Homeopatische middelen en kruiden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Homeopatische middelen en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 08:37

Wie heeft ervaring met homeopatische kruiden voor zuivering van binnenuit?
Mijn paard heeft momenteel mok/rasp en vermoed dat het van binnenuit komt.Ik wil,voordat ik evt anti-biotica ga proberen,eens kijken wat ik met kruiden kan doen.

Dus wie heeft ervaring en vooral met welke kruiden en hoelang heb je dit gegeven??
Dit niet alleen voor de mok maar ook voor de algemene gezondheid van je paard....ontgiften en dergelijke.

Groetjes,Tinky
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 05-04-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

lynne_berna

Re: Homeopatische kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:38

Ik ben nu bezig met het gebruiken van poeder voor zomereczeem, maar het zal deze zomer blijken of het werkt. Dus ik kan je helaas nog niet helpen sorry..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 08:42

Mijn andere paard heeft zomer eczeem en daar gebruik ik al een aantal jaar Ökazon voor met goed resultaat.Toch zou ik het fijn vinden als je mij op de hoogte houd van jouw paardje en welke kruiden gebruik je daarvoor??

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:36

Homeopathie en kruiden zijn twee totaal verschillende zaken.

Kruiden zijn planten die één of meerdere stoffen bevatten,
waarvan gedacht (of gehoopt) wordt dat ze een geneeskrachtige werking hebben.
Het probleem is dat de geneeskrachtige werking in veel gevallen niet bewezen is,
terwijl er geen onderzoek werd gedaan naar mogelijke bijwerkingen.

Homeopathie vertrekt van zeer diverse bestanddelen (planten, mineralen, dieren),
die eindeloos worden verdund, zoadat er uiteindelijk alleen water, alcohol,
en eventueel glucose of lactose overblijft.

Het idee dat je het lichaam "van binnenuit" kunt "zuiveren" is medische onzin.
Het lichaam produceert afvalstoffen, die metéén verwerkt en verwijderd worden
door de longen, de lever, de nieren, en eventueel de gal.
Daar kun je met homeopatische middeltjes en/of kruiden niets aan veranderen.
Integendeel, bij veel kruiden bestaat het gevaar dat de lever beschadigd raakt.

Rob

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:38

Huppa Mokkruiden, toppie spul!
Zie het woordje MOK in mijn onderschrift, daar kan je op klikken voor foto's.
Het is zelfs, niet goed geld terug, das fijn als je iets wilt proberen!

Wel ben ik ook over gegaan op biologisch voer naast deze kruiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:39

Een kennis van me heeft voor mok 101 dingen geprobeert. Middeltjes van de da, zelf brouwsels waar mensen mee kwamen. Paard had ondertussen een dik been omdat niets aansloeg.

Uiteindelijk heeft ze wat van de silverlinde gebruikt en het verdween als sneeuw voor de zon Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:40

ik heb drainage kuur gegeven ook vanwege de zomereczeem
dat zijn homeopatische druppels .
nu geef ik voor de eczeem puur calico dat is ook homeopatisch
maar weet alleen nog niet of het helpt

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:44

Silverlinde hielp niet bij mijn paard met mok en rasp van binnenuit. Niks eigenlijk wat ik er van buiten op smeerde. Heb vier kuren van huppa mokcare kruiden gebruikt. Mok trok al heel snel weg, rasp duurde iets langer. Maar ik ben erg tevreden!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:57

Vanmorgen even zijn voeten bekeken en behandeld...moet zeggen dat ik voorzichtig optimistisch ben...
Ze waren niet warm meer of gevoelig voor aanrakingen en het lijkt erop alsof de korsten minder worden.

Rob...dank je wel voor je uitleg.Dit is ook de reden dat ik vraag naar de ervaring van mensen...op de sites van degene die deze middelen verkopen staat vaak veel info waar ik toch weinig mee kan.Je bent immers altijs positief over je product.

Ik heb in het verleden wel meer homeopatische middelen gebruikt(in lotion dus niet via inname) waar ik enorm tevreden over was.De huid kalmeerde,werd zacht en genas in een snel tempo(in dit geval was de staartwortel stuk geschuurd op een nieuw gemetselde stenen muur...na een anti-jeuk zalf gebruikt te hebben begon de complete huid los te laten en de homeopatische lotion heb ik via de DA gekregen.Ik kon kiezen tussen dit of prednison).
Helemaal negatief sta ik er ook niet tegen over maar het kaf en koren moet wel gescheiden worden Knipoog

Citaat:
Het idee dat je het lichaam "van binnenuit" kunt "zuiveren" is medische onzin.
Het lichaam produceert afvalstoffen, die metéén verwerkt en verwijderd worden
door de longen, de lever, de nieren, en eventueel de gal.
Daar kun je met homeopatische middeltjes en/of kruiden niets aan veranderen.
Integendeel, bij veel kruiden bestaat het gevaar dat de lever beschadigd raakt.

Rob

Heb je hier wetenschapelijk onderbouwde verklaring voor of weet je waar ik dit kan vinden??Daar ben ik enorm in geïntereseerd Ja

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:01

ik heb wel goede resultaten met probiotica Haha!

en dan gewoon die van Bloem,die kun je bij de reformzaak of drogist kopen.

http://www.accense.nl/product_info.php/ ... /354536285

gewoon de dosering voor mensen aanhouden, 1x daags een capsule smorgens door wat muesli of brok geven( tussen een stukje brood kan ook)

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:27

Citaat:
Heb je hier wetenschapelijk onderbouwde verklaring voor of weet je waar ik dit kan vinden??

Ik denk wel dat je Engels leest ?
Dan is dit een goede start :

Detoxification-The pinnacle of quackery.

Rob

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:44

Jup...ik lees engels...dank je wel.Alleen wil de pagina niet openen Clown .Straks nog maar eens proberen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:48

eerst even 1 ding idd
homeopathie = homeopathie
kruiden = fytotherapie

Homeopathie sta ik sceptisch tegenover, maar als er geen schade ontstaat door gebruik, wil ik het wel proberen indien iets niet acuut is
heb tijdens mijn opleiding verpleegkunde ook les gehad van een laraar die regulier en homeopatisch arts en fytotherapeut was,
die beste man had ook een hele goede instelling,
@ acute klinische klachten eerst regulier aanpakken, homeopathie en fytotherapie zijn meer voor chronische problemen@

fytotherapie sta ik weer veel positiever tegenover , hedendaagse farmaceutica is geboren vanuit kruidengeneeskunde en alchemie om het even heel simpel neer te plempen , en kruiden kunnen een hele goede ondersteuning zijn

maar nogmaals, bij acute dingen ga ik niet zelf aan het mutsen met kruiden etc,
ik zie het meer als ondersteuning bij kleinere weerstands dingen en chronische aandoeningen

denk hierbij aan eczeem waar de medische wetenschap tot nog toe ook nog mee in het duister tast en we moeten roeien met de riemen die we hebben

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 15:59

Dank je wel voor je reactie Sonja...dat is dus ook de reden dat ik graag hoor over ervaringen en mij in wil lezen over bepaalde producten en behandelingen.Graag lees over voor- en tegenstanders en wetenschappelijk onderbouwd.

Vooral gezond verstand en het hele verhaal van Novelcure zeggen mij dat je goed onderzoek moet doen en afhankelijk van de kwaal/middel contact moet hebben met je DA Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:01

Dit is wel een interessante Nedelandstalige webite over geneeskrachtige planten http://plantaardigheden.nl/meer_info/we ... kennis.htm Ook kennisoverdracht en wetenschappelijk onderzoek etc. Het is wel altijd een beetje oppassen en goed op de bronvermeldingen letten. Ik eb wel meegemaakt dat mensen bijv smeerwortel gingen geven aan hun paard tegen hoesten, maar das niet zo gezond als je dat te veel doet, Smeerwortel bevat pyrrolizidine alkaloiden. Uitwendig kun je dat weel wel veilig gebruiken, de naam zegt het al, smeren met die hap Haha!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:32

RobvdPK schreef:
Citaat:
Heb je hier wetenschapelijk onderbouwde verklaring voor of weet je waar ik dit kan vinden??

Ik denk wel dat je Engels leest ?
Dan is dit een goede start :

Detoxification-The pinnacle of quackery.

Rob

Ik zou even moeten zoeken en navragen, maar heb onlangs een wetenschappelijk artikel gelezen hieromtrent. Er werd een dubbel gecontroleerd placebo onderzoek uitgevoerd waarbij een grote groep mensen at random werd verdeeld over twee groepen. Gezondheidsparameters werden opgevolgd. De ene groep gebruikte "zuiveringskuren" en de andere groep kreeg een placebo. En wat bleek nu na het experiment? De groep die de placebo had gekregen was merkelijk gezonder dan de groep die de zuiveringskuur had gekregen! De gezondheid was in deze groep zelfs vooruit gegaan. De gezondheid in de groep met de zuiveringskuur was niet alleen hetzelfde gebleven, maar was zelfs licht achteruit gegaan! Conclusie, zuiveringskuren zijn onzin... Was een onderzoek bij mensen trouwens.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:12

brandnetel kruiden werken erg zuivernd.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:00

Jaba schreef:
De groep die de placebo had gekregen was merkelijk gezonder dan de groep die de zuiveringskuur had gekregen! De gezondheid was in deze groep zelfs vooruit gegaan. De gezondheid in de groep met de zuiveringskuur was niet alleen hetzelfde gebleven, maar was zelfs licht achteruit gegaan! Conclusie, zuiveringskuren zijn onzin...

Pling OK dan!

Rob

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:41

Ja, ik dacht al dat jij dit een goed artikel zou vinden Rob! Ik zal het zo snel mogelijk opzoeken, zal het maandag vragen aan de persoon die het mij gegeven heeft...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:54

Tinky12 schreef:
Wie heeft ervaring met homeopatische kruiden voor zuivering van binnenuit?
Mijn paard heeft momenteel mok/rasp en vermoed dat het van binnenuit komt.Ik wil,voordat ik evt anti-biotica ga proberen,eens kijken wat ik met kruiden kan doen.

Dus wie heeft ervaring en vooral met welke kruiden en hoelang heb je dit gegeven??
Dit niet alleen voor de mok maar ook voor de algemene gezondheid van je paard....ontgiften en dergelijke.

Groetjes,Tinky

Misschien is het een idee eerst probiotica te geven en dan over te stappen op traumeel.
Homeopatische kruiden kunnen je dier niderdaad tegemoet komen maar of het genoeg is.. Antibiotica zou ik niet proberen.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:02

Detour,

homeopatische kruiden bestaan niet.
Ofwel is het homeopathie, ofwel zijn het kruiden,
maar het is of het één, of het ander.

En ik trek er hier een streep onder,
gezien de mod-opmerking in een ander topic.

Rob

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:54

RobvdPK schreef:
Detour,

homeopatische kruiden bestaan niet.
Ofwel is het homeopathie, ofwel zijn het kruiden,
maar het is of het één, of het ander.

En ik trek er hier een streep onder,
gezien de mod-opmerking in een ander topic.

Rob

Jammer Rob, ik vind dat je hier hele zinnige bijdragen levert, to de point op de vraag. Het is goed om verder te denken als de reclames van middeltjes. En er zit wel degelijk een verschil tussen kruiden en homeopathie. Ik weet enkel een en ander van planten en niet veel van geneeskunde.
Het is in ieder geval echt niet zo met planten baadt het niet dan schaadt het niet.
Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar het placebo-onderzoek.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 07:16

ik heb ooit es Ribes Nigrum gebruikt voor een dier met zomereczeem.

dit zijn druppels, en dat gaf toch wel resultaat,de huid werd rustiger en de eczeemklachten namen toch wel af.
info er over staat wel op internet. Knipoog

de probiotica die ik hier neerzette vind ik ook heel goed ,zijn dan wel geen kruiden maar toch denk ik dat het wel klopt dat ze zeggen dat je weerstand in je buik begint. Knipoog

die ik doorgeef is voor mensen,maar zitten precies dezelfde darmbacterien in die paarden ook hebben.
valt te proberen,kan geen kwaad en is niet duur.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:23

TS, misschien ben je wel gebaat bij middelen van De groene Os, medicatie van paraveterinairen, er bestaat o.a. Drainage Compositum waarbij je dier in staat is om zijn afvalstoffen beter af te voeren. Schijnt ook goed te helpen bij mok. Daar zitten homeopatische middelen in. Mocht je geinteresseerd zijn welke, dan noem ik het hier wel voor je op.
Wij hebben onze pony op dit moment op traumeel (heeft probioticakuur gehad) en op dit middel en na 3 jaar stopt eindelijk het jeuken (staart en maneneczeem) ; je kunt een dier idd heel goed helpen van binnen uit om minder heftig op externe factoren te reageren.
Via bokker Josefien ben ik daarmee geholpen, zij kan je vast wel helpen bij de mok!

Kruiden kunnen wel degelijk verwerkt zijn in homeopatische middelen, bloemen, planten.. Maar losse kruiden zijn idd niet homeopatisch omdat ze niet op die wijze zijn verwerkt.
Eingelijk zijn alle kruiden homeopatisch te "maken".
In dat opzicht heb ik het gister niet goed uitgelegd. Knipoog

Succes!
Laatst bijgewerkt door detour op 05-04-08 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:30