Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
garny95 schreef:ik heb hier meer gelezen op bokt, kan het nu alleen niet 123 vinden, ik denk dat je toch even de meoite moet nemen om het te zoeken, het is namelijk niet risicoloos.
Er is bij mij wel blijven hangen dat ik dat nooit zal gaan doen.
garny95 schreef:het was dit topic:
[MD] Wormen uit de mond?
edit uit bovenstaand topic:
Hier eventjes een kopie van wat ik in een ander topic heb geschreven (nogmaals)...
Ivomec is inderdaad geen geregistreerd middel voor paarden. 1 op 100 paarden valt acuut dood na toediening van ivomec in de bloedbaan. Het kan ook intramusculair worden gespoten, maar het product is zeer irriterend en dus pijnlijk! Het toedienen van ivomec aan paarden is niet verantwoord en eigenlijk een beroepsfout van de dierenarts als er iets fout gaat.
Ivomec bevat enkel ivermectine. Dat het breedspectrum is, is dus onzin. Larven van de bloedworm en lintwormen worden dus al niet gedood (heb je moxidectine en resp. praziquantel/pyrantel voor nodig). Dat je het één maal per jaar moet doen, klopt al helemaal niet, er wordt geen depot aangelegd waardoor je paard een jaar beschermd is! En als klap op de vuurpijl is ivomec helemaal niet zo effectief als mensen denken. Het heeft maar 65% van de werking van de pastas die wel geregistreerd zijn en bovendien veilig. Samengevat: ivomec is een groot risico, verschillende types van wormen worden NIET afgedood en bovendien blijft 35% van de wormen gewoon leven.
Waarom zou een goede paardenarts het spul wel kunnen spuiten? En een gewone niet? Het blijft even gevaarlijk! EN ik zal zelfs meer zeggen, goede paardendierenartsen spuiten nooit een paard met ivomec. Waarom het dan nog gebruikt wordt? Oudere dierenartsen gebruiken het, omdat er vroeger geen pastas waren, aangepast aan het paard, dus uit gewoonte en onwetendheid. Ten tweede is het veeeeeeeel goedkoper dat de gewone pastas (wat ik geen argument vind, maar sommige mensen vinden dit belangrijk en sommige veeartsen werken graag goedkoop). Ten derde zijn sommigen echt onwetend en denken ze dat een bloedworm ook echt in het bloed zit en dat het logisch is om dan maar rechtstreeks in het bloed te spuiten. Er is maar één worm die effectief in het bloed zit, maar komt weinig voor en bovendien gaat ivomec die wormen maar voor 65% afdoden, nutteloos en gevaarlijk dus. De andere bloedwormen zitten in de darmwand en zijn niet gevoelig voor ivermectine en dus niet voor ivomec. Bovendien wordt een pasta die oraal wordt toegediend, geresorbeerd in de darm, zodat je bloedspiegels krijgt EN de wormen in de darm worden ook afgedood. Twee vliegen in één klap dus. Als je iets in het bloed spuit, kan het paard 1) doodvallen, 2) niet alle wormen worden gedood, 3) slechts 65% van de wormen die gevoelig zijn, gaan dood en 4) het spul komt niet in de darm terecht, waardoor volwassen wormen in de darm gewoon lekker blijven leven.
Conclusie, er is echt geen enkele reden waarom je een paard zou willen ontwormen met ivomec.
Meld dit bericht
mini1970 schreef:Misschien bedoel je het middel Dectomax?