Mok ????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knoevel

Mok ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 14:35

hallo allemaal,

mijn paard staat al een paar maanden dagelijks op een zeer natte en modderige wei.

toen ik laats wou gaan rijden en de benen schoon wou maken, zag ik op het onderbeen en in de koot korstjes. ik dacht eerst dat het wat opgedroogde modder was, dat heeft ze wel ens op haar been.
maar zodra ik eraan kom bij haar bijde achterbenen trekt ze die direct terug, terwijl ze normaal alles toelaat. ik krijg die korstjes er ook niet af.

toen een paar mensen zeiden dat het misschien mok was ben ik op internet gaan zoeken, en volgens mij heeft ze dit ook.
is het ook zo dat als ze dit nu eenmaal heeft, dat ze het vaker gaat krijgen ?
hoe hebben jullie dit opgelost en hoe krijg ik die korsten er af want ze laat me niet toe bij haar onderbeen.

zowiezo doe ik haar niet meer op de modder zetten, maar hebben jullie nog tips, of dingen waar ik op moet letten?

Groetjes !

pearlie

Re: Mok ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:37

Goed wassen met betadine shampoo!

Denk wel dat sommige paarden gevoeliger zijn voor mok dan andere. Mijn paard staat ook veel in de modder de laatste tijd, ik laat het opdrogen en dan borstel ik het zand eraf. Goed in de gaten houden, wanneer je een klein plekje ziet gelijk wassen met betadine shampoo.

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:51

Idd goed wassen met betadineshampoo.
Je kunt er daarna ook nog een zalfje opsmeren, zoals calendulazalf of uierzalf.
Dat zorgt ervoor dat de huid soepeler wordt en dat het voor het paard minder pijnlijk is.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:54

helemaal niet wassen Knipoog
smeer op de aangedane plekjes wat hydrocortiderm..dat kun je kopen bij de dierenarts.
elke dag 2x als het even lukt en na een dag of vier is het vaak al helemaal weg.
heel goed spul!!!

ik laat de benen altijd zo droog mogelijk,want als die kootholte nat blijft dat vinden die bacterien ook superlekker Tong uitsteken
ik friemel wat los zit aan korstjes weg, en dan smeer ik zo de hydrocortiderm erop.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:08

idd zo min mogelijk water eraan, hooguit als alles heel vies is, maar dan moet je hem niet daarna weer in de modder zetten want door het wassen gaan de wondjes open en kan het vuil er nog beter in.
Ik gebruik altijd hydrocotiderm en met een ernstigere vorm pak ik de cafzalf voor oren en ogen, dit is wat olieachtig en hier zit antibiotica in.
Hier mag je natuurlijk alleen in uiterste gevallen mee werken anders heb je dadelijk eens echt antibiotica nodig en dan werkt het niet goed meer.
Verder gebruik ik bij het zien van een korstje in de koot een borstel een handdoek en een aardappelzetmeel.
Eerst de modder het ergste afborstelen, dan afdrogen en dan het zetmeel ertegen aan en effe ertegen aan houden.
Dat blijft dan plakken en als het been drog is valt dat er zelf vanaf.
Sommige gebruiken talkpoeder maar aardappelzetmeel is effectiever en kost ook nog eens bijna niks.

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:13

oke dankjewel Lachen

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:03

Ik heb ook een paard gehad met mok wat in korte tijd ernstig werd.
Wassen met betadine om de bacterien te doden, goed droog wrijven blauwspray eropspuiten.
Dit zonodig herhalen vooral als er ook bloed of etter uit komt.
Dan zacht houden de huid met uiercreme, geen uierzalf dat trekt juist vuil aan en heb je de dikke klodders zand in de zalf zitten waardoor je weer kontakt met de huid krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:53

idd geen uierzalf maarde creme

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:07

Klinkt inderdaad als mok. In het geval bij mijn paardje is het zo, hoe minder ik eraan doe, hoe sneller het weg is. Ik krab gewoon direct de korstjes eraf en laat het drogen. Je kunt er van alles op smeren om het uit te laten drogen en dat zou ik in een ernstig geval ook wel doen, maar probeer er vooral van te voren rekening mee te houden door haar niet op natte ondergrond te zetten.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:38

anouk87 schreef:
Klinkt inderdaad als mok. In het geval bij mijn paardje is het zo, hoe minder ik eraan doe, hoe sneller het weg is. Ik krab gewoon direct de korstjes eraf en laat het drogen. Je kunt er van alles op smeren om het uit te laten drogen en dat zou ik in een ernstig geval ook wel doen, maar probeer er vooral van te voren rekening mee te houden door haar niet op natte ondergrond te zetten.

Nou dat hoef ik hier niet te doen, als ik er een maand niks mee zou doen dan zitten de korsten er juist alleen maar erger op. Het verschilt ook per paard natuurlijk hoe snel het weg gaat en sommige dingen werken bij de ene wel en bij een ander paard weer niet maar als je het goed bij houd/verzorgt dan kan het zo weer weg zijn hoor Lachen.

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:44

anouk87 schreef:
Ik krab gewoon direct de korstjes eraf en laat het drogen.

dat is het um juist, als ik aan die korstjes kom en er een beetje af trek laat ze me niet toe.
heb vandaag gewassen met badedas en dan goed gedroogd en toen dodezeecreme erop gedaan. dit omdat ik geen mokzalf heb en morgen of overmorgen de dierenarts komt kijken en die de mokzalf meeneemt..Knipoog
maar badedas kan geen kwaad toch ?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:41

Ik heb bij mijn paard een paar keer flink gescrubd met betadine shampoo, en daarna predniderm er op (weet niet of dat ook in NL te koop is) Nu is het al een heel stuk minder. Eerst zat dr hele been onder (en nee, ik heb het niet zomaar zn gang laten gaan, ik was 2 weken weg....)

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:28

knoevel schreef:
anouk87 schreef:
Ik krab gewoon direct de korstjes eraf en laat het drogen.

dat is het um juist, als ik aan die korstjes kom en er een beetje af trek laat ze me niet toe.
heb vandaag gewassen met badedas en dan goed gedroogd en toen dodezeecreme erop gedaan. dit omdat ik geen mokzalf heb en morgen of overmorgen de dierenarts komt kijken en die de mokzalf meeneemt..Knipoog
maar badedas kan geen kwaad toch ?

Badedas desinfecteert dus dat is opzich wel goed ja

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:30

Ontsmetten met betadine! En Als het weg is mischien vaseline erin doe nom het soepel te houden;) ik doe altijd uiercreme in zijn kootjes als hij het land op gaat. Maar zorg wel dat je er optijd bij bent want hij kan er bloedvergiftiging van krijgen. Is al een paar keer gebeurd bij paarden van mensen bij ons op stal;). Succes!

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:54

ooh tjee, ik zal er op letten Knipoog

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:38

wassen met betadineshampoo en dan kijken of je de korstjes eraf kan halen, goed droogmaken en daarna mokzalf erop. Goed smeren paar dagen dan gaat het weg, heeft bij onze paarden geholpen. Lachen

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:46

Mijn paard had het een paar weken geleden ook ineens. Nog nooit eerder gehad. Heb het een keer gewassen met betadineshampoo. Goed laten drogen en daarna elke dag ingesmeerd met een laagje callendula zalf. Korsten heb ik er niet af gehaald, dat ging vanzelf toen het zacht was. Binnen een week was het zo goed als verdwenen en binnen twee weken was het helemaal weg.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:15

Wij hebben bij de paardendrogist mokpillen gekocht omdat smeren bij onze fries wat lastig gaat en minder goed inwerkt doordat ze een zeer dikke bovenhuid heeft.

Die pilletjes zijn GE-WEL-DIG

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:20

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:26

SV -> MD

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:08

1 van mijn haflingers heeft ook in moderige wei met plassen gestaan en had ook korstjes in de koot en ze wou niet dat ik er aan kwam!! Het bleek ook mok te zijn! En hebben haar er medicijnen voor gegeven!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:56