Zwilwrat er bijna af, gevolgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Zwilwrat er bijna af, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 08:23

Hallo allemaal,
Ik kom net op stal en zie dat 1 van mijn merrie's haar zwilwrat aan haar achterbeen er bijna helemaal af is.. hij hangt nog aan een klein stukje en verder is het een open wond.

Nou wil ik graag weten of ik dit kan laten hangen dat hij er vanzelf afvalt, of dat dit in het verband moet worden gezet omdat die zwilwrat er misschien niet af mag??

Ik heb daan echt geen idee over iemand anders misschien?

alvast bedankt!

Tinky12

Re: Zwilwrat er bijna af, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:30

Even afknippen met een scherpe nijptang,anders scheurt het verder.Daarna even ontsmetten met bv betadine-spray.Zolang het geel is werkt het ontsmettend Knipoog Houd het even in de gaten voor als het gaat veranderen en onrustig wordt.Bel bij twijfel even de DA...die hoeft natuurlijk niet langs te komen maar kan ook evt telefonisch advies geven Knipoog

Als een zwiltwrat te groot is kun je het gewoon afknippen met een nijptang hoor...of vraag even aan je hoefsmid,zo voorkom je vaak dat het gaat scheuren.Ik noei dat ook als ik vind dat het te groot wordt...gister toevallig gedaan.Natuurlijk niet te kort op de huid.

Beterschap aan je paardje.

Groetjes,Tinky

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 08:34

ja ze heeft van zichzelf al hele dunne zwilwratten dus ik deed er zowieso niet veel aan.. denk dat ze hem er perongeluk afgetrap heeft ofzo.. Hoop dat als de pijn bij haar wat minder is ik erbij kan komen want ze staat nu de hele tijd te trappen met dat been dus kan er nu ni bij komen Verward

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:40

Dat het pijn doet is logisch...is ook een pijnlijke wond en dit soort dingen kunnen altijd gebeuren.
Bekijk even of iemand je kan helpen door een voorbeen op te houden zodat je het restant weg kan knippen en de boel kan ontsmetten.Als je het te gevaarlijk vind of niet een geschikt iemand kan vinden die je kan helpen zou ik toch even de DA raadplegen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:03

vorige zomer heeft mijn paard ook zelf haar ziltwrat los getrapt en die hing nog aan een klein stukje vast en de rest was open wond,
heb toen de ziltwrat er voorzichtig afgehaalt en verder laten genezen, nu heeft ze weer een nieuwe ziltwrat teruggekregen
en alles is mooi genezen

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:10

Ik heb ook wel eens gehoord dat je een zwilwrat beetje soepel kan houden met baby olie of vaseline.
Ik trek ze er bij mijn paard overigens er altijd gewoon van af.

Maar is het bij jou paard echt een wond? Dan moet je er denk ik niet zomaar iets op smeren. Maar de zwilwrat zelf kun je er eventueel gewoon even afknippen als hij er nog maar aan een stukje aan hangt.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 04-04-08 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:11

idd gewoon afknippen, en ontsmetten.. dat zou ik denk ik doen Knipoog
succes Knipoog

p.s. als je nou heel erg begint te twijfelen, zou ik gewoon de DA even bellen.. voor de zekerheid Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:47

De mijne heeft het ook (2 keer zelfs) gehad. De eerste keer heb ik de Da er bij gehaald, die heeft het ontsmet met blauwsel (vanwege opdrogende werking) en in het verband gezet voor een paar dagen. Daarna was het snel genezen. De tweede keer heb ik het gelijk zelf behandelt met blauwsel, en is het ook goed genezen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:56

Nou ik heb geprobeerd om hem eraf te krijgen, maar omdat ik mijn leven niet in de waagschaal wil leggen is het me niet gelukt. (ze was echt heel erg fel op haar achterbeen) Ze heeft wel vaker dara iets gehad en een verdovend middel werkt ook ni want ze behoud haar achterbeen reflex. Dus ik wacht nu even af of het er zelfs vanaf valt als het afsterft.. anders moet ik haar eerst onder narcose brengen geloof ik voordat ik em deraf kan knippen :S

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:38

niet je eigen leven wagen idd Knipoog alleen uitkijken dat hij niet verder gaat 'scheuren'
veel succes Knipoog

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:25

Ja indd dat hou ik ook goed in de gaten Lachen voor nu gaat het iig goed haar been wordtook niet dik en de zwilwrat is nu aant omkrullen.. wat toch wel een teken van uitdroging is..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:53

als je het zelf niet kan, bel dan even de dierenarts. het zal wel even ontsmet moeten worden!

De da heeft vast nog wel een aantal maniertjes om het toch voor elkaar te krijgen (praam misschien?).
Als hje belt, zeg er dan wel bij dat jet paard moeilijk doet,e n je niet in de buurt vanhet achterbeen mag/kan komen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:49

Je leven niet wagen idd...kijk hoe het eruit ziet.Als het rustig is lekker niks doen,ontsmetten zou mooi zijn,maar wat niet kan houd gewoon op.Waarschijnlijk heeft het al zo gebloed dat alle vuiligheid er al uit is.Houd het goed in de gaten,waarschijnlijk zit er nu al een korstje op.Om nu voor zoiets met pramen en medicatie te gaan werken Clown ...als het been niet dik is en de wond er rustig uitziet...lekker afblijven.Het is geen vliegentijd dus dat is ook het gevaar niet Knipoog