Goldsparkling Blondy : vage accute kreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blunneke

Goldsparkling Blondy : vage accute kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:41

Afgelopen 16 maart hadden GS Blondy en ik nog een superleuke WRAN-C wedstrijd gereden in Wijdewormer op de Kalverhoek met als resultaat twee keer 1e plaats.

Alles ging super, ze had nergens last van (anders wordt je geen twee keer 1e haha) en ook op de terugreis was er niks loos en ze kwam ook helemaal goed aan op stal / uit de trailer zoals altijd.

Ik had haar nog even lekker in de bak gezet zodat ze even kon rollen of wat dan ook.
Vervolgens haar op stal gezet en eten gegeven, ca. 1,5 schep voer meer dan normaal omdat ze immers een intensieve dag achter de rug had en nog een extra schepje Multivitamine van Primeval (Ik voer haar Westernmuesli van Marstall).

De dag erna was ze ineens kreupel linksvoor…!
Niet dusdanig dat ze op 3 benen staat maar lopen, en zeker op het harde, liep ze wel kreupel (stijf en pijnlijk).

Ik mijn smid erbij gehaald. Conclusie, mogelijk een hoefzweer.
Enkele dagen gewacht totdat het zou uitbreken, tevens enkele uren per dag geweekt in water maar er kwam maar niks.
Toen kwam de DA. Ook hij dacht een hoefzweer.
Dus weeeeer 2 dagen met een hoefzak om maar ook na die 2 dagen, wel kreupel maar niks te zien of te voelen aan haar hoeven, pezen en kootholte.

Nogmaals een bezoek van de DA. Huppa, ijzertje eraf, wat blijkt, ze heeft een brede witte lijn. Deze was ook nog eens rood dus conclusie van mijn DA: latente hoefbevangenheid.

Mijn smid kwam weer, gewone hoefijzers maar dan met lederen zooltjes welke daaronder weer zijn opgevuld met teer en hennep om de zool te ondersteunen.

Blon op alleen maar hooi en wat worteltjes (stuk of 10 hooguit per dag!) gezet maar nu na 3 dagen nog steeds geen verbetering. Nog steeds kreupel linksvoor.
Tevens ook geen verslechtering hoor.

Het gekke is, vind ik, is dat ze niet overkomt als hoefbevangen.
Haar voet is niet warm, vertoont geen rare vorm, niet echte kringen en ze staat er wel gewoon op! Ze ontlast ‘m totaal NIET.
Vreemd!
Als dat zo pijnlijk is, dan draaft een paard toch ook niet door de wei? Dat doet Blon wel.

Nu loopt ze dus 2/3 weken al kreupel linksvoor.
Vanmiddag heb ik een afspraak met de DA voor het maken van röntgenfoto’s, scans en een bloedonderzoek.
Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen.
Ik hoop wel dat ik nog wedstrijden kan rijden in de toekomst met haar…..

Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort kreupelheid?
Het is niet dusdanig pijnlijk dat ze niet meer vooruit komt, want soms rent ze wel gewoon in de wei en ze ontlast ook haar benen niet…..

Nou ja, in elk geval, vanmiddag zullen we het weten (althans ik neem aan dat er wel iets uitkomt…)

Blanket

Re: Goldsparkling Blondy : vage accute kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:20

Wat raar, want 16 maart liep ze heel gewoon.
Beterschap, en hopelijk weten jullie het antwoord! Ach gut
Laat het ons weten..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:56

Heel veel succes vamiddag, inderdaad vreemd.....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:02

kan een diepe zweer zijn. Mijn merrie heeft dit ook gehad. Ze zijn niet zo erg kreupel dan bij een zoolzweer, maar het kan erg lang (soms zelfs maanden) duren voor ze uitbreekt. Bij mijn merrie is ze ook al twee keer teruggekomen (waarschijnlijk een kleine ontsteking die steeds weer de kop opsteekt) en uitgebroken via de kroonrand en twee keer via de hoefbal. Sterkte iig !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:55

Niet western-specifiek (in die zin dat niet alleen western paarden kreupel worden Knipoog ) dus verplaatst naar MD.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 08:20

Gisteren dan naar de kliniek geweest.

Uitverdoofd en rontgenfoto's gemaakt. Geen hoefkatrolontsteking!
Het zag er zelfs zo goed uit dat ik i.p.v. een 1 een 0 kreeg !!! Haha! Mjah hee ze wordt volgende maand 16 he.
Ook geen kanteling te zien van het hoefbeen of hoe noem je dat (hoefbevangenheid)
Wel vreemd dat ze een dikkere witte lijn heeft dan normale paarden maar dat heeft ze volgens mij altijd al gehad.... Nors opkijken

Wel zagen we een troebele plek in de hoef wat toch wijst op een hoefzweer….

Ik was natuurlijk wel erg blij te horen dat het geen rare dingen waren maar dus een hoefzweer.

We hebben het al wel geprobeerd uit te peuren maar dat lukt nog niet althans, we zijn tot een cm of 2 de hoef in gegaan naar te troebele plek op de foto maar er kwam geen pus ofzo uit dus ik denk dat het dan toch even moet ‘uitzweren’.

Anyway, pfffff gelukkig, kunnen we straks toch nog gewoon (wedstrijd-)rijden! Cool

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:36

En nog even doorverplaatst naar BEH.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:24

Gelukkig!!!! Ja die hoefzweren zijn nare dingen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:27

Wat een opluchting zeg !

Misschien heeft ze White line desease ?
Zou dr een echt goede smid bijhalen Knipoog
Die ervaring heeft met problemen .
Die dikke witte lijn is namelijk niet goed, losse wand waarschijnlijk?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:42

crossmonster schreef:
Wat een opluchting zeg !

Misschien heeft ze White line desease ?
Zou dr een echt goede smid bijhalen Knipoog
Die ervaring heeft met problemen .
Die dikke witte lijn is namelijk niet goed, losse wand waarschijnlijk?

Zat ik eert ook aan te denken, maar dan had de veearts het toch wel gezien.....

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 10:24

Nee White Line desease heeft ze zeker niet.
Ik heb ook een hele goede smid die dat anders wel gezien zou hebben.
Met haar hoefwand is ook niks mis hoor.

Ik vermoed dat ze mogelijk hoefbevangen is geweest ooit heel lichtjes, dat het daar vandaan komt, die dikke witte lijn.

Inmiddels zit er een gaatje in haar zool wat een beetje zwart omringt is dus het zal wel een zweer zijn. Ze loopt nu ook kreupeler.
Gisteravond maar weer in de hoefzak gezet.

Ben benieuwd hoe lang nog.......... Gaaaap Tis wel errug vermoeiend..!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:30

kan ook door een zoolkneuzing komen,in de gekneusde zool bevind zich geronnen bloed,soms veroorzaakt dat een zweer,misschien heeft ze op een steentje gelopen,de dag van de wedstrijd?
hopelijk breekt het snel door,dan zal ze minder pijn hebben..sterkte verder!!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:04

Geen idee. Heb niks raars gemerkt op de wedstrijddag, zowel voor de wedstrijd als na de wedstrijd niks gemerkt want ze is wel een trutje in de zin van mocht ze op een kiezel staan dan laat ze dat vaak ook meteen merken.
Ik vermoed dat er iets in de oude nagelgaten is geslopen, denk ik...

Hier trouwens enkele röntgenfoto's van haar, daar op is alles goed. Hoefbeen niet gekanteld en ook geen sporen van hoefkatrol.
Op de laatste foto is aan de rechterkant boven het 2e nagelgat wel een witte stip te zien. We denken dat daar het abces zit. Met een visiertang reageert ze daar wel op.

We hadden wel meer foto's genomen (van de koot, pijpbeen etc) dus dit zijn niet de enigste 3. Oh ja en het zijn groooooote foto's Knipoog

http://img204.imageshack.us/img204/3944/c1vc8.jpg

http://img204.imageshack.us/img204/5985/e1cp7.jpg

http://img362.imageshack.us/img362/7583/f1kd6.jpg

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:11

Mijn merrie heeft dus net hetzelfde gehad ! Een vervelend probleem. Wij denken ook dat het via het nagelgat naar binnen komt... Poppy reageerde helemaal niet op de tang, maar des te meer op de "tik" met het hamertje. Is denk ik afhankelijk van hoe diep de zweer zit. In Poppy's geval dus heel diep.
enfin, geduld is in deze een mooie gave. Zoals ik al zei : bij ons heeft het wéken geduurd... Rolleyes

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:20

een vriendin van mij heeft dat ook gehad met haar toenmalige paard. een vage kreupelheid maar niks te vinden. heeft ook weken geduurd voordat ze er bij konden komen om hem open te maken...een rotzooi wat daar uit kwam, blegh Misselijk

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:34

Wat een geweldig mooie foto's heeft ze voor een paard van die leeftijd!!
Wat heb je nu in de hoefzak zitten?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:40

Nou ik heb toch even m'n DA en smid laten overleggen nu en ik had zelf al een zitten peuren met een hoefnagel tot ca. 2 cm diep in de zool waar het zwarte plekje zat maar er kwam niks uit.
Ze reageerde wel gevoelig met haar been.... (ik zat niet in het leven hoor want dan moet er bloed uitkomen)

Nu zegt mijn DA en smid dat ik vochtige watten met betadine op de zool moet doen (omdat ik er in heb zitten peuren, vonden ze geen goed plan..) en ducktape er om heen met hoefzak voor vandaag.
Morgen eraf halen en dan droge watten er om heen en weer in hoefzak en dan komen maandag mijn DA en smid naar stal om te kijken naar de voet, wat te doen.

Beetje raar dat ik er niet in mag wroeten, de DA deed het zelf ook met een hoefnagel....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:14

gewoon netjes afblijven en er niet aan prutsen. Zo zou je er nog meer bacteriën kunnen inbrengen ! Ze zal heus wel uitbreken, geduld...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:21

Ik schrok toen ik woord hoefbevangen hoorde, gelukkig valt het achteraf mee, foto's zien er netjes uit voor z'on leeftijd!

PS ik heb nu thuis een kruizing fries x haflinger staan Knipoog lekker ontopic Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:42

Haflinger x Fries? Da's volgens mij wel een mooie combi! Foto's??? Haha!

Gisteren waren DA én de smid hier samen op stal. Ze hebben een heel stuk uitgegraven. Wel wat bloed maar geen pus o.i.d.
Kortom, we zijn helemaal niks tegen gekomen.
Nu heeft ze een antibiotica kuurtje op mijn verzoek van de DA gekregen.
En ze moet nu nog 3 dagen met d'r hoef in het verband en in de hoefzak om het gat niet vuil te laten worden en dat het ook zodoende iets kan gaan dichtgroeien.
Na die 3 dagen mag het eraf. Ben erg benieuwd hoe ze dan loopt....
Wel raar hoor dat er geen abces of iets anders zichtbaar was, alleen maar wat bloed...!

Nou ja, ik denk maar zo, wat het ook geweest mocht zijn, het is er in elk geval uit gezien de grootte en de diepte die ze hebben uitgegraven. M'n duim past er onderhand wel in.

Wachten wachten en nog maar eens afwachten pffffffff Slapen
Hier wordt ik en Miss Blondy niet vrolijk van, alhoewel ze nu alweer een stuk beter loopt maar ja, dat kan er ook aan liggen dat ze gister het ijzer er ook naderhand weer onder hebben gedaan...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:45

Mijn merrie had vorig jaar precies hetzelfde. Ook erg kreupel op een been, DA vermoedde hoefzweer. Heeft heel diep uitgesneden (twee keer), maar ook hier geen pus maar uitsluitend helder bloed. De hele riedel van verband, hoefzak en biotex gedurende een paar weken, maar het werd niet beter. Uiteindelikj bleek dat de DA veel te diep heeft gesneden in een poging om een hoefzweer te vinden, waardoor er binnenin iets beschadigd was. Het duurde nog weken voordat dat genezen was! Dus zeker oppassen met zomaar heel diep gaan uitsnijden zoner iets tegen te komen!!!!!! Ik zou er niet verder aan (laten) prutsen maar rustig weken en de kand op genezing geven. Heb zelf overigens toen wel aan de hand met mijn merrie gegraasd. Ze strompelde wel wat met die hoefzak maar op die manier kon het wel doorbloeden en dat leek me bevorderlijk voor de genezing.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:52

simodi schreef:
Mijn merrie had vorig jaar precies hetzelfde. Ook erg kreupel op een been, DA vermoedde hoefzweer. Heeft heel diep uitgesneden (twee keer), maar ook hier geen pus maar uitsluitend helder bloed. De hele riedel van verband, hoefzak en biotex gedurende een paar weken, maar het werd niet beter. Uiteindelikj bleek dat de DA veel te diep heeft gesneden in een poging om een hoefzweer te vinden, waardoor er binnenin iets beschadigd was. Het duurde nog weken voordat dat genezen was! Dus zeker oppassen met zomaar heel diep gaan uitsnijden zoner iets tegen te komen!!!!!! Ik zou er niet verder aan (laten) prutsen maar rustig weken en de kand op genezing geven. Heb zelf overigens toen wel aan de hand met mijn merrie gegraasd. Ze strompelde wel wat met die hoefzak maar op die manier kon het wel doorbloeden en dat leek me bevorderlijk voor de genezing.

Maar wat had jou merrie uiteindelijk dan???

We kwamen idd niks tegen, al zat er op de rontgenfoto toch echt een dikke stip! Misschien hebben we het toch er uit gesneden, wat het dan ook geweest mag zijn.
Ze loopt in elk geval nu wel minder gevoelig maar ze staat nu weer op een ijzer en met hoefzak.

Vrijdag mag de hoefzak en het verband eraf en dan even kijken hoe ze dan loopt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:23

Wat het nu uiteindelijk geweets id, die plotselinge kreupelheid, zullen we nooit weten. Ik heb geen fotos laten maken o.i.d. Maar zelf twijfel ik zeer dat het een hoefzweer zou zijn. Het gemaakte gat daar kwam geen pus uit, alleen helder bloed, ook aan de kroonrand ging niks open na weken in de biotex.

Zelf houd ik het op een zeer zware zoolkneuzing.

Bij andere hoefzweren (bij hetzelfde paard) bracht het openmaken direct verlichting. Nu leverde het alleen maar meer ellende op! Beschadiging binnen in de voet door te diep snijden, een heel dik been vanwege de biotexbaden, wat een ellende allemaal!

Reageert jouw paard erg op de visiteertang als de DA in de voet knijpt?
Bij een hoefzweer moet dat nl het geval zijn (mijn merrie deed daar niet zoveel op uit, dat vond ik sowieso al vreemd).

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 08:16

simodi schreef:
Wat het nu uiteindelijk geweets id, die plotselinge kreupelheid, zullen we nooit weten. Ik heb geen fotos laten maken o.i.d. Maar zelf twijfel ik zeer dat het een hoefzweer zou zijn. Het gemaakte gat daar kwam geen pus uit, alleen helder bloed, ook aan de kroonrand ging niks open na weken in de biotex.

Zelf houd ik het op een zeer zware zoolkneuzing.

Bij andere hoefzweren (bij hetzelfde paard) bracht het openmaken direct verlichting. Nu leverde het alleen maar meer ellende op! Beschadiging binnen in de voet door te diep snijden, een heel dik been vanwege de biotexbaden, wat een ellende allemaal!

Reageert jouw paard erg op de visiteertang als de DA in de voet knijpt?
Bij een hoefzweer moet dat nl het geval zijn (mijn merrie deed daar niet zoveel op uit, dat vond ik sowieso al vreemd).

Ja die van mij reageerde wel. Ze reageerde toen een beetje trekkerig met haar been. Niet zo heftig dat ze tegen het plafond vloog dus.
Toch, nu ze dat gat hebben gemaakt, loopt ze al meteen weer beter. Ze loopt nu niet meer 'op eieren'.
Ik heb haar nog niet echt laten rennen maar een stukje gedraaft over het asfalt en tot nu toe loopt ze weer gewoon....
Misschien heeft ze dan toch iets gehad in haar hoef, iets kleins.... wat we er 'onbewust' hebben uitgepeurt....
Vanavond ga ik even goed kijken hoe ze nu loopt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:18

Dat kan maar zo!

Nu gewoon voorzichtig zijn en zorgen dat er geen vuil in de wond kan komen.
Reinig je de hoef nu ook met biotex of soda?