Elektrolyten... waterreservoir aan staart binden?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Elektrolyten... waterreservoir aan staart binden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:57

De da heeft me aangeraden om op de dagen dat ik stevige buitenritten maak, paard wat elektrolyten bij te geven, omdat ze nogal hevig zweet.

Ok, ik sjees naar de ruitershop en schaf me zo een pot aan, maar nu staat er duidelijk op 'zorg dat er altijd water ter beschikking is', en dat ik dit supplement, voor en na de rit moet geven. De verkoopster zei dat ik dus ook tijdens de rit, water moest kunnen voorzien.

Maar als je nu een rit van een 4-tal uren doet, hoe moet ik in godsnaam dan water voorzien? Verward
Ik kan toch moeilijk een waterreservoir achter m'n paard hangen? En hier in België zijn de bergrivieren niet erg dik gezaaid!

En na een dergelijke rit, gaat mijn paard op stal voor de nacht, en ze heeft geen automatische drinkbak, maar een emmer van een 10 liter. Nu vind ik het geen probleem deze nog bij te vullen, maar om 12u gaat bibi hier zijn bed in, en dan kan ik niet meer bijvullen tot een uur of 7. Slapen

Begrijp ik het nu verkeerd of geef ik dan best GEEN elektrolyten????

8nnemiek

Re: Elektrolyten... waterreservoir aan staart binden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:26

naar mijn weten is dat alleen nodig als je héél erg hard traint, als het paard het echt niet zelf kan aanvullen. Maar als jij gewoon een goede zoutblok (himalayasteen bv) in de stal hangt dan denk ik dat hij dat mineralen en zout tekort makkelijk zelf kan aanvullen Lachen
Maar ik vind het sowieso verstandig om tijdens zo'n lange rit wat water te geven tussendoor.. Er zijn ook opvouwbare emmers te koop, dan kun je vast wel even tussendoor stoppen en ergens wat water vragen Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:47

Is dat echt?! Ik heb nog nooit van zo een emmer gehoord, maar zeker een nuttige tip, bedankt!
Als het erg warm is, voorzie ik wel 'stopplaatsen' met water, maar in deze tijd eigenlijk niet ...

Royality heeft een liksteen, waar ze idd wel erg veel gebruik van maakt. Ma volgens de da was die elektrolyten aanvulling ook goed, vandaar dus.

Ze zouden dan meer drinken, waardoor de afvalstoffen die bvb spierverzuring veroorzaken, beter afgevoerd kunnen worden ...?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:19

Ik heb die emmer toevallig vorige week nog gezien bij Loesdau:
http://www.loesdau.de/websale7/?Ctx=%7b ... d%2fmd5%7d
Maar hier in Nederland ben ik ze ook wel eens tegengekomen, weet alleen niet meer waar..

Ik zou er toch een beetje mee oppassen, met de elektrolyten, als ze dan toch te weinig drinkt dan lijkt het me niet zo goed voor de nieren.. Normaal gesproken kunnen paarden heel goed aanvoelen hoeveel zout en mineralen ze nodig hebben, en zullen dan ook precies zoveel oplikken. Het lijkt me niet zo goed om dan nóg meer extra erbij te geven. Misschien kun je het voor de zekerheid nog eens aan een tweede DA vragen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:03

in de stal kun je dan toch een grotere emmer/ton neerzetten? daar zie ik wel een oplossing voor. en anders tijdens een rit bij mensen aanbellen ofzo? je hebt van die opvouwbare emmers. vraag je of ze die voor je kunnen vullen met water.

als je wel electrolieten gaat geven, maar geen water droogt je paard straks uit joh. dus dan zou ik kiezen voor geen electrolieten...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:29

het onderweg van water voorzien spreekt voor zich , maar daa rhoef je niet direct de elekrtolyten aan toe te voegen

het water onderweg is voor normale hydratatie, de elektrolyten kun je na hele zware arbeid bij thuiskomst bijgeven in het dinkwater,
zet de emmer halfvol met water en voeg elektrolyten toe zodat het op gaat

voor standaard water voorziening in de stal zou ik een grotere bak neerzetten, enk aan een kleinere speciekuip oid van minimaal 40 liter, op die manier kun ej die afvullen en heeft paard in ieder geval voldoende water

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:51

Gelukkig regent het in nederland 360 dagen per jaar en zijn er vrijwel altijd plassen te vinden Clown
Leer je paard daaruit te drinken.

Overigens vind ik het onzin om een paard dat normale arbeid verricht elektrolyten te geven. Als je paard zoveel zweet dat uitdroging dreigt is er toch iets mis met het paard of de training.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:41

Lenneke_ schreef:
Gelukkig regent het in nederland 360 dagen per jaar en zijn er vrijwel altijd plassen te vinden Clown
Leer je paard daaruit te drinken.

Overigens vind ik het onzin om een paard dat normale arbeid verricht elektrolyten te geven. Als je paard zoveel zweet dat uitdroging dreigt is er toch iets mis met het paard of de training.

Mag een paard dan gewoon uit regenwaterplassen drinken???! Mij is altijd gezegd dat dat heel slecht is?
Want als ik haar laat, drinkt ze daar zonder problemen uit.

Zo veel zweet mijn paard niet hoor, maar de meeste paarden zijn enkel op de borstkas nat, en onder het zadeldekje. Als de mijne goed gewerkt heeft, is ze echt wel van kop tot teen bezweet, maar uitdroging, nee dat dreigt er niet.

Wat betreft de emmer in de stal, die wordt echt wel vaak bijgevuld hoor (ik vind hem in ieder geval nooit helemaal leeg),
ik heb bewust voor dit model gekozen, omdat ik hem kan ophangen, en met grotere modellen helaas 's nachts gevoetbald wordt Bloos

Maar als ik dat zo lees denk ik dat het niet nodig is dat ik elektrolyten ga bijvoeren ...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:24

Ze gaan er echt niet dood aan hoor. Die van mij drinkt heel veel uit plassen, ook in de wei als een plas toevallig dichterbij is dan de waterbak.

Ik ben juist blij als hij uit plassen drinkt. Zeker op wedstrijd vraag ik veel van hem en dan is drinken zo ontzettend belangrijk, hoe meer drinken hoe beter, dan maakt het me niet uit waar hij uit drinkt.

Alleen maakt Anouar er een beetje een spelletje van, dan gaat hij met z'n mond in het water zonder te drinken of stopt hij na 5 minuten al bij een plas.