pony dampig laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikitabanana

pony dampig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:55

ik had eens een vraag:: (wou even wat meningen horen)
voor 2 jaar geleden is er longemfiseem ontdekt bij mijn pony,
ze kreeg toen medicatie en knapte volledig op, nu heeft ze er helemaal geen last meer van (nu niet en na 1x niet meer gehad...
begin zelfs te twijfelen of ze wel dampig is, want ze doet/kan alles nog...
en ademt niet meer zwaar.. heeft helemaal geen moeite... heb hier en daar eens wat gelezen op bokt over dampigheid, maar die symptonen die die pony's/paarden hebben zijn vele malen erger,
mijn pony is nog dol op beweging lekker rijden/springen kan je aan dr merken ze geniet..!!
maargoed de vraag blijft, wat zouden jullie doen,
deze merrie heeft nog nooit een veulen gehad.. word 21 jaar.. en verder volledig gezond en verkeert in goede conditie... heb al bij een dierenarts geinformeerd die zegt, kan best alleen word mischien lastig om dr nog drachtig te krijgen...
wat is jullie mening?

Lynn_Nikita

Re: pony dampig laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:57

ik vind 21 erg oud, voor een merrie die nooit eerder gedekt is
zo te lezen gaat het qua longen beter met haar, dus zou ze bevalling wel aankunnen wat dat betreft, veel frisse lucht doen wonderen vaak.
maar ik twijfel als mijn situatie was, of ik zou doen vanwege de leeftijd

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:58

Lynn_Nikita schreef:
ik vind 21 erg oud, voor een merrie die nooit eerder gedekt is
zo te lezen gaat het qua longen beter met haar, dus zou ze bevalling wel aankunnen wat dat betreft, veel frisse lucht doen wonderen vaak.
maar ik twijfel als mijn situatie was, of ik zou doen vanwege de leeftijd

oke bedankt, voor je reactie, ja ik twijfel ook dus vind ik meningen van anderen ook wel belangrijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:59

Ik zou het niet doen, het risico dat een van beide wat krijgt is erg groot.

De leeftijd van de merrie speelt niet mee, en de gezondheid ook niet . Dus nee ik zou het niet doen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:00

21 vind ik ook wel erg oud... Zeker voor een paard dat mogelijk iets onder de leden heeft. Ik zou het je zeker afraden om haar te dekken, maar dan voornamelijk vanwege de leeftijd

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:04

Jana_en_Ik schreef:
21 vind ik ook wel erg oud... Zeker voor een paard dat mogelijk iets onder de leden heeft. Ik zou het je zeker afraden om haar te dekken, maar dan voornamelijk vanwege de leeftijd

ja precies, kunnen meerdere complicatie's optreden ofzo??
ja ik heb zelf nog nooit een pony/paard van mij drachtig gehad, daarom vind ik meningen etc wel fijn om te horen, in iedergeval bedankt.

maargoed, wou dr ook eerst nog helemaal na laten kijken door een DA..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:06

Zeker kunnen er complicaties optreden, als ze dampig is, heeft ze al een mindere weerstand..
En een oude pony die nog nooit een veulen heeft gehad, dat gaat waarschijnlijk allemaal stroever, omdat de spieren en banden stugger zijn dan bij een jong paard.
Al met al zou ik het echt niet doen, je wilt toch niet op je geweten hebben dat de pony overlijd omdat jij zo nodig een veulen moet?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:15

crossmonster schreef:
Zeker kunnen er complicaties optreden, als ze dampig is, heeft ze al een mindere weerstand..
En een oude pony die nog nooit een veulen heeft gehad, dat gaat waarschijnlijk allemaal stroever, omdat de spieren en banden stugger zijn dan bij een jong paard.
Al met al zou ik het echt niet doen, je wilt toch niet op je geweten hebben dat de pony overlijd omdat jij zo nodig een veulen moet?

nee, maar er staat ook nergens dat ik het zal doen, ik zit erover te denken, en ik vraag niet voor niets meningen, tuurlijk wil ik mn pony niet kwijt, ben er hardstikke gek mee, daarom vraag ik ook advies...