Rugproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:10

Ik heb een pony die erg moeite heeft om te ontspannen in zijn rug.
Nu heeft hij vorig jaar een volledige check gehad bij de osteopaat, accupuncturist en de fysio. Deze hebben niets kunnen vinden en kwamen met de conclusie dat het tussen zijn oren zat en dat hij waarschijnlijk een nare ervaring had met een eerdere eigenaar.

Nu krijg ik bij mijn haw topics regelmatig de vraag of ík hem na heb laten kijken door iemand, dat heb ik dus niet.
Heeft het zin om dit te laten doen & zo ja; bij wie moet ik dan zijn? (fysio, osteo?)

Vue

Re: Rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:25

Zou het niet aan jouzelf kunnen liggen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:26

Zou ook kunnen! Maar hoe los ik dat dan op Knipoog ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:56

Kun je niet gewoon bij de dierenarts iets van foto's of een scan van de rug laten maken.
Ik zou zowiezo proberen eerst te achterhalen of hij echt geen klachten heeft voor er vanalles geprobeerd gaat worden.
Mijn pony had ook last van haar rug en zakte door haar achterbenen, toen dacht ik dat ik te zwaar was ik heb er een lichtere ruiter opgezet en het was wel minder maar het probleem was niet opgelost.
Da en fysio zijn geweest en hadden geen contact met elkaar en beiden beweerde hetzelfde: Artrose.
Zowel in nek als rug.
Ze heeft het ook in haar benen en hier is wel een uitgebreid kreupelheidsonderzoek op de kliniek voor geweest.
Inclu. foto's, buigeproef en verdoving.
De da vond foto's niet nodig omdat hij het zeker leek te weten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:47

Mijn merrie heeft ook een moeilijke rug.
Ik had van de winter heel veel problemen met haar met rijden (heb er ook een topic over geopend, kun je evt. even terugzoeken met de zoekfunctie).

Ik heb haar eerst 3x laten behandelen door een osteopaat en een aantal weken alleen gelongeerd om haar bespiering weer meer op te laten komen (haar rugbespiering was erg arm).
Ik heb toen na lang twijfelen toch de knoop doorgehakt (na aanraden van veel verschillende mensen) om een zadel met flairvulling aan te schaffen.
Ik ben met dit nieuwe zadel het werk weer rustig op gaan bouwen.
Toen ik een week bezig was heb ik de fysio laten komen, die heeft haar helemaal nagelopen en gemasseerd en naar mijn rijden gekeken en tips gegeven.

Ik wissel rijden, longeren en aangespannen rijden veel af zodat ze niet te eenzijdig werk en daardoor te eenzijde belasting heeft.
Elke week heb ik een half uur priveles van een goede instructeur die mij kan helpen om haar goed over te rug te rijden en te leren ontspannen...

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, voor vragen kun je me altijd een pm sturen... Knipoog

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:42

Verplaatst MD --> BEH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:40

Osteopaat komt als het goed is donderdag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:02

Osteo is geweest & heeft de blokkades weggeholpen. T moet nu als t goed is beter gaan!

zonneruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:13

Heb je je zadel wel eens door laten meten? Met andere woorden past je zadel goed op je paard/pony. Een goed passend zadel voorkomt vele problemen.
Indien dit zo is dan zou je ook eens kunnen denken aan een backpad. De druk die wordt uitgeoefend op een bepaald punt wordt door de backpad verdeeld, waardoor er geen drukpunten ontstaan.
Tevens heeft het een masserende werking.

Veel succes! ik weet hoe erg het is om dit mee te maken...