Hoeven slijten snel af, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Hoeven slijten snel af, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:55

De hoeven van mijn pony slijten snel. Ik rij amper buiten, alleen in de zomer of als het eens mooi weer is. Ze loopt ook voor de kar buiten. Vorig jaar hebben we haar onder ijzers gehad, dit was niet echt een succes. Binnen 2 maanden heeft het ijzer er 5x afgelegen. (Misschien lag het ook wel aan de smid hoor).

Nu hebben we de afgelopen maanden niet veel buiten gereden, om de hoeven wat te 'sparen'. Ik weet dat zand ook slijt, maar asfalt des te meer.
Ze heeft nu nog geen ijzers onder, maar straks wil ik wel weer met de kar naar buiten.

Ik bel morgen even een andere hoefsmid voor een second opinion.

Wie heeft tips of adviezen voor mij met betrekking tot het slijten, alternatief voor ijzers?

lynne_berna

Re: Hoeven slijten snel af, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:00

Misschien zijn hoefschoenen wel iets?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:02

Dat wou ik dus net zeggen moest me alleen eerst even inloggen.
Voor de zomerperiode kun je dan dan net zo goed hoefschoenen aanschaffen. Hiermee ben je dan uiteindelijk nog goedkoper uit dan elke keer ijzers eronder.
En de hoefschoenen kun je gewoon alleen om doen als je op pad gaat en dan maakt het niet uit of je nou 5x per week of eens in de maand op pad gaat

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:13

Ik heb wel aan hoefschoenen zitten denken, maar ik heb er 0.0% verstand van. Bloos
Er zijn zoveel verschillende en ik heb de zoekfunctie ook al gebruikt, maar zou echt niet weten welke ik dan moet nemen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:14

Ik kan je absoluut de easyboot epic aanraden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:16

Ik ben ook op zoek, lees even met jullie mee.
Volgens onze smid zouden er nu ijzers onder moeten, de hoeven worden te kort. Maar ze lopen ook veel in de wei en er zijn al verschillende keren wat vervelende dingen gebeurt zoals aftrappen en aantikken.
Wat is het verschil in de verschillende merken schoenen????

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:22

Ik heb er verschillende geprobeerd en de enige die goed blijven zitten en niet schuren zijn de easyboot epics. Die sluiten niet boven de kroonrand, maar op de hoef. Dat voorkomt schuren en zorgt dat ze strak en nauw sluitend vastgemaakt kunnen worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:35

Easyboot epic of bare zijn de beste. Je kunt ook op maat gemaakte schoenen krijgen bij de firma Smit, maar die flippen nog weleens uit. Old mac's schuren in de kootholte. Alleen easyboot zonder gaiter flippen ook uit. Verder heb je ook nog Marquis hoefschoenen maar dan moet je met een pompje steeds een luchtkussentje oppompen, hels karwei.

Duss..... easyboot epic Knipoog

Gezonde hoeven die regelmatig bijgewerkt worden, worden sterker en de hoefgroei neemt toe, waardoor je geen hoefschoenen meer nodig hebt op den duur. Belangrijk is dan wel dat de huisvesting van het paard en de frequentie van het hoefonderhoud aangepast worden en de manier van bekappen.

Als de straal bekapt wordt, raakt deze de grond neit meer en dit is essentieel om de groei te stimuleren.