'wildvleesplekprobleem' aan singel(met foto)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

'wildvleesplekprobleem' aan singel(met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:44

Ik hoop dat mijn topic hier op zijn plaats staat...
Even de lange uitleg:
Nu heb ik al enkele jaren het volgende probleem. Toen Brube werd opgeleerd (toen was ie nog niet van mij), had hij last van schuren van de singel. De vorige eigenaars gebruikten even een wolletje maar vonden dat hij er dan maar zonder moest tegenkunnen met als gevolg een bult wild vlees op die plek.
Nu soms schuurde die plek eens open, maar ik behandelde ze met crème en een wolletje...tot nu...
Ik heb hem een hele periode niet gereden wegens te druk en herbegin maar kan gewoon niet rijden omdat ik merk dat alle keren de plek begint kapot te gaan en te bloeden. Brube stapt zeer ongemakkelijk en waggelt dan vooraan.
Veearts heeft er al eens naar gekeken en zegt dat weghalen geen optie is omdat de wond te groot zou zijn..dus ben ik op zoek naar creatieve,helpende ideeën. Rijden zonder zadel is geen oplossing omdat ik terug start met springen binnenkort...
> ik heb die plaats geschoren omdat vaak zijn lange ponyhaar dan ook nog knel zit tussen de singel Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

CM_

Re: 'wildvleesplekprobleem' aan singel(met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:52

Pfoeh lastig zeg.
Misschien een anatomisch gevormde singel een idee?
Ook elke keer tussen aansingelen in, beide voorbenen even goed naar voren laten strekken zodat de huid onder de singel goed strak komt te zitten.

Dat het nu terugkomt is vrij logisch, je zegt dat ie een tijdje weinig gereden is, dus verdwijnt het eelt op die plek ook , nou ja echt eelt is het niet, maar de huid word wel dunner als er een tijd geen singel op die plek zit.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 17:02

Beide voorbenen naar voren laten strekken is iets dat ik altijd al doe bij hem (omwille van die plek).
Bij het rijden duwt die bult altijd tegen de singel aan waardoor hij opengaat.

Wat je zegt van die dunnere huid nu zal wel waar zijn want vroeger toen ik hem drie à vier keer per week reed, dan had hij weinig last.
Goh en hoe krijg je die 'eelt' er dan weer op....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:05

mm, misschien idd kijken of er een anatomische singel is die de plek wat ontlast, of juist een schapenwollen singel
maar dan wel echt lamsvel ivm de betere werking
die heb je trouwens ook anatomisch gevormd
mattes bv ( http://www.hipponet.be heeft alles van mattes in assortiment, misschien kun je even contact met haar opnemen )

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 07:14

Thanx voor de link. Heb al even gaan kijken en dat afhaaladres van die internetshop blijkt een gemeente naast ons te zijn.
Dus even mailen.

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:48

Hallo , Ik heb een paard gehad met hetzelfde probleem. Ik ben toen met het paard naar Daaleman zadels gegaan. Daar hebben ze een speciale singel gemaakt met een uitsparing zodat de plek vrij kwam te liggen. Daarna ging het rijden met zadel weer prima. Mijn paard is destijds wel geopereerd aan de plek. Dit heeft niet geholpen. Succes met jou paard

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:04

Ik heb bij mijn 27 jarige paardje elke dag de plekken ingesmeerd met kamfer spiritus.
Dit zorgt ervoor dat de huid wat steviger wordt.
Je kunt het bij de drogist halen en je smeert het er puur op.
Bij dit paardje hielp het heel goed.
Misschien een tip?
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 05-04-08 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:08

Lastige plek voor zoiets.
Tegen eventuele zwelling zou ik Traumeelgel gebruiken. Is verzachtend, mag op wondjes en helpt tegen onrustige cellen.
Misschien inderdaad dit probleem voorleggen aan een goed tuigmaker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:09

Misschien kun je om er eelt op te krijgen, een paar keer per week longeren met longeersingel met bontje. Zo komt er wel wat druk op , maar niet teveel en kan er langzaam eelt op komen??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:35

Is het niet mogenlijk om de bult in 2x weg te halen? Zodat de wonden beperkt blijven.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:42

Hai,misschien een heeeeeeeeeeeeele domme opmerking,niet lachen allemaal:is het misschien een idee om een soort van gelpad-singel te maken,ik heb geen flauw idee of zoiets al op de markt is en/of het zou helpen,maar het lijkt me een grandioze uitvinding(PATENT PATENT!!!)Moet op een of andere manier toch best zelf(of met hulp van zadelmaker)te realiseren zijn,groetjes Linda
ooo ooo ooo,nu krijg ik het vast te horen Bloos ,ik ook altijd met mijn creatieve ideeen,zie onderschrift namelijk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:47

goed idee,waarom niet?
Wat wij in engeland deden ,long time ago...wanneer een paard een drukking had,een stuk schuimrubber,of hoe heet dat,waar ze matrasjes van maken...op de drukking,en dan een rondje eruit snijden waar de drukking zit,snap je?
Ik weet alleen niet of het werkt op die plek bij de singel...

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:11

Heb ik al geprobeerd wat geerke hierboven beschrijft en inderdaad op die plek aan de singel gaat het niet. De wildvleesplek zit echt tegen de singel aan en ik vergelijk het wat met een 'vetrolletje 'dat steeds maar schuurt als hij beweegt. Ben nu zondag weer gaan buitenrijden en wonder boven wonder was de plek slechts licht afgeschuurd.
Misschien begint er na een keer of drie rijden al wat eelt op te komen?
Kamferzalf,mm twijfel ik wat over omdat er soms wondjes zijn en zou dat niet irriteren op zijn huid?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:16

Scheren lijkt me al niet zo goed te zijn. Het haar is toch een natuurlijke bescherming. Je maakt het door te scheren op die plek alleen maar erger lijkt mij zo.

Verder ga ik met de rest mee: bontje om de singel van echt lamsvel. En gewoon mee blijven rijden. Het is misschien niet zo elegant maar het comfort van je paard gaat toch voor!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:15

Erg vervelend, echt een lastige plek.

Heeft je pony over het algemeen ook een gevoelige huid? Mijn vzpony heeft namelijk een erg gevoelige huid, vooral in de zomer met dunne vacht kreeg ze heel snel schuurplekken. (Kaal, open, rood etc)

Een deel van de oplossing voor haar was een andere singel, na er veel geprobeerd te hebben blijkt een (wat oudere, al soepele en een beetje "pluiziger" als je begrijpt wat ik bedoel) katoenen singel goed te helpen. Ook "zachte" neopreendingen hadden nog te ruwe randen, zelfs in een bontje.
Elke week in de was en ontharen (geen wasverzachters, hypoallergeen wasmiddel) scheelde ook een hoop. Verder kun je de plek van tevoren insmeren met wat babyolie of ander vet spul. Vermindert ook weer wat wrijving! (Natuurlijk niet de hele singelplaats, dan glijdt je zadel weg! Misschien schuift een anatomisch gevormde singel, of een met buikbeschermer minder.
In elk geval succes!

PS: Ik ben het oneens met Klara16, je krijgt het echt veel beter schoon (= glad) zonder al dat haar, ik vind daar juist altijd heel veel extra klitten en modder in de winter. Al beschermt de wintervacht, als je pony buiten komt, en zeker als er ook wondjes bijkomen, is schoonhouden heel belangrijk. Let wel op het huidvet, dat verdwijnt zo ook, daarvoor kun je olie of vette crème gebruiken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:51

Mijn pony heeft inderdaad een heel gevoelige huid. Tis niet eender welk halster hij draagt want dan heeft hij schuurplekken of van het kopstuk van zijn hoofdstel...en dus ook welke singel.
> Dat scheren heb ik gedaan omdat het niet handig was om de wond goed te verzorgen. Ik wrijf er telkens wat vaseline aan voor ik ga rijden. Anders plakte al dat haar aan elkaar en kwam er nog wat vuil bij van op de wei te staan enzo...

Ben van plan om mij een speciale singel van mattes aan te schaffen omdat er een model bij is dat speciaal gevormd is. De eigenares van de internetpaardenshop woont namelijk vlakbij en dan kan ik hem even bekijken en vergelijken of het wat is voor Brube.

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:03

Mijn paard had ook altijd een plekje aan de linkerkant, niet zo erg als jouw pony. Het leek ook op een vetrolletje dat tegen de singel lag. Het ging niet weg door het been naar voren te halen. Wat wel hielp was vanaf de rechterkant aansingelen, tot de plek weg was, nu wissel ik het af.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:01

Anatomische singel helpt! Stef had geen wildvlees groeien, maar wel kale plekken op ongeveer dezelfde plek. Sinds een maand of twee heb ik een thorowgood anatomische singel en op de kale plekken groeit weer haar Haha!