Droes? Of andere ideeën? Lees even!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Droes? Of andere ideeën? Lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:25

Ik plaats dit topic voor een vriendin van me, het gaat dus niet om mijn paard en ook niet om mijn pensionstal Knipoog

Sinds vandaag (gisteren dus nog niet) heeft haar pony ineens een verdikking in de vorm van een balletje van min. 3 cm doorsnee
onder de kaak.
Zij heeft met hulp van de pensionstalhouder gelijk alles op de pensionstal nagekeken. Bij een nieuw paard wat er sinds gisteren staat is een gelijksoortige verdikking te zien/voelen.
Bij toeval heeft ze wel gisteren gezien dat een ander paard moeite had met slikken, klein spul eten ging wel nog goed, groter eten niet meer.
Eigenaren van dat paard zijn uiteraard op de hoogte. Knipoog Ze zag het toevallig omdat de dierenarts er was. Er was toen geen droesverdenking aangezien rest van de paarden op dat moment (nog) niks hadden Lachen

Haar en ook mijn eerste idee is dus droes, voor zover bekend heeft die van haar dat nog niet eerder gehad. Maar wij zouden graag willen weten of er mensen deze symptomen herkennen van een dusdanig snel ontstane verdikking/gezwollen klier en wat hier nog meer de oorzaak van zou kunnen zijn?

Ibbel

Re: Droes? Of andere ideeën? Lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:37

Domme vraag misschien, maar je schrijft dat de DA er was. Wat zegt die er dan van? Zou je niet beter op diens oordeel en diagnose afgaan? Niemand kan vanaf een beeldscherm (en zonder foto of wat ook) hier iets zinnigs over zeggen.

Hoe oud zijn beide paarden? Kunnen ze aan het wisselen zijn? Dat geeft ook verdikkingen onder de kaak soms.

Kortom: veel onduidelijkheid, en een DA, wiens vak het is, kan waarschijnlijk zó zeggen wat het is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:37

bij droes gaat er eea vooraf aan de vorming van de abcessen over het algemeen. het paard heeft dan koorts, en ook slijmerige wit-gele tot geel/groene uitvloeiing uit de neus. ook is het paard sloom en lusteloos. het begint dus eigenlijk als een 'flinke verkoudheid', waarna er zich abcessen vormen.

dit klinkt mij niet als droes in de oren in ieder geval, bij ons was er sprake van (in sommige gevallen hevige) koorts bij alle getroffen dieren, en neusuitvloeiing. pas daarna zetten de abcessen door, die na enige tijd (variërend van een paar dagen tot meer dan een week) openknapten.

ik heb het destijds bij mijn eigen paard weten te voorkomen, door bij de eerste symptomen gelijk foenegriek te gaan voeren. bij mijn paard is het toen niet verder gekomen dan de koorts, neusuitvloeiing en lusteloosheid, de abcessen heeft hij gelukkig nooit gehad.

wat je beschrijft zou gewoon een geïrriteerd kliertje kunnen zijn, die bijv. een beetje verstopt zit of gestresst is bijvoorbeeld. verder is een allergische reactie ook niet ondenkbaar.
ik ga mee met bovenstaande post, gewoon even de DA vragen als het een zorgwekkend geval betreft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:35

als het droes is merk je het snel genoeg, dan komt er een keiharde bult onder de kaak van het paard

droes klinkt erger dan het is. Mijn paard had het vorig jaar, hij stond gewoon buiten. Hij had wel verhoging, maar at evengoed gewoon. Omdat hij met zijn hoofd de hele dag laag stond, is het ook niet naar binnengeslagen. Na een tijdje barstte het open en zat er een gat, toen heb ik het elke dag doorgespoeld met jodiumoplossing (zelf gemaakt Haha! ben chemicus)

Oja en ik had trekzalf Misselijk Misselijk gehaald bij de VA toen de bult nog dichtzat om te zorgen dat de ontsteking sneller eruit kwam. Dat spul stinkt écht

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:05

Arabesk schreef:
droes klinkt erger dan het is.

Ik heb een veulentje dood zien gaan aan droes. En ik ken een paard waar het naar binnen is geslagen, die is nooit meer de oude geworden. Droes is wel degelijk erg.

Je merkt het doorgaans inderdaad vrij snel, ik herkende bij mijn paard de symptomen eerder dan de Da, die beweerde eerst dat het geen droes kon zijn Boos! .

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:03

Droes begint inderdaad normaalgesproken met vieze neus en ogen, en koorts. Vaak, maar niet altijd ontstaan er abcessen onder de kaak. In ernstige gevallen kan droes 'naar binnen slaan' (wat niets te maken heeft of een paard zijn hoofd al dan niet laag houd, Arabesk !), hierbij ontstaan ook abcessen in andere klieren in het lichaam, waardoor een levensbedreigende situatie kan ontstaan.
Het lijkt mij sterk dat droes te voorkomen is door Foenegriek te voeren. Sommige paarden krijgen het in een ergere mate dan anderen. Mijn veulen heeft in een opfok gestaan, waar droes uitbrak, bijna alle veulens hebben het gehad, in verschillende gradaties van ernst, bij mijn veulen was het wel naar binnen geslagen en hij is heel ernstig ziek geweest, maar hij heeft het gelukkig gered. Hij had echter wel mijn andere paarden geinfecteerd, eentje heeft alleen een paar dagen wat koorts gehad, 1 koorts met pus uit de neus, 1 hele lichte koorts, en eentje is dood en doodziek geweest en heeft het hele traject van hoge koorts, pusogen/neus en meerdere abcessen onder de kaak doorlopen. Gelukkig ook alles weer goed hersteld. Mensen die beweren dat droes wel meevalt, weten niet waar ze over praten....
Het eerste wat ik zou aanraden is om de temperatuur van de paarden te gaan checken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:42

foenegriek is inderdaad geen geneesmiddel, maar heeft wel een verzachtende werking op de luchtwegen wat in dergelijke situaties prettig voor het paard kan zijn. de reden dat ik het aanraad is dat mijn paard dus geen abcessen vormde, waar de andere getroffen dieren dit wel hadden. en mijn paard was het enige dat foenegriek kreeg. bewijst inderdaad niets, maar aan de andere kant doet het ook geen kwaad...

in de meeste gevallen valt het erg mee en blijft het bij snotterigheid, koorts en de abcessen aan de kaak, maar ik vind Droes wel zeker een ziekte om serieus te nemen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:59

okee , vriendin meld zich Bloos

omdat ik geen onnodig mensen zorgen wilde laten maken
want tja we weten hoe klein de wereld is en hoe snel het verhaal gaat
hebben we het even zo gedaan

mijn paard had dus binnen 24 uur een vrij grote zwelling
wel da gesproken en er bleek ook niks te heersen
het was vrij onduidelijk , kon evt droes zijn maar waarschijnlik niet

droes is niet altijd gelijk duidelijk
maar nu is iig duidelijk dat het geen droes betreft

de vraag is nu wel , wat dan wel ..

paard had eergisteren en gister ochtend lichte verhoging
gisteravond was de temp weer perfect

ziet er ook verder gezond en wakker / helder uit
rent vliegt eet als normaal

hij zou nu bijna 5 moeten zijn ..
midden vorig jaar erg veel last gehad van wissellen
had toen geen gezwollen klier

maar het vermoeden is dat dat nu dus ook het geval is ..
mede omdat die vorige week zo heftig op een bitje reageerde
rij momenteel dus maar weer bitloos Bloos en denk dat we het maar bitloos houden Vork
we houden m oogluikend in de gaten Vork

een ding is zeker , zijn klier werkt dus Vork
wel fijn om te weten dat "als"er ergens een infectie oid zit dat de klier in werking treed Bloos
buiten dat .. tja geen koorts nu , maar nog wel de zwelling

ook erg heel erg aan het ruien ..
hij heeft aan 1 hoef lichte rotstraal , maar of die daar nu zo op zou reageren ?
zeker omdat het al iets langer is en aan de beterende hand
het word dus langzaam beter niet erger ..ook geen dik been is dus niet naar binnen geslagen

tja .. nog maar even afwachten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:04

Als het Droes is kun je alleen maar afwachten. Wordt de bult toch groter kun je met trekzalf gaan smeren.
Het kan ook een broertje van Droes zijn. Heeft dezelfde symptomen maar het paard is er minder ziek van en de bult gaat vaak vanzelf weer weg.

Bij Droes hoeft er niet altijd snot uit de neus te komen. Die van mij is 5 wk. heel ziek geweest van Droes maar geen snot te zien geweest.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:11

wat ik begrepen heb moet die dan alsnog wel koorts hebben

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:40

nickyu schreef:
wat ik begrepen heb moet die dan alsnog wel koorts hebben

Bij Droes heb je idd wel koorts.
Weet je wel de normale temperatuur van je paard? Bij die van mijn is 36.9 normaal. Als hij dus 37.5 zou hebben is dat al behoorlijke verhoging (om maar even een voorbeeld te geven).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:45

Bloos nee nooit gemeten in gezonde toestand ..

hij had bij eerste meting 38,3 2e ook 3e 37,8 ..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:49

Gewoon afwachten, zolang hij goed blijft eten is er niets aan de hand. Is het wel Droes dan komt dat er vanzelf uit. Maar alsjeblieft niet gaat spuiten met antibiotica o.i.d.
Dat is bij die van mij wel gedaan omdat ze in eerste instantie dachten dat het geen Droes was. Paard is echt 5 wk. goed ziek geweest omdat het abces niet open wilde breken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:54

neh antibiotica heeft alleen zin in het allereerste begin stadium

als het idd toch droes blijkt gaan we asap beginnen te smeren met trekzalf oid
zo snel mogelijk dat ding open en open houden

najah we wachten nog maar even af
verder heeft die praatjes genoeg ..gedraagt zich niet ziek

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:58

Mijn paard dachten ze laats ook dat ze droes had maar het was uitendelijk een wortel die onstoken was onder de kaak de kies moest getroken worden en nu is ze aan het herstellen dit kan het dus ook zijn Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:00

Inoterry schreef:
Arabesk schreef:
droes klinkt erger dan het is.

Ik heb een veulentje dood zien gaan aan droes. En ik ken een paard waar het naar binnen is geslagen, die is nooit meer de oude geworden. Droes is wel degelijk erg.

Je merkt het doorgaans inderdaad vrij snel, ik herkende bij mijn paard de symptomen eerder dan de Da, die beweerde eerst dat het geen droes kon zijn Boos! .

't is net als mazelen bij mensen:
Voor een kind gewoon een kinderziekte die meestal goed weer geneest maar die in een enkel geval ernstige complicaties heeft.
Voor een baby of een volwassene is het echt een ramp
.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:40

Bij mijn paard wilde de DA wel antibiotica spuiten omdat hij het niet als droes herkende, terwijl Ino alle klassieke symptomen had. Toen hebben we uiteindelijk pus uit de bult onder zijn kaken getrokken en dat heeft hij laten onderzoeken. 3 Dagen later belt hij op met de mededeling dat mijn paard droes had. Dat vond ik echt een verassing Boos! .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:01

Inoterry schreef:
Bij mijn paard wilde de DA wel antibiotica spuiten omdat hij het niet als droes herkende, terwijl Ino alle klassieke symptomen had. Toen hebben we uiteindelijk pus uit de bult onder zijn kaken getrokken en dat heeft hij laten onderzoeken. 3 Dagen later belt hij op met de mededeling dat mijn paard droes had. Dat vond ik echt een verassing Boos! .

Wees maar blij dat dat er uitkwam en hij niet is gaan spuiten! Dan had je waarschijnlijk een heel ziek paard gehad, net als die van mij!
Als mijn shet nog een keer Droes krijgt doe ik helemaal niets. Behalve een trekzelf en jodium kopen Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:50

De enige reden dat hij niet gespoten heeft is omdat het niet mocht van mij. Het ergste is dat er al 2 maanden droes heerste bij ons op stal, bijna alle paarden die ziek ziek zijn geweest hadden de klassieke symptomen. Maar omdat ik de enige was die stug bleef volhouden dat het droes was is het er bij de mijne pas uitgekomen.
Toen was de mijne nog het zwarte schaap ook, moest als eerste in quarantaine en ik mocht niet meer bij de andere paarden komen. En dat terwijl de Ino zowat de enige was die in 4 maanden tijd niet van het erf af was geweest. Hij zal het dus echt niet hebben binnengebracht.
Maar omdat de DA bij de andere paarden niet snapte wat het was wilde hij het bij de mijne dus met antibiotica proberen. Ikn heb dus weer een andere DA.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:13

Mensen kunnen zo raar reageren als er bijv. een ziekte heerst op stal. En dan zeker als jouw paard de eerste is. Dat apart zetten heeft totaal geen zin. Het heerst er al en de incubatietijd is 2 wk. Allicht dat er iemand is geweest die het aan z'n handen/schoenen heeft overgebracht.
Bij ons op stal mocht je als je paard droes had ook niet bij de andere stallen komen waar de niet-zieke paarden stonden maar degene die voerde wel Clown