lijnzaad koken of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

lijnzaad koken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:48

Ik heb altijd geleerd dat lijnzaad gekookt moet worden ivm blauwzuur, maar bij ons op stal staat een vrouw die al lange tijd het lijnzaad zo voert zonder het te koken.
Zij zegt dat dat al jaren een fabeltje is van het lijnzaad koken en dat het blauwzuur juist vrij komt door het koken.
Paard ziet er prima uit, terwijl ik altijd gehoord heb dat dat supergiftig moet zijn om lijnzaad zo te voeren.

suffie

Re: lijnzaad koken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:11

Het is geen fabeltje dat lijnzaad blauwzuur bevat wanneer dit in aanraking komt met vocht. Alleen door het koken wordt dit blauwzuur onschadelijk gemaakt. Ongekookt lijnzaad kun je prima ongekookt voeren, tot maximaal 100 gram voor een volwassen paard. Ik voer het ook al jaren ongekookt en heb nog nooit problemen gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:23

Inderdaad, ongekookt kun je zonder problemen een klein kopje per dag voeren.
Maar als je lijnzaad wil voeren om het zand uit de darmen te halen dan moet je er snot van maken, en dan moet je het wél koken (10 minuten).
Volgens mij komt die blauwzuur damp eruit als de pitjes open gaan, en dat blauwzuur is pas helemaal verdampt na 10 minuten koken. Laat je het lijnzaad in koud of warm water liggen dan gaan de pitjes ook open, wordt het snot, maar dan blijft dat blauwzuur er wel omheen hangen, en als je dat in een emmer doet en het paard ademt het in dan is dat wel giftig. Zo heb ik het tenminste begrepen van de DA.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:29

Mijn paard heeft helaas mei 2007 bij de kliniek in Lienden gestaan ivm gaskoliek (mogelijke oorzaak zand).
Op de kliniek geven ze ook al jaren ongekookte lijnzaad aan paarden met zandkoliek e.d., ook ter preventie.

De DA daar vertelde mij dat je het niet hoeft te koken, mits je niet te veel voert (zoals suffie al zegt) en je moet de voerbak direct na het voeren schoonmaken, het zuur is namelijk niet direct schadelijk.
Zelf voer ik dan ook alleen lijnzaad door de brokken heen, maar dan voer ik wel in losse emmers ipv de vaste voerbakken, omdat deze veel makkelijker schoon te krijgen zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 00:22

Zoekfunctie is ook handig in dit geval.. Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 09:54

deze vrouw geeft idd ook maar wat van 50 gram per dag dus dan kan het geen kwaad.
Dus gewoon zo'n zakje met lijnzaad kan ik dus gewoon aan mijn pony geven en dan gewoon 50 gram.
Of is olie dan toch beter?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:33

Het is trouwens wit lijnzaad dat zij zo voert, want de zwarte is volgens haar wel giftig en mag ook absoluut niet zo gevoerd worden zonder te koken.
Het witte lijnzaad dat zij voert mag je idd max 100 gram van voeren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:38

Ik haal altijd een zak van 2,5 kilo bij de welkoop en die lijnzaad is bruin van kleur. Het staat bij het vogelvoer, want daar wordt het vaak aan gegeven. Deze lijnzaad voeren ze ook "rauw" in Utrecht. Ik geef liever zaad dan olie, want die vind ik gewoon te duur......Bovendien kan ik het zaad altijd koken als ik dit nodig vind, bijv. bij een slobber en dat kan met olie niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 07:34

Dus het vogellijnzaad kan ook gewoon zo gegeven worden terwijl die toch donkerder is.
Ik wil mijn shet namelijk lijnzaad voeren en ik had eigenlijk al lang bezig moeten zijn natuurlijk maar ik ben nog aan het overwegen welke lijnzaad variant ik moet pakken.
Maar voor het zaad ben ik nog huiverig, maar olie heeft niet de fijne werking op de darmen als zaad en granulaat heb ik al gelezen en omdat mijn pony vaak last heeft van zijn darmen (bij veranderingen stresdiaree) wil ik het geven en om beter uit zijn vacht te komen.
Ik heb de paarden niet aan huis staan en ik ga vaak vanuit mijn werk er naartoe, dus koken is voor mij gewoon een onbegonnen optie.
Wat kan ik nu het beste doen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:41

Ik heb nu al 10 jaar eigen paarden, op dit moment 6 stuks en van groot tot klein (Shetlanders, Haflingers en KWPN) krijgen ze allemaal de lijnzaad ongekookt van de Welkoop. Nog nooit problemen gehad hiermee!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:46

ik ga toch voor koken,dan word het lekker slijmerig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:03

Het belangrijkste bij ongekookt voeren is dat je meteen de voerbak schoonmaakt.

Lijnzaadolie is bij de ruitersportzaak idd heel duur (hier bij vrielink 9,95 per liter), maar bij de fouragehandel hier betaal ik maar 17,95 voor 5 liter.
Lijnzaad kan je ook voor heel duur veel kopen bij de ruitersportzaak (Divoza verkoopt emmertjes voor 14,95 met maar 2 kilo) en dan kan je voor een paar euro dit nog kopen idd als vogelvoer en zelf betaal ik bij de fouragehandel maar 90 tot 70 cent per kilo (afhankelijk van de hoeveelheid).

Ook al hoeft het niet, ik kook het wel regelmatig, omdat ze de smurrie ook wel lekker vinden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 14:35

Misschien een domme vraag maar waarom moet die voerbak iedere keer schoongemaakt worden mijn ponys laten nauwlijks een kruimel liggen.
Daarbij is het geen probleem want mijn shet staat in een loopstal met paddock en krijgt zijn voer iedere dag van mij uit een afwasbak die dus goed schoon te maken/ houden is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:18

Omdat er een zuur in zit, die schadelijk is wanneer deze vochtig is en in de bak blijft zitten. (Heb ik ook maar gehoord van de DA in Lienden.)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:56

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:10

Ik heb vandaag lijnzaadolie meegenomen en een klein zakje lijnzaad van de vogelafdeling bij de boerenbond, deze is dus bruin en daarvan kan ik gewoon een handje per dag door het voer doen, voor een shet.
Of is dit teveel?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:16

Bij mij krijgen ze een kopje, dat is ong. 100gr. Als jij nou een klein maatbekertje oid kunt vinden en dit afweegt tot 50gr. dan heb je altijd hetzelfde gewicht en voorkom je problemen. Ik zou alleen niet én olie én lijnzaad gaan voeren, maar of of.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:22

ik kook het altijd. minstens een half uur!! en kook dan voor 2 dagen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:11

Nee ik doe ook niet en zaad en olie maar ik had het zaad al meegebracht maar ik vind het toch nog wel eng om het te voeren maar zo krijgt hij in ieder geval al lijnzaad, kan ik me nog effe bedenken.
Als ik het zaad niet ga voeren heb ik nog altijd vogels die het wel lusten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:37

levi schreef:
Vraagje, zou kant en klare slobber hetzelfde effect hebben als alleen gekookt lijnzaad?

http://www.marstall.nl/pdf/Mash310807.pdf

Slobber werkt alleen als dit slobber is van zemelen.
Deze dan in genoeg heet water laten staan, zodat het uit kan zetten.
Als het vriest doe ik er voor het geven nog wat warm water door.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:47

Hoe doen jullie dat als je het kookt. Zeven jullie dan de zaadjes eruit of geven jullie gewoon de hele prut? (dus inclusief de zaadjes?)

Ik heb het namelijk van de week lopen zeven, maar dat werkt eigelijk voor geen meter. Ik had nog maar een klein beetje smurrie over om te voeren.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:50

Mijn paarden krijgen dagelijks 2 eetlepels gekookt lijnzaad.
Ik kook het een minuut of 10 totdat er dus zo'n slijmerige laag op zit, dit geef ik zonder te zeven, dus met zaadjes en al.

Dit om te voorkomen dat mijn éne paard koliek krijgt en de andere om goed in haar vacht te blijven.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:12

ik geef gewoon alls, zaadjes en de snot!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 21:18

het lijnzaadolie dat ik heb gekocht 1 liter gaat vrij snel en heb nu toch maar een lijnzaadbrok gekocht waarvan ik zeker weet dat het geen kwaad kan.
Wel heb ik een mail naar de kliniek in utrecht gestuurd, omdat ik nu toch wel nieuwsgierig ben hoe of wat.
Ik laat het hier wel zien als ik wat weet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:24

kasparonda schreef:
het lijnzaadolie dat ik heb gekocht 1 liter gaat vrij snel en heb nu toch maar een lijnzaadbrok gekocht waarvan ik zeker weet dat het geen kwaad kan.
Wel heb ik een mail naar de kliniek in utrecht gestuurd, omdat ik nu toch wel nieuwsgierig ben hoe of wat.
Ik laat het hier wel zien als ik wat weet.

Jammer dat je toch nog advies wilt inwinnen, want mijn tip komt uit Utrecht Clown