Vraagje over rondom beslaan.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linie16

Vraagje over rondom beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:39

Misschien een rare vraag, maar als je je paard rondom laat beslaan, moet de hoefsmid dat dan elke 4 -6 weken weer helemaal opnieuw doen? Of is het meer een kwestie van 'bijwerken'?
Anders lijkt het me een aardige kostenpost, als je dan elke maand 90 euro kwijt bent aan alleen de hoefsmid..

Ik hoor het graag, Eline

magic_lover

Re: Vraagje over rondom beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:39

het is meestal om de 8 tot 10 weken dat ze bekapt worden, of nieuwe ijzers onder krijgen,
dus zon 2 a 2,5 maand, en vaak bekappen + nieuwe ijzers Ja Lachen

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:07

Als je ijzers hebt wil het nog wel eens schelen of ze verlegd kunnen worden.
Dan worden de hoeven gewoon gekapt, maar de ijzers nog een keer gebruikt.
Bij mij gebeurd dat eigenlijk zelden, omdat ik veel buitenrij maar ik ken wel mensen waarbij hun ijzers regelmatig een keer verlegd kunnen worden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:09

verleggen zou hier ook makkelijk kunnen, echter scheelt dat maar een euro of 5 op de totale prijs Knipoog.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:11

Dit vroeg ik me ook al een tijdje af, maar als ze hoefsmid dan komt na 2,5 maand ofzo, en ze liggen nog helemaal goed, hoeft hij dan niks te doen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:12

jawel, hoef weer bekappen en ijzers er weer onder.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:14

Sodeletuut schreef:
Dit vroeg ik me ook al een tijdje af, maar als ze hoefsmid dan komt na 2,5 maand ofzo, en ze liggen nog helemaal goed, hoeft hij dan niks te doen?

jawel, hoef moet bekapt worden. deze groeit immers gewoon door en het ijzer niet!

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:29

Ligt er aan of de ijzers veel of weinig hebben gesleten..

Bij mijn pony deed ik altijd 2 keer met ijzers, dus nieuwe en keer erop weer dezelfde... smid kwam toen om de 9 weken..
Bij mijn vorige paard, liep ook in de molen, die kreeg om de 6,5 week nieuwe ijzers, want die waren telkens te dun...
Het paard wat ik nu heb staat op 7 weken en het hangt er erg vanaf hoe de ijzers zijn... Ene laatste keer heeft hij achter dezelfde ijzers gekregen, terwijl voor nieuwe, omdat hij nogal sloft voor... In de winter krijgt hij ook dikkere ijzers, de 10 mm, terwijl in de zomer hij de normale 8 mm ijzers onder krijgt...

Dus zoals je ziet, het is erg per paard verschillend, natuurlijk ook wat je er mee doet, hoe snel de hoeven groeien, of je alleen op zachte bodem rijdt of juist vaak op de weg... etc