wat zal ik nu doen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

wat zal ik nu doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:08

Ik zit met een groot probleem.
In maart vorig jaar een 14 jarige recreatie merrie gekocht. In nov. plots tijdens de les stok kreupel. Niets te zien of te voelen. 'de volgende dag wilde ze enkele uren niet het been belasten maar later weer wel.

Na 14 dgn rust de da laten komen, kon ook niets vinden maar wilde wel ontstekings remmer inspuiten. Gezegd dat ik dan liever naar Utrecht ging, dan zomaar iets inspuiten.

5 dec. naar Utrecht. ontsteking in staalbeen geconstateerd en lage overhoef in niet kreupele been. beide straalbenen kregen een 2tje.
-ontstekings remmer ingespoten, speciaal beslag(afrollend en schokdempend)en revaliderings progamma gekregen.

revalideren ging goed, maar er bleef een lichte kreupel heid, na ong een half uur rijden. Utrecht gebeld hierover, behandelend arts zou terug bellen, maar helaas...
Nogmaals utrecht gebeld, weer helaas.....

--Nu gebeurt het om het ingewikkeld te maken, dat de merrie met haar achterbeen tussen het scharnier van het hek komt Boos! Boos! , Het achter been is wat ontveld en iets dik maar verder niet. Zij is daarna gewoon gereden zonder probleem. Dit was op zaterdag. Op maandag en dinsdag een korte rit gemaakt en woensdag een rustig bosritje, zonder problemen, behalve die "gewone" lichte kreupel heid.

Op de donderdag erna, zou ik mijn eerst les weer proberen. Helaas haal ik haar stok kreupel van stal. Enkele uren wilde ze niet op het been staan, daarna weer wel. Maar behoorlijk kreupel in stap. Eigenlijk dezelfde symptonen als de eerste keer bij het ontstoken straalbeentje.

Ik ben nu anderhalve week verder en op het harde stappen en een beetje draven geeft lichte kreupelheid, maar in de bak is het drama, ronduit slecht...

---Ik vermoed dat het straalbeen weer ontstoken is,(weet niet of dat kan) en dat ik weer terug bij af ben.
Nu kan ik weer terug naar Utrecht, maar die 650 euro ben ik nog niet vergeten Bloos en doet nog pijn.

--Mijn gevoel zegt, dat ze weer foto's gaan maken en weer inspuiten maar dan......gaat het wel over...

--Ook zit ik te dubben mijn gewone da maar weer te laten kijken....
--Of gewoon opnieuw revalideren en maar afwachten??
--Maar ik zit ook met dat nog steeds wat dikke achterbeen. Het is ook een beetje gevoelig bij aanraken. Het is toevallig ook het been wat diagonaal staat aan het "schijnbaar"kreupele voorbeen.
--Het zou ook hiervandaan kunnen komen. Maar dan had ze toch al direct kreupel moeten zijn, na het trauma???
--Maar de kreupelheid openbaarde zich net als de eerste keer, heel plots, even niet op staan etc. Dus toch voorbeen??

Wie heeft er zin om mee te denken...Of heeft ervaring met een van deze blessures. (Er moet iets gebeuren dat is duidelijk, ik bel ook morgen Utrecht en als dat weer niet lukt,mijn eigen da.)Maar toch zou ik er even net anderen over willen brainstormen
Knipoog

Arabesk

Re: wat zal ik nu doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:47

beslag is absoluut geen schokdemper en maakt het alleen maar erger

Afbeelding

de trillingen en de extra belasting op de diepe buigpees zullen het straalbeen (katrol) telkens weer gaan doen ontsteken.

Om uit te leggen wat hoefkatrolontsteking is dien je een beetje op de hoogte te zijn van de anatomie van de hoef. In het kort: Hoefkatrol is de verzamelnaam voor het mechanisme dat bestaat uit de volgende onderdelen: het straalbeen, de diepe buigpees, de slijmbeurs, de straalbeen-ligamenten en het hoefgewrichtskapsel.

Afbeelding

De hoef staat, van bovenaf het paard gezien, iets vóór de verticale lijn die je vanuit de benen naar beneden kan trekken. Om te voorkomen dat de hoef als het ware "omhoog klapt" zit er onder het hoefbeen een "kabel" die via een "katrol" omhoog loopt en waaraan wordt getrokken. Die kabel is de buigpees, het katrol wordt gevormd door de achterkant van het straalbeen.

Hoefkatrolonsteking is een soort "arthrose", een overmatige slijtage van de achterkant van het straalbeen en de diepe buigpees die er overheen loopt. Omdat door de overmatige slijtage de buigpees direct over het bot schuurt ontstaat er een chronische ontsteking, een ontsteking die pijnlijk is en die, wanneer de oorzaak van de slijtage niet wordt verholpen, uiteindelijk leidt tot vernietiging van het hoefkatrol/straalbeen.

Uit in vitro onderzoeken is gebleken dat toonlanden dit veroorzaakt. Het vanuit zweefmoment landen op de toon in plaats van op de hiel geeft iedere keer een stevige ruk aan de diepe buigpees. Daarbij komt dat het been van een boogvorm naar een holle vorm moet gaan waarbij er een dood punt moet worden gepasseerd. Tijdens het passeren van dat dode punt moet de pees heel kortstondig uitrekken waarbij er enorme piekkrachten ontstaan. Er ontstaat wrijving op de plaats waar de diepe buigpees over het straalbeen loopt, en herhaalde wrijving veroorzaakt slijtage.

Waarom landen sommige paarden op de toon? Hiervoor zijn een aantal oorzaken die afzonderlijk maar nog beter gezamenlijk tot dit resultaat kunnen leiden:

* Verkeerde bekapping
Een te lange toon vertraagt het afwikkelen van de hoef waardoor het paard aan het einde van de pas tijd te kort komt om de hoef op te klappen. Bovendien zorgt een lange toon voor een grotere hefboomwerking waardoor de krachten op het hoefkatrolgewricht sowieso al toenemen. Bij de traditionele bekapping wordt bijna altijd de toon te lang gelaten en wordt verzuimd een mustangroll aan te brengen.

* Pijnlijke hielen
Ook dit is doorgaans een gevolg van een verkeerde bekapping. Hielen worden doorgaans te hoog gelaten (zie ook hoge hielen), hoge hielen zijn niet alleen slecht voor de hoeven maar zorgen ook voor gevoelige hielen. En een paard met gevoelige hielen zal deze trachten te ontlasten en gaat dus op de toon landen. Ook dragende steunsels kunnen gevoelige hielen tot gevolg hebben.

* Met lage voorwaartse snelheid springen
Als paarden in de natuur springen (ze rennen overigens liever om een obstakel heen) dan doen ze dat met behoorlijke voorwaartse snelheid. "Springpaarden" worden doorgaans echter geleerd om met weinig voorwaartse snelheid te springen en ze landen daardoor veel te steil. Ze kunnen daarbij niet anders dan op de toon landen.

* Oververmoeidheid
Oververmoeide paarden (en dan hebben we het over urenlang rijden) kunnen op de toon gaan landen. Gebeurt dit veelvuldig, en dan ook nog eens op harde ondergrond, dan kan dit tot hoefkatrolontsteking leiden.

* Weinig schokabsorptie
Vooral de combinatie toonlanden / hoefijzers / harde ondergrond is schadelijk. Praktisch altijd is een harde ondergrond zeer heilzaam voor de hoeven, maar gecombineerd met toonlanden en hoefijzers zorgt het voor schadelijke vibraties

De ontsteking aan het hoefkatrol of straalbeen is te genezen, de botschade zal blijven.

Een natuurlijkere huisvesting en véél beweging zijn noodzakelijk voor genezing. Verder nog een aantal technische zaken die ik hier alleen aanstip, maar niet tot in detail ga beschrijven.

* Steunsels kort houden. Te lange steunsels die de grond raken zorgen voor pijn aan de achterkant van de hoef. Om de pijnlijke achterkant te ontlasten zal het paard op de toon gaan landen, en dat is nou net wat we willen voorkomen!

* De toon kort houden, van een mustangroll en eventueel van een opzet voorzien
Dit heeft twee doelen: Ten eerste versnel je hiermee het afwikkelen van de hoef zodat het zweefmoment wordt vergroot. Een groter zweefmoment zorgt voor meer tijd om de hoef op te klappen (zie de animatie hierboven). Hierdoor voorkom je dat het paard op de toon landt, een eigenschap die sterk verdacht wordt als hoofdoorzaak van hoefkatrolontsteking.
Het tweede doel is het verkleinen van de hefboom. De hoef zelf is een hefboom die aan de diepe buigpees trekt. Hoe langer de toon, hoe langer de hefboom, en hoe groter de krachten op het hoefkatrolgewricht. De toon kort houden, liefst wekelijks bijraspen, is het belangrijkste wat je kan doen in je strijd tegen hoefkatrolontsteking

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 00:03

Ik heb vandaag dus de arts uit Utrecht , wel aan de lijn gehad. Ik heb hem de vraag voorgelegd of het iets met hko te maken zou kunnen hebben. Absoluut niet volgens hem. Ook niet met cyste in het straalbeen, het is puur een ontsteking. straalbeentjes klasse 2 zijn zelfs bijna gaaf zei hij nog. Ondanks dat de symtonen hetzelfde zijn als vorige keer, hoeft het niet weer zo te zijn. Daarom wil hij alle onderzoeken nog eens overdoen en een stapje verdergaan, door bijv. te scannen. Schatting vooraf ong. 700 euro.

Ik heb besloten dit niet te doen.

Ik ga me nu maar concentreren op rechtrichten. Misschien zit het hem daar in??

Wat je uitleg over de hoeven en het beslag betreft, ben ik het voor een groot deel met je eens. Paard heeft nu voor nog afrollend beslag maar geen kit of zooltje meer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:14

Hoe lang staat dit paard per dag op stal ? die hko stelt niets voor, dat is netjes ! maar lage overhoef is dus gewoon arthrose, en zeker arthrosepaarden horen niet op stal te staan .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:14

daar ben ik het mee eens ! !
mijn eigen paardje [ nu 18] heeft al tien jaar atrose en staat nu sinds 1,5 jaar in een
open stal houding met twee tinkers .[geniet van zijn oude dag ] Pling
toen hij daar net was heb ik de ijzers eraf laten halen en oh wat liep hij in het begin slecht.
nu 1,5 jaar later is het net een jong paard , hij rent bokt en dolt door de wei.
zonder pijnstillers etc . het veel kunnen lopen doet de probleem paarden echt goed.
hier een paar foto s van mijn oudje [ik weet niet of dat wel mag ]

Afbeelding

Afbeelding

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 00:43

Ben ik helemaal met jullie eens. Heb 4 jaar gereden met atrose paard. Maar daarbij waren de problemen; stijf starten en licht kreupel, wat bij warm rijden weer verdween en dat is nu niet aan de orde. Ook loopt het paard aan dit been niet kreupel. En als ik de mogelijk had dan........Had ik een weide van x vierkante meter met enkele paarden die altijd buiten liepen en die gelukkig waren.... en dan ook nog geld over Haha! , maar helaas het is anders.

De eerste keer diagnose ontsteking in straal been, leverde 3 weken boxrust, 3 weken 10 minuten stappen aan de hand en 3 weken stappen onder de man op. Daar ben ik nu niet meer in mee gegaan en meteen begonnen met stappen onder de man. Want al dat stilstaan....kan volgens mij ook nooit goed zijn.

Helaas ben ik van weide periodes afhankelijk, gelukkig per 15 april mag zij het land weer op, dat is al bijna.
Inmiddels met boomloos zadel gaan rijden en veel gymnastiserende oefeningen aan het doen. Vandaag voor de wagen leek ze rad te gaan, maar hopen dat dit wil doorzetten Knipoog

Ditano, je paardje lijkt wel grijs op de foto's.. Haha!
Mijn vorige eng. volbloed heb ik op 24 jarige leeftijd laten inslapen, waarvan hij zeker de laatste 4 jaar last had van zijn atrose. Maar....hij had geen grijze haar Haha! .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:46

@ santos ; de grijze haren die je bedoelt is gewoon een laag modder koek ha ha Haha!
want meneer gaat natuurlijk iedere dag in de modder rollen.
en af en toe is het net stucwerk van modder .
maar lekker toch zo n vies ventje ! !
in de zomer ziet hij er wat ''schoner uit''verder had ik het geluk de mensen teleren
kennen waar hij nu staat , en daar ben ik heel blij mee.
''boxrust '' is idd niet goed , gewoon gecontroleerd stappen dat bevorderd de doorbloeding .
dat zou ik zelf ook doen .mijn paard was twee jaar geleden zelfs met een haarscheurtje in het
kroonbeen iedere dag op de wei. wel heb ik het been met een stal bandage in gebandageerd om het gewricht wat stil teleggen . van de da was ook boxrust gezegt.
nou in iedergeval veel sterkte Pling

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 01:24

Heel herken baar die modder, als ik goed kijk zie ik het ook eigenlijk wel Bloos . En tja ik ben voor volledige weidegang, maar helaas.......Maar ik tel de dagen af....nog 6. Vandaag wel lekker gras voorgeproefd op een veldje in de buurt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 01:32

Het klinkt mij aan als een hoefzweer, mijn paard was toen ook de ene dag stokkreupel op het zachte en de dag erop draafde ze soepel over straat om even later weer te hinkelen.

Laat de veearts eens voelen met de tang of de hoef zelf gevoelig is, kost je maar een tientje Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 01:52

Hoefsmid is in die tijd al 3 x geweest en op de foto;s was daar niets van te zien Knipoog

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 01:57

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:27

santos schreef:
Hoefsmid is in die tijd al 3 x geweest en op de foto;s was daar niets van te zien Knipoog

Ik denk niet dat een hoefzweer op foto's te zien is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:45

anneliesdj schreef:
santos schreef:

Ik denk niet dat een hoefzweer op foto's te zien is.

een hoefzweer is onder de juiste omstandigheden te zien op een foto als een zwarte massa. maar de overhoef is bepalend, dit paard kan het niet meer aan de winter op stal te staan. Ik zou hard op zoek gaan naar een plek waar ze het hele jaar buiten kan op zijn minst overdag. Je zult het verschil zien !

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:55

Ben het helemaal met je eens. Het liefst zie ik haar ook 24 uur pd buiten en misschien gaat het ook nog wel lukken. Maar ze loopt kreupel op het andere been.

Wil niet zeggen dat ze hier geen last van heeft. Maar probleem zit even li. Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:46

Ik zou het verhaal van Arabesk nog eens heel goed doorlezen; daar zit de oplossing in. Hoefbeslag brengt meer schade toe dan je denkt!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 23:08

bedankt voor het meedenken, maar ik heb besloten te kiezen voor het rechtrichten. Ze gaat over een kleine 2 weken in training.