Verslikken in biks, allergische reactie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Verslikken in biks, allergische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:54

Voor de Shetlanders hadden wij een zak Subli ponybrok gekocht, omdat een van de twee drachtig is en in de wintermaanden dan wel wat extra's mag ipv alleen gras.
Twee jaar geleden hebben we dit ze ook gewoon gevoerd en wat er nooit wat aan de hand.
Nu voerde we het haar de eerste keer en toen verslikte ze zich vreselijk.
Daarna heeft mijn zusje ze het nog een keer gevoert om toch maar weer te proberen en dat ging goed. Daarna nog een keer en toen ging ze zich bijna weer verslikken, maar toen was het niet zo heel erg.
Ik vind dit een beetje vreemd...mede omdat ze het twee jaar geleden wel gewoon kreeg en toen er nooit wat aan de hand was. De andere Shetlander eet het ook gewoon zonder zich te verslikken.

Ik gaf het soms ook aan de Fjorden. Timon verslikte zich er niet in, maar de andere Fjord begon dr soms ook wat van te hoesten, maar verslikte zich niet echt...

Zou de Shetlandmerrie dan toch allergisch ervoor zijn? Of is het gewoon 2 x toeval geweest?
We durven het haar nu eigenlijk niet meer te geven...straks verslikt ze zich wel weer zo erg als eerste keer.
Of ligt het aan het biks? Dat lijkt me ook weer niet omdat er dus ook wel pony's zijn die het zonder zich te verslikken het kunnen eten.

Hebben jullie ervaring met paarden die zich verslikken in brokken? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!

Marieke_K

Re: Verslikken in biks, allergische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:04

Wellicht waren de ponies te gretig waardoor ze niet goed gekauwd hebben en ze zich verslikt hebben. Of er is iets niet lekker met het gebit, maar dat is lastig te oordelen omdat er niet bij staat hoe ze ruwvoer eten of andere brok.

Allergische reacties uiten zich meestal niet in verslikken maar in opzwellen van de keel etc, daar is een wezenlijk verschil in.

Je kan proberen de brok vanaf de grond te voeren, dan moeten ze rustiger eten en beter slikken om het voedsel in de maag te krijgen.

Tibamar

Re: Verslikken in biks, allergische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:31

Ruwvoer en gras eten ze wel gewoon normaal verder Ja