Lucerne: wel of niet en welke vorm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

Lucerne: wel of niet en welke vorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:13

hoi
ik kom in verschillende topics tegen dat lucerne wel goed, als het tenminste zonder melasse is. Waarom is dit? Omdat er anders teveel suiker gevoerd zou worden?

Hoeveel geven jullie je paarden/pony's en waarom?
Is het ook geschikt om als extra te geven aan shetlanders? Of is het juist voor hun te energierijk?
onze shetlander krijgt altijd een paar handjes vol ipv krachtvoer tijdens de voerronde.
de andere paarden bij ons op stal krijgen meestal een paar handjes over het krachtvoer heen.

graag jullie mening en ervaringen.

Boktpony

Re: Lucerne: wel of niet en welke vorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:19

lucerne is prima ruwvoer vind ik maar idd zonder melasse! melasse is suiker en dat heeft een paard echt niet zoveel (nodig)
dus in dat deel hebben de andere mensen wel gelijk hoor!
verder
rosanja schreef:
Hoeveel geven jullie je paarden/pony's en waarom?
Is het ook geschikt om als extra te geven aan shetlanders? Of is het juist voor hun te energierijk?
onze shetlander krijgt altijd een paar handjes vol ipv krachtvoer tijdens de voerronde.
de andere paarden bij ons op stal krijgen meestal een paar handjes over het krachtvoer heen.

ik gaf het aan die van mij omdat de 1 erg aan de schijt was... en de ander gaf ik het omdat ie erg gevoelig is om bevangen te worden (een shet) hoeveel ik gaf; de 1 een volle voerbak en de ander een halve voerbak vol (van die plastic half ronde die je over de deur heen kan hangen)
vind het voor een shet goed voer en net wat jij zegt ideaal om een krachtvoerbeurt over te slaan en dit te geven!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:39

ik geef het mijn endurance paard ook met zo min mogelijk melasse maar er moet toch wel een beetje in zitten want anders eet ze het weer niet (dilemma's) ik geef het zodat ze langer over haar eten doet en het dus beter verteerd in haar darmen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:38

ik gaf tijdelijk lucerne van subli bij vanwege pure granen in het rantsoen
en die van subli heeft geen leasse , maar ja daar vond ze dus geen reet aan Rolleyes

nu krjgt ze andere voeding, en maakt weidegenootje de lucerne op
maar ja, als die dus laat liggen, dan vreet die van mij het opeens weer wel Nors opkijken
gevalletje gras is groener vrees ik

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:53

Hee bedankt voor jullie reacties!
Ik ga toch ook de melasse vrije variant maar es proberen (als ze het eten willen.. Cool )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:03

Ik voer mijn paard Lucerne van Subli.
Mijn paard heeft altijd stalbenen gehad, van jongs af en al bij 3 uur op stal staan zag je de achterbenen oplopen.
Sinds ik Lucerne ben gaan voeren zijn de stalbenen helemaal verdwenen!

Let er wel op dat je de Lucerne op bouwt en niet ineens grote hoeveelheden gaat voeren.
Ik voer het mijn paard als extra en niet ter vervanging van.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:08

Ik geef die van mij een volle hand.
Niet echt met speciale reden, meer voor de afwisseling van zijn voer en dat zijn darmen wat langer bezig zijn. Ik merk wel verschil betreft zijn stro uit zijn stal opeten, dit is sinds ik lucerne voer, stukken minder geworden.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:13

Voor het ene paard is lucerne met melasse wel geschikt. Voor het andere niet.
Zelf heb ik een paard dat zeer snel afvalt & zij krijgt lucerne van Hartog. Die bevat zowel melasse als plantaardige olie.
Ik wil eigenlijk wel overstappen op die van Subli want ik zie liever wat meer olie aan haar rantsoen.
Mijten heeft de Opti-Form. Is ook een mengeling van gesneden grassen & luzerne met kruiden, melasse & plantaardige olie eraan toegevoegd.
Cebeco heeft ook lucerne.
En verder heeft Dodson and horrel ook lucerne genaamd Alfalfa met plantaardige olie & mindere mate melasse ...

Mijn paard krijgt een hele emmer in de middag maar ze krijgt ook nog gewoon onbeperkt grofstengelig hooi, muesli, wortelen & supplementen. Verder staat ze heel de dag op de wei & gaat ze 's avonds naar binnen.