pijn in rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

pijn in rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:34

mijn vzpaardje heeft een holle rug,nu heeft ze daar niet altyd last van maar van de week(woensdag) was ik haar aan het poetsen en toen gingen haar oren in de nek,dus ik drukte op bepaalde plekken op haar rug en toen begon ze met de achterbenen te slaan en met de staart.
heb dus maar niet gereden,heb het ook even tegen de eigenaresse gezegd,tot en met gister is er sowieso niet op haar gereden,ook niet door de andere verzorgster,de eigenaresse zegt ook dat ze zich soms heel erg kan aanstellen en dat je dus niet kan zien wanneer het echt is,maar het lijkt mij dat als ze met haar achterbenen slaat het toch menens is!?

Erna_

Re: pijn in rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:38

Als een paard zó reageert als je alleen maar aan het poetsen bent, zou ik het zeker serieus nemen en niet denken dat het dier zich aanstelt. Zolang ze zo reageert, zou ik beslist niet gaan rijden.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:52

Dit is inderdaad geen goed teken. Mijn paard trok tijdens het poetsen zijn rug naar binnen en oren ook plat. Door de DA laten controleren en bleek dus dat hij giga vast zat in zijn rug. Dit kan komen doordat het paard verkeerd wordt bereden (vast zetten aan de teugel etc.). Ik zou dus in ieder geval even de DA erbij halen, voordat het te laat is en je verder van huis bent...
Succes!!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:43

wat bedoel je precies met vastzetten aan de teugel? Bloos
en de da is er al meerdere malen bijgeweest,die kan er niet veel meer aan doen want het is ook gewoon haar bouw!
de eigenaresse wil er waarschijnlijk wel een osteopaat bij halen,ik heb dat ook al eens aangekaart bij haar. Knipoog
misschien dat dat helpt Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:55

Laat dan direct je zadel ook even goed nakijken.
Als een paard een holle rug heeft zie je vaak dat het zadel te ver naar achteren drukt/ kiept.
Daardoor kunnen ze ook flink gevoelig op de rug worden.
Heel verstandig om er even een osteopaat bij te halen.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:14

met vastzetten bedoel ik krampachtig rijden. Mensen willen nog weleens hun hand gesloten om de teugel houden, waardoor het paard eigenlijk gedwongen wordt om aan de teugel te lopen en niet gemakkelijk uit zichzelf omhoog kan komen met zijn hoofd.
Inderdaad ook je zadel laten nakijken en evt. een osteopaat kan misschien wel helpen.
Heel veel succes, hoop dat het snel overgaat!!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 12:11

bedankt voor de tips Knipoog
het zadel is inderdaad afgelopen maandag opgevuld,deze was te hard voor haar,zijn aan het kijken voor een ander zadel.
@diamant191: oké ik weet wat je bedoeld,het andere meisje wat erop rijdt trekt heel hard aan de teugels en schuurt ook met de teugels(wat ik gehoord heb) waardoor ik haar heel moeilijk nageeflijk kan laten lopen(of in ieder geval houden als ik bijv. aandraaf) en ze haar rug ook niet kan ontspannen Bloos

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:29

Ha Ellen,
ik weet niet of je dat andere meisje erop kan aanspreken, want zij moet hier z.s.m. mee ophouden, want het is niet bevordelijk voor de rug van het paard.
Misschien (losjes) elastieken omdoen als optie?! Mijn paard wilde namelijk ook vaak in draf niet nageeflijk lopen maar met zijn hoofd in de lucht en met die elastieken om wist hij gewoon wat er bedoelt werd, hij liep ontspannen naar beneden en ik hoefde bijna niet met mijn handen iets te doen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:09

nee ik zie haar zelf nooit,ze doet het ook alleen als de eigenaresse er niet is,ik heb het gehoord van stalgenoten Knipoog
maar dat krampachtig vastpakken herkenik idd wel,maar ik trek haar niet in de mond Knipoog
kan je me uitleggen hoe je dat precies doet met elastiek?

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:09

je koopt in een paardenwinkel (of hier op bokt) een elastiek, zijn niet zo duur in de winkel. Omdat die elastieken vrij lang zijn, had ik er een knoop ingemaakt zodat hij goed op maat was voor mijn paardje. Deze knoop zat dan achter zijn kopstuk op zijn hoofd. Aan beide kanten de elastieken door zijn bitringen halen (van buiten naar binnen) en dan allebei met de klipjes die eraan zitten onderaan zijn singel vastmaken. De elastiek gaat dus vanaf zijn hoofd naar zijn mond naar zijn singel.

Ik had een leerlapje gekocht waar een ring aan zit en deze schuif je over je singel en zorg dat die precies in het midden van de singel zit. De klipjes van je elastiek kan je dus gemakkelijk vastklippen aan het ringetje.

Hopelijk snap je het een beetje, want het is lastig uit te leggen.
Succes en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel Knipoog

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 19:45

oké bedankt!!
ik ga het zeker proberen Knipoog

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:14

Diamant191 schreef:
Dit is inderdaad geen goed teken. Mijn paard trok tijdens het poetsen zijn rug naar binnen en oren ook plat. Door de DA laten controleren en bleek dus dat hij giga vast zat in zijn rug. Dit kan komen doordat het paard verkeerd wordt bereden (vast zetten aan de teugel etc.). Ik zou dus in ieder geval even de DA erbij halen, voordat het te laat is en je verder van huis bent...
Succes!!

Het kan ook meerdere oorzaken hebben zoals verkeerd zadel,verkeerde beweging gemaakt met rollen in de stal enz,dus hoeft niet altijd aan de ruiter te liggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:22

inderdaad perenboompie. bij een holle rug is de kans zowiezo al groot dat het zadel niet in orde is, immers, zadels worden gemaakt voor een gezonde rug, en voor een holle rug heb je dus een holler zadel nodig, anders gaat het zadel bruggen.

afhankelijk van de oorzaak en mate van de holle rug zou je ook moeten afwegen of het überhaupt nog verantwoord is om te rijden, aangezien een paard met een holgetrokken rug het veel moeilijker zal hebben met het bol maken van de rug en het aantrekken van de buikspieren om dit te bewerkstelligen. bij het rijden op een ingezakte 'hangende' rug heb je daarbij ook kans dat de ruggewervels scheef belast worden, en dit kan ook pijn veroorzaken.

een elastiek zou ik zéker niet aanraden, de andere verzorgster moet ophouden met plukken aan de teugels, en het is altijd zaak als je samen doet met een paard dat je je rijstijl op het dier afstemt, zodat het dier zich niet van de ene naar de andere ruiter hoeft aan te passen.

verder is les nemen altijd belangrijk, een goede instructeur pikt rijtechnische problemen er zo uit, en kan jullie leren hoe je een paard goed nageeflijk rijdt zonder hulpmiddelen als elastieken e.d.

ik zou hier zéker niet uitgaan van aanstellerij, het zadel bleek al niet 100% goed en een paard liegt niet, en doet niet alsof. zulk gedrag altijd serieus nemen!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:07

bedankt voor jullie reply's Knipoog
ik heb gister les gehad op haar en haar goed nageeflijk gereden en ze had gister totaal geen last van haar rug Knipoog
zo zie je maar hoe belangrijk dit is voor haar...