen nog al eens. Ik heb er een paar over ontslag hieronder staan Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:56

Ja, kan er ook niets over terugvinden ...

Maar volgens mijn Da zou het ook gewoon kunnen dat ze haar bokvoetje 'anders' houdt, maar dat er niet noodzakelijk slijtage is ... ik naai mezelf zo op niet normaal meer!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:27

als het arthrose is, zijn er verschillende manieren om ermee om te gaan. vooral niet stressen. kijk maar rond op bokt, hoe veel mensen rijden niet nog op hun paard met arthrose? wel niet lang en niet veel, maar samen kunnen ze nog veel plezier beleven.

you don't trow a whole life away caus it is banged up a little!

succes!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 20:35

Rhinoooow schreef:
als het arthrose is, zijn er verschillende manieren om ermee om te gaan. vooral niet stressen. kijk maar rond op bokt, hoe veel mensen rijden niet nog op hun paard met arthrose? wel niet lang en niet veel, maar samen kunnen ze nog veel plezier beleven.

you don't trow a whole life away caus it is banged up a little!

succes!

Dankuwel ... ma hoop echt de 14de toch te kunnen melden dat er niets te zien is ... hoop doet leven hé

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:02

crossmonster schreef:
Ah dat verklaart veel.

Dat bokvoetje kan trouwens ook voor vroegtijdige slijtage / artrose hebben gezorgt vanwege de ongelijke belasting .

artrose wil niet meteen zeggen einde verhaal hoor. Maar de behandelmethodes zijn wel vrij prijzig.

Over welke methodes heb je het dan?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:58

Ik wil even melden dat de desbetreffende foto's genomen zijn,
en kan met trots melden dat

ER GEEN ARTHROSE NOG HOEFKATROL TE ZIEN IS!!!!!

Mijn paard heeft blijkbaar 'gewoon' gevoelige voetjes om het simpel uit te leggen!

Ze staat nu op speciaal beslag, zeg maar 'nike airs', ben echt eens benieuwd!
Tis nog even zoeken, maar ik ben al blij met wat ik weet!
Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:01

Fijn hoor, hopelijk is het zo opgelost dan en kan je van je knollie genieten!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:11

erleyne schreef:
Fijn hoor, hopelijk is het zo opgelost dan en kan je van je knollie genieten!

Dat zou inderdaad volgens de veearts perfect mogelijk moeten zijn, zolang ik geen zware military ga rijden of zeer zwaar ga trainen!
En das gelukkig niet het geval (Royality is een recreatiepaard)

Bedankt!