Ervaringen OCD achterknie..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Ervaringen OCD achterknie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:17

Bij mij op stal staat een paard wat een dikke knie heeft bij zijn achterbeen.
Hij loopt er niet minder om, maar we hebben em toch maar een tijdje, 3 weken ongeveer, gestapt aan de hand.
Het vocht in de knie werd minder, maar we willen toch een foto laten schieten voor evt ocd.
Dat zal op zeer korte termijn plaatsvinden..

Nu was de knie niet dik meer, en hebben we em zeer gecontroleerd laten bewegen aan de lange longe. Hij moet toch een keer wat energie kwijt. Hij heeft niks geks gedaan, en veel gestapt, en rustig wat gedraaft..
Toch is zijn knie weer dik door het vocht.

Het zouden ook de banden kunnen zijn, maar zoals eerder vermeld vrezen we voor een ocd.
Nu is de achterknie niet zo moeilijk om te opereren, maar het moet dan toch maar gebeuren.

Mijn vraag aan jullie.. hebben jullie hier ervaringen mee, ook qua herstel, en wat was het kostenplaatje ongeveer?
Dan kunnen we ons alvast voorbereiden.. Haha!

mvanaarle

Re: Ervaringen OCD achterknie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:37

Mijn merrie heeft dit ook gehad. Het is begonnen in de laatste 2 weken van haar dracht. Ineens had ze vocht in haar rechterachterknie. Het is een paar keer weggegaan, maar kwam ook zo ineens weer terug.

Ze liep hier niet kreupel mee en de knie was ook niet gevoelig. Ik heb er toen ook foto's van laten maken en er zijn wat testjes gedaan voor de kniebanden.........niks.........alles was helemaal goed. De foto's zagen er keurig uit, was niks op te zien.

De veearts zelf stond ook voor een raadsel. Ze weten niet waar het vocht vandaan kwam. Er is gedacht aan een allergische reactie, insectenbeet, bloeduitstoring...maar dit alles lijkt mij een beetje vreemd omdat het vocht telkens wegtrok en later weer terugkwam.

Misschien dat het bij mijn merrie deels te maken heeft gehad met de melkproductie (vraag me niet hoe het kan hoor), maar het is minder geworden toen het veulen werd afgespeend. Sinds het afspenen is de grote vochtbult ook niet meer teruggekomen, maar als mijn merrie hard gewerkt heeft dan "zweet" die knie meer dan de rest. Het is dus nog steeds een vreemde plek, maar last heeft ze er niet van.

Hopelijk valt het voor dit paard ook allemaal mee en wordt er geen OCD geconstateerd.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:09

Wij hebben een merrie gehad die geopereerd is aan OCD in de achterknie, merrie had een complete grindbak in haar knie zitten Ach gut . De operatie kostte destijds (2005) ca. 1000 euro (incl. BTW en stalling), ze kreeg na de operatie 2 weken complete boxrust en 4 weken 2x per dag stappen aan de hand voorgeschreven. Daarna langzaam opgebouwd in training.

Na een half jaar zijn er weer foto's gemaakt en alles zag er goed en rustig uit Lachen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:12

mijn paardje donic had in beide knieeen ocd, opereren zagen ze niet zitten omdat de kans te klein was dat het goed zo komen
ik gaf hem dus vervroegd pensioen en na 2 maanden had hij al zoveel pijn dat ik hem in heb laten slapen Verdrietig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:54

mijn ervaring komt alweer uit 2001
maar de kosten kwamen op zich overeen met wat ziolette aangeeft
(iets minder waren we kwijt, maar tzal niet veel gescheelt hebben

ging om een zak met knikkers wat ze er uit hebben gehaald, vocht bult formaatje voetbal (was door een klap op de achterknie gekomen die ze vlak nadat het gebeurde al aan het draineren zijn geweest , alleen werd de vochtbult met iedere keer draineren alleen maar groter,
dat was toen hij veulen was,
hij is toen bij ons op stal gekomen, tot drie jaar gewoon lekker op het land en met drie geopereerd
paard heeft een krap weekje in kesteren gestaan, en thuis direct weer op het land , hij s er na de operatie alleen maar bneter en beter gaan lopen en met een maandje of 6 na de operatie zijn we hem gaan inrijden , nergens meer last van gehad eingelijk

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:32

ok...
Als ik alle ervaringen zo lees is het paard een maand of 2 uit de running.. dat valt niet tegen.

Maar ik heb ook een aantal reacties gehad per pb waar ze hun paard in België hebben laten opereren, en dat zou aanzienlijk schelen in prijs..

Als we de foto's gezien hebben en het is idd een ocd, dan zullen we eens gaan mailen met diverse klinieken in NL en B..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:13

Ik heb ook begrepen dat het scheelt als je in België laat opereren, maar bij ons werd de operatie voor een groot gedeelte vergoed door de verzekering dus dan maakt het niet veel meer uit (transportkosten ed meegerekend).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:48

MD-->BEH