welke van de 3? (voer)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetjj

welke van de 3? (voer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:06

Hallo allemaal Lachen

Ik wil mijn paard graag op ander voer gaan zetten. Dit omdat ik vind dat hij uit Subli Basisbrok niet genoeg kan halen. Het liefst voer ik iets waar hij ook meer energie/pit van krijgt Lachen

Op dit moment krijgt hij 2 a 2.5 kg subli basisbrok per dag + 4 keer hooi (en wortelen Tong uitsteken)
Ook krijgt hij elke dag 20g Vitamine E + Seleen.

Ik zat te denken aan Pavo voer. Maar twijfel tussen 3:
- Pavo All Sports
- Pavo Condition Extra
- Pavo Energy-control
hier zijn ze alle 3 te bekijken: http://www.pavo.nl/brokken.html

Welke zouden jullie nemen en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Daan_O

Re: welke van de 3? (voer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:04

Hoi Liset! Is L een beetje sloompjes? Hij krijgt op zich redelijk wat krachtvoer vind ik, 5 kg is best veel. Ordeal krijgt bv in totaal 1 kg granenmix en 2 1/4 biks per dag, en ik rij haar 6 / 7 dagen per week circa 1 uur. Ook gewoon basis brok overigens.

Heb je andere medische redenen uitgesloten? Ik heb wel eens gehoord dat een teveel aan selenium lusteloosheid kan veroorzaken, waarom geeft je dat suplement? Ik vind pavo trouwens wel een heel goed merk Ja

Je kan natuurlijk ook bv 1 kg biks vervangen voor granenmix (incl haver), misschien dat hij daar wat meer energie van krijgt.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:09

Hij krijgt geen 5kg biks Knipoog Het is 2 à 2.5 kg per dag.. Dus per keer 1 à 1.1/4.

Hij is niet zozeer sloom, maar heeft geen levenslust lijkt wel. en met het werk moet ik hem wel laten weten dat ie doormoet lopen voordat ie het ook echt doet..

Ik geef Vitamine E + seleen, in overleg met mijn instructrice Lachen Hij is hiervoor 9 jaar manegepaard geweest, en stond daar op slecht voer. (wel heel veel biks maar geen hooi enz)
En door het 2 uur per dag lopen dachten wij dat ie wel eens bloedarmoede kon hebben. Vandaar de extra vitaminetjes Lachen (zij zei overigens dat extra nooit uitmaakt Knipoog)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:09

Waarom idd niet gewoon Subli granenmix geven?
Daar zit ook een vitaminebrokje in waardoor ze alles krijgen wat ze nodig hebben. De EWPA (energiewaarde) van de granenmix is hoger dan in de basisbrok.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:17

Misschien moet je eens kijken naar wat andere dingen behalve voer. Hoe oud is hij? Hoe vaak rijdt je en hoe intensief? Hoeveel (goed) ruwvoer krijgt hij? Komt hij genoeg buiten?
Wissel je genoeg af tijdens het rijden? Verveelt hij zich niet tijdens het rijden? Er kunnen veel dingen zijn waardoor een paard lusteloos kan zijn.
Sluit het medische eerst uit. Bloedarmoede kan het idd zijn, of iets anders.
Ik vind dat je eerst alle andere dingen uitgesloten moet hebben, voordat je aan je krachtvoer gaat veranderen. Omdat een paard in principe echt genoeg moet hebben aan dat wat jij hem nu geeft.... die van mij zou tonnetje rond zijn Haha!

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:22

Als je toch voor een andere brok wilt gaan zou ik voor Pavo condition Extra gaan. Ik gaf mijn 3 jarige ook alleen basisbrok (wel pavo), maar ondanks zijn toen nog magere (trainings) conditie, was de basisbrok niet genoeg voor hem, maarja aangezien ik nog weinig met m doe, is een gewone onderhoudsbrok voldoende. Uit de condition extra haalt hij dat beetje wat hij nodig heeft, wat hij met de basisbrok te kort kreeg. Ik voer nog wel meuslie bij (en hooi natuurlijk)
Pavo Cerevit een basis meuslie(weinig eiwitten en zonder haver)
of
Pavo Natures best, een erg smakelijke meuslie ietsjes duurder dan de cerevit(geen suikers/haver/eiwitten)

Maar je paardje even laten checken is misschien wel verstandig!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:27

Oh sorry Liset Blond

Ik zou denk inderdaad eens granenmix proberen (als je zeker weet dat het geen medische oorzaak heeft). Ik heb destijds op school voedingsleer gehad en eigelijk zijn granen veel beter voor paarden dan biks, alleen sommige reageren er wat heftiger op. Van een graanproduct is het duidelijk wat de ingredienten zijn (een natuurlijk product), bij biks is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Maar die vitamine E en selenium begrijp ik niet helemaal, ik heb dat vroeger ook aan Primus gegeven toen ze wat stijver werd door haar leeftijd. Maar dat is puur voor het soepeler maken van de spieren. Wat ik dus hiervoor al zei, ik heb wel eens gehoord dat een teveel aan selenium rusteloosheid tot gevolg hebben... Voor extra vitamine zijn er nog heel veel andere suplementen die daar denk ik geschikter voor zijn. De site van de paardendrogist is trouwens heel erg informatief voor dit soort zaken!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:43

Ja maar rijd je eerder sportief of eerder recreatief ?
Pavo EnergyControl is een sportbrok & zorgt voor heel veel energie...Is goed voor als je intensief traint, wedstrijd rijd op iets hoger niveau ...
Pavo All Sports is een lichtere sportbrok & zorgt voor genoeg energie als je intensief met je paard traint & eventueel wedstrijd rijd maar op een normaal niveau ...
Terwijl Pavo Condition Extra een recreatiebrok is die geschikt is voor de lichte sport prestaties ...
Ik zou in jouw situatie tussen de Pavo All Sports of de Pavo condition Extra kiezen ...
Knipoog

Edit: trouwens granen bevatten veel zetmeel. Zetmeel word omgezet in suikers. Suikers zorgen voor explosieve energie. Dus het is even kijke wat voor soort prestatie je vraagt. Vraag je een snelle krachtprestatie (bv: springen) of vraag je een langdurige prestatie (bv: dressuur, endurance)
Bij snelle krachtprestaties kan je dus beter iets voeren met veel suikers & zetmeel waardoor je snel & explosieve energie krijgt.
Bij langdurige prestaties kan je beter gaan voor een voer dat een hoog gehalte plantaardige olie bevat. Plantaardige olie geeft langdurige energie die op het juiste momment vrijkomt & waar je geen heethoofd van krijgt maar wel een lekker voorwaarts paard ...
Snap je ? Haha!
O ja: en als je zowel krachtprestaties als langdurige prestaties vraagt van je paard kan je een voer zoeken die suikers, zetmeel & plantaardige olie combineerd zoals o.a de All Sports ...
Laatst bijgewerkt door Niisj op 02-04-08 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:47

Als je de Allsports zou gaan voeren kan je het supplement wel weglaten, dat zit ook al voldoende in de brok.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:51

[***] schreef:
Als je de Allsports zou gaan voeren kan je het supplement wel weglaten, dat zit ook al voldoende in de brok.

Idd Haha! Knipoog

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:05

Ik geef mijn paard Nature's best en Condtion Xtra. Pavo adviseerde mij kruidenmengeling tegeven als mn paard wat meer pit mocht hebben maar hij doet het prima op deze voeding...
Ik ken eerlijk gezegd niet echt veel van voeding maar overlaatste wou ik condition X kopen en toen zei de vrouw dat ze dat niet had omdat het bijna hetzelfde is als de basisbrok... :-/ nuja Lachen ik geef lekker condition X Lachen
succes met de keuze! Lachen

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:11

Def schreef:
Misschien moet je eens kijken naar wat andere dingen behalve voer. Hoe oud is hij? Hoe vaak rijdt je en hoe intensief? Hoeveel (goed) ruwvoer krijgt hij? Komt hij genoeg buiten?
Wissel je genoeg af tijdens het rijden? Verveelt hij zich niet tijdens het rijden? Er kunnen veel dingen zijn waardoor een paard lusteloos kan zijn.

Hij is 14, in mei wordt hij 15 Lachen Ik rijd / longeer (longeren is met pessoa)6 dagen perweek, en dan zo'n 3 kwartier tot uur. Het is voor een gemiddeld paard niet heel intensief, maar ik denk voor hem toch wel. Omdat hij hiervoor 9 jaar manegepaard (voor de beginners) is geweest, en ik hem nu probeer wat meer probeer op te bouwen. (lees: nageeflijk enz)
Hij krijgt 4x per dag een grote berg goed ruwvoer.
Van 3 tot 7 staat hij buiten in de paddock met nog 4 andere paarden Lachen (soms wat minder omdat ik in die tijd ga rijden)
Kwa oefeningen enzo wissel ik genoeg af. Alleen het is wel zo dat ik veel in de bak rijdt. (bijna altijd) En dan dus dressuur. En zo'n 2 à 3x per maand spring.

[***] schreef:

Als ik ander voer ga voeren , stop ik met het supplement *LOL*

@ Niisj: Ik snap je uitleg *LOL* Bedankt! Zoals ik hierboven al vermeld. Veel is dressuur maar 2 à 3x per maand spring ik Lachen

Bedankt voor jullie reacties! Kusje

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:34

Kun je niet om af te wisselen eens lekker naar buiten gaan. Manegepaarden hebben al zo veel in de bak gelopen. Of iets anders, grondwerk, lange lijnen, clickeren, vrij springen, voetballen enz enz. manegepaarden zijn in mijn ogen heel vaak verveelde paarden. Niet dat het geheel aan jou ligt, maar gewoon ook aan zn voorgeschiedenis als manegepaard.
Heeft ie zo af en toe wel eens vakantie?

Ik zeg niet dat je perse niets met het voer moet doen hoor, maar je kan dit ook eerst proberen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:11

Dan denk ik toch als je hem wat pittiger wil maar toch niet te heet & je vanalles doet qua rijden, dat je best voor de Pavo All Sports kunt gaan ! Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:12

Subli sport Knipoog

Ik zou gewoon bij je oude merk blijven Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:46

mmm, ik denk dta je sowieso goed moet kijken wat je verwacht van het voer
voer kan een paard wel energie geven, maar als je een flegmatiek paard hebt, zal hij er geen spetterend heethoofdje van worden
je moet gewoon proberen de balans te vinden in de energie die het dier nodig heeft en de energie die je hem geeft

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:46

Op advies van iemand ben ik deze week inderdaad begonnen met om de dag bakwerk en om de dag iets leuks.
Gister buitenritje gemaakt, vandaag in de bak (maar verder niets gevraagd van hem). Clickeren ben ik ook mee bezig Lachen Maar dat doe ik meestal voor/na het werk. Is het beter om dat als werk te zien? Dat ik hem verder kwa beweging niet meer aan het werk zet?
Vrijspringen heb ik op het moment de ruimte niet voor (in de bak mag het niet, en de paddock is de hele dag bezet) wanneer ik daar wel ruimte voor heb wil ik dat zeker ook een keer proberen Lachen
Ik ga dus nu kijken hoe hij opknapt van om de dag wat leuks en om de dag 'werk'.

Meer meningen en ervaringen zijn altijd welkom *LOL*

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:51

Ik zou het idd even om de dag doen. Clickeren kan je ook best als werk zien. T hoeft toch ook niet altijd heel hard werken te zijn?
Bijvoorbeeld dubbele longeerlijn of lange lijnen kan als je het goed doet ,zwaar werken zijn voor een paard!
Hoop dat ie opknapt!

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:52

Ik zou de all-sports nemen. Die voer ik momenteel ook. Paarden zijn in goede conditie met een mooie blinkende vacht. Als je de enery-control wilt nemen; pavo adviseerde mij die te voeren als de paarden een "extra"prestatie moeten leveren. (zware dressuurtraining of springtraining waarvoor ze net dat beetje extra moeten geven.)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:37

Al die andere dingen zijn ook werk hoor Knipoog
Hoop dat je het vol gaat houden gewoon die afwisseling erin te brengen. Denk dat hij er enorm van gaat opknappen. Een keer per week lekker wandelen of fietsen vinden ze ook super leuk. Ook goed voor je eigen conditie (als je wandelt).
2,5 kg brok moet genoeg voor hem zijn. Als je hem explosiever / feller wilt hebben kun je kiezen voor een granenmengeling of een muesli met extra's erin. Maar denk dat je om van hem een vrolijk, open paard te maken het vooral moet zoeken in de afwisseling.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:05

Lisetjj schreef:
Op advies van iemand ben ik deze week inderdaad begonnen met om de dag bakwerk en om de dag iets leuks.
Gister buitenritje gemaakt, vandaag in de bak (maar verder niets gevraagd van hem). Clickeren ben ik ook mee bezig Lachen Maar dat doe ik meestal voor/na het werk. Is het beter om dat als werk te zien? Dat ik hem verder kwa beweging niet meer aan het werk zet?
Vrijspringen heb ik op het moment de ruimte niet voor (in de bak mag het niet, en de paddock is de hele dag bezet) wanneer ik daar wel ruimte voor heb wil ik dat zeker ook een keer proberen Lachen
Ik ga dus nu kijken hoe hij opknapt van om de dag wat leuks en om de dag 'werk'.

Meer meningen en ervaringen zijn altijd welkom *LOL*

veel variatie in het werk is voor veel paarden erg fijn, houd ze fris in het bolletje Knipoog

wat betreft werk, clickeren kun je als werk zien, maar niet echt als flink bewegen (over het algemeen )
ik denk dat je het prima als extra naast ander werk zou kunnen doen, maar dan als je kwa concentratie iets minder van hem hebt gevraagd tijdens het rijden

kwa explosiever/feller...sja, ik denk dat je onder de man het meeste toch rijtechnisch moet gaan zoeken/oplossen, dus door training hem hel licht ana het been krijgen etc
en kwa voeding kun je er alleen voor zorgen dat hij voldoende hoogwaardige energie en voedingstoffen binnenkrijgt

persoonlijk ben ik niet kapot van subli, maar dta is simpelweg heel persoonlijk , het waarom wil ik wel uitleggen, maar liever per pb

binnen de drie voeders die je aangeeft lijkt mij de condition extra wel een fijne optie , is een stukje hoger kwa energie dan de subli basis , maar niet direct een giga energie levrancier die meer bij zwaarder werk of paarden die veel energie erdoor jagen door heet gedrag van henzelf past

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 07:18

Zou je mij kunnen pb-en waarom je niet wegbent van Subli?