spontaan zweten???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

spontaan zweten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:07

Hey Allemaal!

Heb ik daarnet iets raars voor zeg!

Ik haal mijn 9 maand oud veulentje (merrie) uit de weide en ze is heel levendig en heel nieuwsgierig zoals altijd.
Loopt vlotjes mee naar stal, krijgt haar eten, een appeltje enz en begint gretig te eten met veel voldoening...

Opeens zie ik dat ze natter en natter wordt... eerst achter haar oksels (ellebogen), dan over haar ganse buik, tot halverwege haar zij (aan weerskanten van het lichaam) en haar ene achterbeen wordt ook helemaal nat....

Ze voelt heel warm aan en staat dus echt gewoon te zweten terwijl ze rustig staat te eten, ze drinkt en eet normaal, ziet er levendig uit zoals altijd...
Opeens wil ze verstappen van plek in de stal en loopt ze precies wat met de achterbenen stijf uit elkaar...

Direct halster aangedaan en vrienden van op stal waren ook al aangekomen nadat ik hun opgebeld had en ze liep inderdaad stijf achteraan, vooral haar rechterachterbeen zette ze korte pasjes mee en stijf neer...

Terug op stal gelaten begon ze weer te eten, daarna nog gedronken en dan haar hooinet beginnen aanvallen maar toch bleef ze zweten??

Ze was bijna terug helemaal droog als ze opeens weer een zweetaanval kreeg en weer helemaal nat was... haar spieren voelen ook warm aan enz...

Ben er anderhalf uur bijgebleven maar er trad geen verergering op of verbetering...

Weet iemand wat dit kan zijn? Koliek is het niet denk ik want dat heeft ze al eens gehad en was toen heel anders... nu zweette ze gewoon spontaan en bleef wel genietend eten en voor de rest heel helder doen enz...

Groetjes!
Een bezorgde paardeneigenares

_Caitje__

Re: spontaan zweten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:23

Ik zou niet weten wat het is, misschien kan je morgen even de DA bellen en dan vragen of hij/zij het weet of evt. langs laten komen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:25

Het zweten is voorbij, ze is weer droog en nog altijd even levendig en opgewekt...

Echter, het stijf lopen met haar achterbenen is niet over, 't is nu zelfs nog erger dan gisterenavond :shock: Ik weet niet wat ik hiervan moet denken?
Het enige wat ik anders gedaan heb met haar is woensdagavond een 40 - tal minuutjes aan de hand gaan stappen (even de omgeving verkennen). Dat doen we vaak en dat doet ze echt heel graag.
Ze was niet bezweet ofzo, was een lekker koele avond en ze is dan op stal gekomen met vers water en hooi enz...

Donderdagmorgen was er ook niets te zien, is opeens donderdagavond begonnen... spontaan zweten (wat nu weer over is) en stijf lopen, nu nog erger dan gisteren en je zou toch denken dat door het rusten vannacht enz het wat beter zou moeten zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:28

Ik zou toch even de dierenarts bellen voor zo iets. Helemaal aangezien het erger wordt en er geen aanwijsbare reden is.