Voor één keer op ijzers voor mencursus....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Voor één keer op ijzers voor mencursus....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 08:23

Omdat twee van mijn shetlanders binnenkort op mencursus gaan (ze worden beleerd) zit ik met een 'hoefkwestie':

Tijdens die cursus gaan ze behoorlijk wat tijd over het harde lopen, zowel in stap als draf. Dit gaat over toch wel een uur per dag, drie weken lang. Ze zijn gewend op het harde te lopen maar voornamelijk in stap en niet dagelijks.

De hoeven zullen verdomd hard afslijten (dat mijn pony van die cursus terugkwam had haar ijzers in die drie weken volledig versleten) dus ik denk dat er geen andere oplossing is dan ijzertjes onder te slaan. Ik gebruik voor mijn paard ook hoefschoenen maar om die nou voor drie weken te laten maken....

Wie heeft er ervaring met ijzers-voor-één-keer? Hoe lang van tevoren is het handig om ze erop te zetten zodat ze er een beetje aan gewend zijn voor ze in training gaan? Andere tips/alternatieven zijn ook welkom!

Cowgirl

Re: Voor één keer op ijzers voor mencursus....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:32

Mijn fjord heeft voor het beleren ook eenmalig ijzers onder gehad.
Vorig jaar redde hij het ook niet meer en heeft toen ong 4 maanden ijzers gehad.(ik men ook)

Ik stel het zolang mogenlijk uit en als het echt niet meer gaat gaan er ijzers onder(dit jaar wil ik easywalkers proberen omdat die toch vriendelijker zijn dan ijzers). En van de winter gaat het er weer af.

Paard herstelt prima en heeft eigenlijk geen overgangs periode. Zijn voeten zijn super en krijg ook genoeg complimenten van diverse hoefsmeden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:36

Je kunt ook hoefschoenen aanschaffen, daar heb je later ook nog plezier van. Het lijkt duurder dan beslag, maar gaat veel langer mee en is dus uiteindelijk goedkoper.

Dat de hoefijzers na drie weken volledig versleten waren wil niet zeggen dat de hoeven ook zo hard zullen slijten. Hoeven groeien ook in die tussen tijd!

Wij zijn met onze paarden 10 dagen lang op trektocht geweest waarbij ze meerdere uren per dag over het harde liepen, zo'n 150 km. En ik heb foto's gemaakt voor en na de rit en je ziet geen extreme slijtage.

Wanneer je paarden elke dag over het harde moeten lopen zal tegelijkertijd ook de groei gestimuleerd worden en de hoefgroei zich aanpassen aan de slijtage.

Mijn inschatting is dat ze zonder hoefschoenen of ijzers dit prima aan kunnen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:50

Ik heb voor twee van mijn paarden hoefschoenen. Voor ééntje maak ik er nog sporadisch gebruik van, het was meer voor de overgang van ijzers naar ijzerloos. Ze zijn van Smit en moeten dus op maat gemaakt worden. Omdat ik weet dat ik ze daarna niet meer zal gebruiken vind ik dat toch een beetje zonde voor drie weken. Het zal niet goedkoper zijn dan ijzers omdat ik ze daarna direct weer van de ijzers af wil hebben (eigenijk ben ik namelijk absoluut geen voorstander van ijzers, maar ik zie even geen andere uitweg).

Arabesk, waren jouw paarden gewend veel over het harde te draven of niet? Want met mijn pony mende ik altijd over het harde, geen probleem, maar dat heb ik opgebouwd. Bij deze pony's gaat dat niet lukken....

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:13

Marquis hoefschoenen heeft nu een officiele distribiteur in Belgie en jawel: Barefoot Belgie!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:20

Oké, dat is mooi, maar hoefschoenen is dus geen optie voor ons op dit moment Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 07:53

Ik heb toch nog een vraagje:

Moeten je je paard lang van tevoren wennen aan de ijzers, voordat hij er veel mee op het harde gaat lopen. Anders krijgen ze misschien spierpijn?? Iemand die daar ervaring mee heeft misschien?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:56

Denk dat het per paard nogal verschilt. Maroush moest idd wel even een tijdje wennen, vooral ook toen ze weer van ijzers af ging (maar ze had dan ook 2 jaar op ijzers gestaan). Als het ff kan zou ik toch voor hoefschoenen gaan, maar ik snap het dat dat voor 1malig miss wat duur uitvalt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 08:22

Dank je wel Lachen. Ja, ik twijfel heel sterk. Ik denk ook niet dat die man die ze gaat leren mennen het ziet zitten om eerst steeds die schoenen aan te trekken. Mijn ervaring is dat dat op het begin niet al te soepel gaat...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:33

Yinari schreef:
Dank je wel Lachen. Ja, ik twijfel heel sterk. Ik denk ook niet dat die man die ze gaat leren mennen het ziet zitten om eerst steeds die schoenen aan te trekken. Mijn ervaring is dat dat op het begin niet al te soepel gaat...

Ja kom zeg, is het jouw paard of de zijne? Daar ben jij toch de baas over? Hij hoeft ze ook niet elke dag aan te trekken maar bijvoorbeeld om de dag ofzo.

Het is wel een investering maar als je straks zelf intensief gaat mennen of je gaat mennen op paden met split heb je er nog steeds wat aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:43

Die man heeft meerdere klanten op een dag. Denk dat schoenen aan en uit doen bij 2 pony's teveel tijd gaat kosten. Die man moet ook zijn brood verdienen en tijd overhouden voor eten en slapen.

@TS Overleg even met de africhter (eventueel met een verklaring van een hoefsmid dat ijzers niet passen op die mini voetjes). Als je dat pas bij het brengen vraagt loop je het risico dat hij je met pony's wegstuurd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 09:46

Nee hoor, het is een heel vriendelijke man Haha!. En Arabesk, voorlopig zit het er echt niet in dat ik de hoefschoenen nodig heb thuis. Daar men ik namelijk alleen op grasondergrond en heel af en toe wat asfalt. Vandaar dat ik ook tegen de investering aanhik. Volgens mij ben ik er eigenlijk wel uit dat ze gewoon maar voor een keertje ijzers onder krijgen.

Een week of drie van tevoren, zal dat genoeg tijd zijn om te wennen?