bijvoeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_noukie_

bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 06:46

Mijn paard staat sinds gister 24/7 op de weide,
er staat nog best wel veel gras en hij eet dus lekker door.
Wanneer moet ik beginnen met het bijvoeren van hooi?
Hoe weet ik dat ik moet gaan bijvoeren (want als ik hem zie afvallen is het eigenlijk al te laat)?
(Hij krijgt wel al wat brok bijgevoerd.)

Arabesk

Re: bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 07:47

als je om de paar dagen wat hooi aanbiedt en hij begint er van te eten dan moet je hem hooi bijvoeren. Als er genoeg gras staat trekken ze over het algemeen hun neus op voor hooi en richten ze zich liever op het gras Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:00

Ik zou eerst eens bepalen hoe je omgaat met het weiland want anders heb je straks helemaal geen gras meer. Hoe doe je dat met bemesten? Wat is het voor soort gras? Ik heb onwijs goede adviezen gehad via www.dierenhealthplan.nl, die gasten hebben een compleet graslandgebruikskalender ontwikkelt, super!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:09

Zowieso gewicht in de gaten houden, want ook te dik is niet goed. Meetlinten zijn voor ong. 10 euro te koop (o.a. paardendrogist heeft ze)
Is de wei van jouw ?
Dan zal je die moeten indelen zodat het gras kan bijkomen en de tijd krijgt om te groeien. Ook zal je moeten uitmesten (als het niet hoefd eten paarden niet bij de mestplekken ivm herbesmetting met wormen. Door die plekken zo klein mogelijk te houden blijft er meer eetbaar gras over en blijft je paard en de wei gezonder. De mestplekken die je overhoud een paar keer per jaar afmaaien, als je het dan goed bijhoud eten de paarden het nieuwe gras dat er groeit vaak weer wel op.