dierenarts-tandarts???? hoevaak.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

dierenarts-tandarts???? hoevaak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:09

Zoals het onderwerp al zegt. Ik zoek antwoord op de volgende vragen.

- Hoevaak moet een paard naar de dierenarts en wat zijn de kosten??

- Hoevaak moet een paard naar de tandarts(of helemaal niet??) en wat kost dat??

Ik ben de kosten van een paard/pony aan het berekenen.

Nano05

Re: dierenarts-tandarts???? hoevaak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:29

bij mijn paarden komt 1x per jaar een tandarts ter controle, da iniedergeval voor de inentingen en als er iets is. Tandartscontrole wanneer er niks is is het gratis (bij mijn tandarts dan), da consult weet ik niet uit mijn hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:19

bij mij komt de tandarts 1x per jaar en dat kost me ongeveer 40 euro.
die van mij word niet geënt,maar geloof dat dat zo rond de 18 euro zit, en dan je voorrijkosten nog,welke zo tegen de 25 euro zitten.
maar de kosten van een dierenarts kunnen natuurlijk veel hoger worden als je dier wat mankeert Knipoog

zo was mijn pony verkouden,dierenarts is geweest, en voor voorrijkosten,het dier helemaal nakijken en een potje poeder (ventipulmin)tegen het hoesten was ik 110 euro kwijt Knipoog

zorg dus dat je geld apart kunt zetten voor het geval er wat gebeurd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:38

Ik hoop dat ik zowel de DA als de tandarts niet vaker dan 1x per hoef te zien Knipoog

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:19

Mijn pony is zojuist gechipt en geent nu zag de DA ook haken op dr kiezen, is het verstandig dit weg te laten halen door de DA of is het beter een speciale paardentandarts te laten komen?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:25

SecretLIN schreef:
Mijn pony is zojuist gechipt en geent nu zag de DA ook haken op dr kiezen, is het verstandig dit weg te laten halen door de DA of is het beter een speciale paardentandarts te laten komen?

ik doe het gewoon bij de dierenarts... iedere gek kan namelijk spullen kopen en zeggen dat hij paardentandarts is... er is namelijk geen gerichte opleiding voor... ik neem dus het zeker voor het onzekere en ga gewoon naar een goede dierenarts!

Ik laat de DA altijd 1 keer per jaar komen voor het enten en laat hem dan gelijk ff tandjes checken... wel zo handig Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:09

jarrah schreef:
SecretLIN schreef:

ik doe het gewoon bij de dierenarts... iedere gek kan namelijk spullen kopen en zeggen dat hij paardentandarts is... er is namelijk geen gerichte opleiding voor... ik neem dus het zeker voor het onzekere en ga gewoon naar een goede dierenarts!

Ik laat de DA altijd 1 keer per jaar komen voor het enten en laat hem dan gelijk ff tandjes checken... wel zo handig Vork

dit is niet waar, sinds vorig jaar is er in NL een opleiding tot paardentandarts, en voor die tijd was het al mogelijk om deze opleiding in het buitenland te volgen. onze paardentandarts heeft de opleiding in Australië gevolgd.
voordat wij onze dieren in behandeling hadden werden ze gecontroleerd door de 'gewone' DA, wat ook prima beviel, maar goed een echte paardentandarts ziet toch wel wat meer dan een DA. daar komt bij dat deze paardentandarts zonder verdoving behandelt bij bijv. vijlen en doppen verwijderen, hij vijlt met de hand, en onze DA vijlt elektrisch, en altijd onder verdoving.

ontopic:
ik laat mijn dieren eens per jaar nakijken door de DA, wanneer deze ook komt om te enten. de DA laat ik dan ook de tanden nakijken, wanneer er behandeling nodig is door de tandarts komt deze. verder ga ik mee in het advies van mijn tandarts, Faram hoeft bijv. niet jaarlijks gecheckt te worden op haken e.d, Flicka ook niet. voor Flicka is eens in de twee jaar voldoende en zolang Faram zo goed gaat hou ik voor hem hetzelfde aan. Snatje is nog maar een veulen dus welke frequentie voor hem gewenst is weet ik nog niet. in ieder geval was zijn gebitje hartstikke mooi in orde bij de controle afgelopen Maandag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:43

een paard tot 5 jaar elk half jaar naar de tandarts. Dit imv met wisselen etc. nu is mij verteld door de tamdarts dat het gebit vanaf hun 10 zo hard is dat er niet zo snel haken meer komen en dus elka anderhalf jaar tot 2 jaar kan. vanaf hun 5de in ieder geval elk jaar.

Dieren arts eneten doe ik 2 maal per jaar en verder bele ik hem als ik het niet vertrouw dat kan erg vaak zijn in bepaalde periodes

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:06

dit is niet waar, sinds vorig jaar is er in NL een opleiding tot paardentandarts, en voor die tijd was het al mogelijk om deze opleiding in het buitenland te volgen. onze paardentandarts heeft de opleiding in Australië gevolgd.
voordat wij onze dieren in behandeling hadden werden ze gecontroleerd door de 'gewone' DA, wat ook prima beviel, maar goed een echte paardentandarts ziet toch wel wat meer dan een DA. daar komt bij dat deze paardentandarts zonder verdoving behandelt bij bijv. vijlen en doppen verwijderen, hij vijlt met de hand, en onze DA vijlt elektrisch, en altijd onder verdoving.

[/quote]

Ik zal mij niet in de discussie tandarts of dierenarts storten. Maar mij lijkt het toch wel dat zo een tandarts onmogelijk meer kennis kan bezitten over tanden dan een dierenarts die daar 6 jaar opleiding voor gelvolgd heeft. Wat de opmerking over het verdoven betreft: het is onmogelijk om een grondig en volledig onderzoek + behandeling te doen zonder verdoving. Met de hand vijlen doen ze gewoon uit noodzaak, omdat ze niet mogen verdoven en electrisch vijlen (bijna) onmogelijk is zonder verdoven. Dus niet omdat met de hand vijlen zoveel beter is. Integendeel. Met de hand vijlen is een zeer tijdrovend en onzorgvuldig werkje. Electrisch gaat alles veel sneller en grondiger. Dus ik zou opteren voor een dierenarts. Het is wel zo dat niet iedere dierenarts graag aan tanden werkt, of er de volledige uitrusting voor heeft. Dus het is wel even zoeken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:45

klopt JaBa, toen bij mijn paard wolfskiezen getrokken moesten worden was ik maar wat blij met de verdoving die mijn DA toediende... echter voor het vijlen van kleine haakjes (wat bij de laatste controle nodig was) mat de hand vind ik het ook wel prettig dat dat kan zonder dat het dier verdoofd moet worden, hoewel het bij Faram geen succes was dus die heeft meer aan behandeling mét verdoving.

mijn eigen DA heeft het altijd nog goed gedaan met de tandjes, dus die doet ook gewoon de controle. moet wel zeggen dat je post mij aan het denken zet, dus ik heb weer wat om te onderzoeken, hihi! bedankt voor de bijdrage!