schimmel.... hoe kom ik er vanaf??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

schimmel.... hoe kom ik er vanaf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:40

Ik baal wel hoor..
Een paar weken geleden kwam onze hoefsmid, en die vertelde dat zijn paard een hele vervelende schmmel infectie gehad had..

en je raad het al?

Mijn drachtige merrie en 3 jarige krijgen nu plotseling overal kale plekjes... ook schimmel denk ik.

Ik moet de veearst nog bellen, maar het is altijd zo'n gedoe om dit te bestrijden..
daarnaast heb ik onderling bij mijn paarden wel van dekens gewisseld.. ook niet handig achteraf.

Wat kan ik nog meer doen tegen schimmel?
behalve borstels ontsmetten/uitkoken? dekjes/dekens uitwassen.. ?

daNiielle_

Re: schimmel.... hoe kom ik er vanaf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:42

Op mijn vorige stal hebben ze ook een of ander spul voor een paard met schimmel gebruikt.
Heel hardnekkig spul, maar het was zo weg! Het was verder niet schadelijk, maar je moest daarna goed je handen wassen etc. Ook alle spullen hebben we daarmee gewassen.
Het had een hele rare naam, ik zal het zo wel even navragen. Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:44

Teatree olie helpt ook super goed tegen schimmel. Gewoon bij de trekpleister te koop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:44

? Een paar weken geleden wist je dit al en je moet nu de dierenarts nog gaan bellen? Ik zou morgen direkt de dierenarts laten komen om te kijken en iets op kweek te zetten, zodat je de behandeling zo snel mogelijk kan beginnen.

O en als het echt schimmel is dan help thea tree echt niet!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 06-04-08 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:45

daNiielle_ schreef:
Op mijn vorige stal hebben ze ook een of ander spul voor een paard met schimmel gebruikt.
Heel hardnekkig spul, maar het was zo weg! Het was verder niet schadelijk, maar je moest daarna goed je handen wassen etc. Ook alle spullen hebben we daarmee gewassen.
Het had een hele rare naam, ik zal het zo wel even navragen. Lachen

Oké..
ik werk bij de apotheek, dus ik kan wel miconazol zalf mee nemen,
de drachtige merrie kan ik niet wassen met iets waar we niet van weten of het schadelijk is.
Laatst bijgewerkt door Mexxuna op 06-04-08 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:46

aerdenhout1 schreef:
? Een paar weken geleden wist je dit al en je moet nu de dierenarts nog gaan bellen? Ik zou morgen direkt de dierenarts laten komen om te kijken en iets op kweek te zetten, zodat je de behandeling zo snel mogelijk kan beginnen.

O en als het echt schimmel is dan help thea tree echt niet!

Nee hoor, mijn hoefsmid is weken geleden geweest, en die vertelde over zijn paard met schimmel.
Ik heb nu plekjes ondekt in de vacht van mijn merries, net een uur geleden!

Teatree is meer een luizenmiddel inderdaad.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:47

Ik zou een kweek laten nemen zodat ze de juiste behandeling kunnen doen waarschijnlijk krijg je iets van imaverol

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:49

meissielief schreef:
Ik zou een kweek laten nemen zodat ze de juiste behandeling kunnen doen waarschijnlijk krijg je iets van imaverol

Immaverol? hoezo dat dan? Dat is meer voor luizen en schurft toch?
Zal morgen meteen bellen...
dierenarts wordt momenteel rijk van mij .... (2 hengsten castereren, pony met cushing, paard met ingegroeide kies, en nu schimmel... ! Ach gut )

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:51

Mexxuna schreef:
meissielief schreef:

Immaverol? hoezo dat dan? Dat is meer voor luizen en schurft toch?
Zal morgen meteen bellen...
dierenarts wordt momenteel rijk van mij .... (2 hengsten castereren, pony met cushing, paard met ingegroeide kies, en nu schimmel... ! Ach gut )

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25514

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:54

Sorrie, ik had je even verkeerd begrepen! Bloos
Maar toch even de dierenarts laten kijken. Het staat zo raar he...een paard in de Z die kale plekken heeft Haha!
En die plekjes kunnen natuurlijk niet alleen schimmel zijn, maar schurft, ringworm, luizen enz.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:54

Mijn paard heeft ook een keer schimmel gehad. allemaal rare kale lelijke plekken ook. Mijn moeder raadde groene leem aan want dat reinigt. je kunt het op de schimmel smeren maar je kan het ze ook laten eten, wel in slobber of bak water. Groene leem is poeder wat, als je er water bij doet, een soort klei achtig spul wordt. Als je het smeert dan moet t niet waterig zijn anders kan je eht ook bijna niet smeren, op laten drogen en het reinigt echt! met drinken voor inwendige schimmels weet ik niet precies hoe je dit kan doen maar het moet in ieder geval opgelost worden in water. even googlen.. Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:55

Wat goed!! Dank je, meissielief!
Eerst maar eens uitzoeken of het bij de drachtige merrie mag. Lachen

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:55

Die van mij had het ook. Immaverol geprobeert, maar dat helpte niet. Mijn moeder doet bio-resonantie therapien en dat kan zowel voor paarden als mensen. Mijn moeder heeft mijn paard 1x behandelt en binnen 1 week waren alle plekjes weg en moest er alleen nog haar terug groeien.
Als het bij jou niet werkt moet je zo iemand opzoeken.

Edit: Je kan zien of het schimmel is als je de haren dicht bij het plekje er heel makkelijk uit kan trekken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:57

aerdenhout1 schreef:
Sorrie, ik had je even verkeerd begrepen! Bloos
Maar toch even de dierenarts laten kijken. Het staat zo raar he...een paard in de Z die kale plekken heeft Haha!
En die plekjes kunnen natuurlijk niet alleen schimmel zijn, maar schurft, ringworm, luizen enz.

We zijn momenteel even met zwangerschapsverlof! Bloos
Maar we willen inderdaad de ring pas onveilig maken mét haren!! haha... Haha!

Ik bel morgen de d.a. even, heb de eigenaar van het paard al ingelicht... (die had er trouwens ook één met schimmel... bedenk ik me nu.. Sigaar )

Ik heb zelf wel eens, van mijn eigen paard zelf schimmel gekregen op de binnekant van mijn been.. ik had zonder zadel op die merrie gezeten, toen was ik nog een kind, het is zó besmettelijk! bahh!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:58

Als je zeker weet dat het schimmel is dan kan je je paard er mee wassen , alleen navragen bij de da of een drachtige merrie ermee gewassen mag worden.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:17

Wassen met betadine en daarna met imaverol.. En dan 3 a 4 x herhalen, om de 3 a 4 dagen.

is er al een kweek genomen??

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:19

Imaverol is voor schimmels.
Imaverol moet je wel 4 keer herhalen met 3/4 dagen ertussen.
Tegen een schimmel moet het dan helpen

edit: sorry iemand was me voor Vork

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:58

Vraag aan je Da eventueel een injectie tegen schimmel. Het werkt zowel preventief als curatief. het product heet Insol dermatophyton. Het is een 2delige injectie die diep in de spier wordt gegeven, met 14 dagen tussen. ( ik weet niet of het veilig is voor de drachtige merrie, maar Imaverol wordt in de bloedbaan opgenomen en dat vraag je dus ook best even na..)
Belangrijk is ook dat je de infectiedruk doet dalen; Afkoken van je materiaal is eigenlijk niet voldoende. de schimmel wordt hierdoor wel gedood maar de sporen blijven bestaan(tot 2jaar nadien). weinige producten zijn actief tegen de schimmelsporen. Mijn Da schreef, om alles te ontsmetten, clinafarm voor. Het is wel duur... (Misschien kun je een klein staal verkrijgen bij je DA) Hiermee kun je alles,behalve je paard zelf ,behandelen. Zowel de stal , eet- en drinkbak (nadien goed uitdrogen),borstels , onderleggers ,... Ik deed dat elke keer ik iets gebruikt had.Er stond een spuitbus met product klaar. Schimmel is hardnekkig en vraagt een consequente behandeling.