Liesbreuk.. castratie nodig of toch niet ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Liesbreuk.. castratie nodig of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 00:26

Is het beter om een paard met liesbreuk te castreren ?

Mijn paard is gecastreerd omdat hij een liesbreuk had.
Dit was noodzakelijk zeiden ze in de kliniek, anders zou de kans groter zijn dat hij dit opnieuw kreeg.
Heb pas achteraf gehoord dat ze in sommige klinieken een netje plaatsen en dus geen castratie nodig is.
Had ik dat geweten had ik zeker een netje laten zetten.
Ik vind dit nu wel heel jammer want hij is zijn ego kwijt.
Eerst was hij zeer zelfzeker en stoer, nu eerder schrikachtig en onzeker..
Was dit nu echt nodig ??
Ik vind van niet !
Ze hebben hem zijn mannelijkheid afgepakt !
Heeft hier iemand nog ervaring mee ?
Hoe denken jullie hierover ? Graag jullie mening...

Mjay

Re: Liesbreuk.. castratie nodig of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 00:58

was het echt een liesbreuk? of zat misschien een bal in de lies?

bij een liesbreuk zorgt een gat in de lies ervoor dat de darmen door dat gaatje naar buiten puilen, dit is inderdaad heel gevaarlijk maar ik zie het verband met castratie absoluut niet.

het kan wel dat de bal(len) niet goed zijn ingedaald en in de liesstreek zitten hierbij is castratie wel noodzakelijk omdat hij daar op den duur echt last van krijgt (omdat het in de lies te warm is voor de juiste ontwikkeling van de ballen worden deze aangezet tot tumor vorming)

dus ik weet het niet........castratie lijkt mij compleet los te staan van een normale liesbreuk.....daar komt geen bal bij kijken Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 04:01

Idd ga ik met Mjay mee.

Verder ben ik het niet met je eens dat je zijn mannelijkheid hebt afgepakt,
Veel paarden zijn als ruin veel gelukkiger, omdat ze dan tenminste lekker in de wei kunnen met andere paarden, ze hebben geen last van hun hormonen etc etc.
Dat ie schrikachtig is komt eerder door invloeden van buitenaf, dan door castratie hoor .

Beetje een vreemd verhaal dus Lachen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:37

Mjay schreef:
was het echt een liesbreuk? of zat misschien een bal in de lies?

bij een liesbreuk zorgt een gat in de lies ervoor dat de darmen door dat gaatje naar buiten puilen, dit is inderdaad heel gevaarlijk maar ik zie het verband met castratie absoluut niet.

het kan wel dat de bal(len) niet goed zijn ingedaald en in de liesstreek zitten hierbij is castratie wel noodzakelijk omdat hij daar op den duur echt last van krijgt (omdat het in de lies te warm is voor de juiste ontwikkeling van de ballen worden deze aangezet tot tumor vorming)

dus ik weet het niet........castratie lijkt mij compleet los te staan van een normale liesbreuk.....daar komt geen bal bij kijken Knipoog

Bij mijn paard was dus een stukje darm in de holte vd ballen ingedaald, en hebben ze werkelijk moeten terug duwen. Daarom hebben ze hem gecastreerd en dan kon dit niet meer gebeuren.
Hij had dus echt een liesbreuk.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:46

crossmonster schreef:
Idd ga ik met Mjay mee.

Verder ben ik het niet met je eens dat je zijn mannelijkheid hebt afgepakt,
Veel paarden zijn als ruin veel gelukkiger, omdat ze dan tenminste lekker in de wei kunnen met andere paarden, ze hebben geen last van hun hormonen etc etc.
Dat ie schrikachtig is komt eerder door invloeden van buitenaf, dan door castratie hoor .

Beetje een vreemd verhaal dus Lachen

Zo vreemd vind ik dit niet.
Hij was als hengst veel zelfzekerder en nooit schrok hij ergens van.
Nu zou hij achter me in kruipen als hij iets ziet wat hij eng vind, terwijl hij dit nooit eerder deed.
Met andere paarden is hij nu nog altijd hetzelfde, maar kan hem niet met andere paarden buiten zetten hij is nog altijd de baas en gaat bijten.
En als ruin gelukkiger? Nee dat denk ik niet, hij heeft er eerder heel veel van afgezien !

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:49

Voor zover ik weet heeft de dierenarts een verstandige keuze gemaakt.
Liesbreuken kunnen voor hengsten erg gevaarlijk zijn.
Jammer dat hij zijn klokkenspel kwijt is, maar gezondheid gaat voor toch?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:55

Pensionnetje schreef:
Voor zover ik weet heeft de dierenarts een verstandige keuze gemaakt.
Liesbreuken kunnen voor hengsten erg gevaarlijk zijn.
Jammer dat hij zijn klokkenspel kwijt is, maar gezondheid gaat voor toch?

Ja, dat is waar.
Ben zeker blij dat ik hem nog heb.
Maar een andere Da zei dat dit niet nodig was geweest, dat ze ook een netje hadden kunnen plaatsen, en DAT vind ik dan WEL erg..
Hij was superbraaf als hengst, een heel goed karakter, een heel fijn paard.
Had ik dit op voorhand geweten had ik zeker daar voor gekozen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:59

Ik weet het niet van een netje. Ik weet wel dat mijn dierenarts er ook altijd erg duidelijk in is. Liesbreuk = castreren vanwege het verhoogde risico. Gaat het fout dan gaat het ook héél snel fout en heb je slechts enkele uren om actie te ondernemen. Het zal je maar snachts gebeuren als er niemand is.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:09

Dit was op de middag gebeurd (ik was werken) en ze zijn pas 's avonds om 18u aan hem begonnen.
Ben van het werk moeten terug komen om eerst te tekenen alvorens ze aan de operatie begonnen...
Het was dus ook hoogtijd ja..
Gelukkig is nu wel alles goed afgelopen...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:01

Hebben ze gewacht op een handtekening? Het moet toch niet zotter worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:48

Dan is het eigenlijk dus een zakbreuk ipv een liesbreuk.
Tenminste zo heet dat bij varkens Clown

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:23

Idd Pensionnetje.
Moest eerst een voorschot betalen en een handtekening zetten alvorens ze beginnen aan operatie.
Ze moesten toestemming hebben van de eigenaar.

crossmonster;
Haha ja dus een liesbreuk door zijn zak heen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:25

Bij varkens heet dat een zakbreuk, dan zitten de darmen in het "zakje"van de ballen.
Een liesbreuk, dan zitten de darmen in een zakje bij de lies.
En een navelbreuk, daarbij zitten de darmen in een zakje door het gat van de navel .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:56

ik denk niet dat het veranderde gedrag echt te maken heeft met het wel of niet meer aanwezig zijn van 'het zaakie'. mijn paard had het na zijn castratie ook erg moeilijk, vond alles eng en heeft nog steeds wat moeite met vreemde mannen. ook als bijv. de tandarts is geweest, of de DA voor de entingen, reageert hij heftig, en dat duurde altijd vrij lang. tegenwoordig weet ik hoe ik hem er zelf 'overheen' kan helpen, en dat is een wereld van verschil.

een paard kan het nu eenmaal erg moeilijk hebben na een 'ingreep' die stress heeft veroorzaakt. bij mijn veulen was het zo heftig (op de ponymarkt gestaan), dat hij er maar niet overheen kwam. het heeft maanden geduurd, en er moest een osteopaat aan te pas komen om hem te helpen. hij kon niet goed ontspannen, er zat spanning 'vast' op zijn middenrif, wat ervoor zorgde dat hij snel angstig en wantrouwig reageerde, en snel gestresst raakte van kleine dingetjes.

overigens heb ik mijn beide kerels laten castreren, omdat ik het persoonlijk heel belangrijk vind dat een paard heel de dag in een kudde de wei op kan, en omdat wij geen geschikte weidemaatjes hadden was castreren de enige eerlijke optie. alternatief was dus alleen houden, en dat is imo nooit goed voor een paard.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 03-04-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:57

vriendin van me heeft een paardje wat na de kasteratie bleek een liesbreuk te hebben, hij is alsnog geopereerd aan de breuk..