Verkouden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Verkouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:23

Mijn paardje is verkouden, ben daarjuist gaan wandelen en af en toe hoest ze wel en ook loopt haar neus (geel slijm..).
Ze hoest niet hard, en ook niet ZO vaak, maar toch genoeg om te laten blijken dat ze verkouden is.
Nu is mijn vraag dus wat ik het beste doe? Ik heb mijn DA gebeld, dus ik wacht nog af wanneer die kan komen. Maar ondertussen loopt ze dus gewoon nog op de weide, momenteel met zweetdeken op omdat we gingen wandelen.
Verder loopt ze nooit met deken in de weide, ze staat dus gewoon in haar winterhaar, maar dit verliest ze enorm momenteel en ja met dit regenweer... Denk dat het daardoor gekomen is.
Ik heb hier wel een winterdeken liggen, moet ik die haar opdoen of haar gewoon in de wei laten lopen?
En nog iets, mijn hoefsmid is haar komen bekappen onlangs, en hij zei dat ze rechtsvoor begin van hoefbevangenheid had, want er kwamen bloedspikkeltjes door.. maar ze loopt er wel niet anders door. Maar toen lagen de ijzers enorm los, hij kon een tijdje niet komen aangezien hij ziek geweest was en ik geen andere hoefsmid vond. Moet ik me zorgen maken?

hahanne

Re: Verkouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:54

mijn paard heeft het zelfde, maar ik weet ook niet echt wat ik er mee moet doen! ik dacht eerst dat dat gehoest aan het stoffig hooi lag, maar dat was dus niet!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:16

Ik zag het direct aan het slijm in haar neus. DA komt woensdag. Verder weet blijkbaar niemand wat eraan gedaan moet worden..

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:48

Ik zou je paard niet in een keer een dikke winterdeken op doen als zij dit niet is gewend. Als je een stal hebt zou ik daar wel gebruik van maken, zet haar bijv. s'nachts en tijdens regenbuien binnen. Als je hoefsmit een lange periode ziek is waarom neem je dan niet voor een keer een ander? Denk dat deze je beter kan vertellen wat er mis is dan dat wij dat kunnen achter de computer.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 10:44

Zoals ik zei had ik onmiddellijk een ander gebeld maar die zat voor die week ook vol, de week erna kon die ook niet. Die kon pas op hetzelfde tijdstip terug als die van mij ook terug kon. Ik heb overal naartoe gebeld, maar iedereen was volzet.. Er zijn er niet zoveel hier in de streek hoor.
En ze komt elke nacht op stal. En de DA komt morgen, maar ik wou gewoon weten wat ik in afwachting moest doen..

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:26

Als het nou echt veel gaat regenen, en dan bedoel ik ook echt een aantal uur achterelkaar zou je haar een goede waterdicht dekentje op kunnen doen. Wel ongevoerd, want zo te horen heeft ze haar genoeg. Wisselen van wel deken/niet deken kan een paard vaak ook verkouden maken.

Daarnaast goed van je dat je de dierenarts hebt gebeld. Die zal je paard nakijken en misschien wat medicatie toedienen.

Een andere tip is om wat spliterwten te voeren. 2x een half handje is voldoende. Dit lost het slijm wat op, en geeft dus wat verlichting.

Succes!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:39

Nu krijgt ze poeder en eucalyptus olie in haar eten (op medisch voorschrift van dierenarts). Maar nu is het probleem dat ze haar voer dan niet wil, 's avonds eet ze het op, maar 's morgens voor ze buiten gaat niet.