ervaring met ontwormen via bloedbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

ervaring met ontwormen via bloedbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:28

Bij ons in de kudde hebben we een besmetting van, waarschijnlijk, aarsworm. De veearts is geweest en heeft aangeraden om Equimax te geven. Dus alle paarden equimax gegeven. Een week later hadden nog 2 paarden last van de wormen en na wederom de veearts te hebben geraadpleegt, weer een kuur gegeven (dit is dus een week na de eerste kuur gedaan) en als dit niet zou werken zou hij ze via het bloed ontwormen. Aarsworm reageren niet altijd op de ivermectine,wat wel de werkzame stof hier tegen zou moeten zijn. Nu is er nog 1 die nog wormen in de mest heeft die leven. Dus bel ik morgen de veearts maar weer.

De paarden zijn altijd netjes ontwormt en ook met diverse werkzame stof. Het ontwormings-schema is prima. Ook staat de kudde al lange tijd samen. Ik zet ze niet eerder op een "schoon" land voordat ik zeker weet dat ze "wormvrij" zijn (ik weet dat er altijd een kleine hoeveelheid eitjes aanwezig zijn).

Heeft iemand ervaring met "hardnekkige " wormbesmetting en wat hebben jullie gedaan?
Wie heeft ervaring met ontwormen via het bloed en weet of hier risico's aan verbonden zijn. Ik kan hier nl weinig over vinden.

reacties over preventief ontwormen hoeft niet, aangezien dat goed gebeurd

quintusgl

Re: ervaring met ontwormen via bloedbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:48

Niemand ervaring hiermee?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:07

Via via heb ik wel vernomen dat het erg fijn ontwormd, als je paard er tegen kan. Deze man had op de honderden paarden door de jaren heen wel enkele paarden gehad die er niet tegen konden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:09

Onze da zei altijd dat ongeveer 1 op de 100 er niet tegen kan. Voor mij is die kans te groot om het er op te wagen. Vroeger, bij mijn eerste paard, deden we het wel via de bloedbaan. Dat paard kon er tegen, dat wisten we, omdat de vorige eigenaren het ook hadden gedaan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:25

Krijgen ze een allergische reactie als ze er niet tegen kunnen of andere gebreken?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:27

ik heb hier meer gelezen op bokt, kan het nu alleen niet 123 vinden, ik denk dat je toch even de meoite moet nemen om het te zoeken, het is namelijk niet risicoloos.
Er is bij mij wel blijven hangen dat ik dat nooit zal gaan doen.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 29-03-08 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:28

Als ik het goed begrijp, vallen ze dood neer. Ik weet niet of dit in het ergste geval is, en of er ook lichtere symptomen zijn, maar het is wel de reden dat ik het er nooit op zou wagen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:51

Ik heb ook gehoord net als Erleyne dat ze dood neervallen als ze er niet tegen kunnen (anafylactische shock???). Die meneer vond het wel de moeite, mijn instructie en ik, niet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:53

garny95 schreef:
ik heb hier meer gelezen op bokt, kan het nu alleen niet 123 vinden, ik denk dat je toch even de meoite moet nemen om het te zoeken, het is namelijk niet risicoloos.
Er is bij mij wel blijven hangen dat ik dat nooit zal gaan doen.

Ik ben er vandaag ook al naar op zoek geweest, maar kon het ook niet vinden. Ook via google niets gevonden. Vandaar dat ik hier nu een bericht geplaatst heb.

Dat ze er zo dood bij neer kunnen vallen zeg!! Risico-vol dus! Is er een alternatief, aangezien het bij het ene paardje dus na 2 kuren niet weggaat. Voor deze kuren hadden ze net 4 weken geleden de "preventieve kuur" gehad. Hij moet er wel vanaf, maar hoe?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:54

Wat zegt je da nu? Misschien een second opinion vragen bij een ander ofzo? Ik heb voor de rest ook geen idee wat je er tegen kan doen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:58

Mijn paard heeft toen ik hem net(meer als 10 j geleden) had een speciaal goedje gehad voor een zware infectie. "er zat nog mest tussen zijn wormen" Een emmer ontworming, dat er door zijn neus ingegoten werd, heeft hem toen erg veel geholpen. Wie of wat dat precies was kan ik je niet meer zeggen, maar het was ander spul dan wat er in een huis tuin en keukenspuit zat.

Ik heb ook gehoord dat er wel eens dubbele dosissen in een keer gegeven werden en na een twee tal weken herhaald, maar dat zou ik toch echt even overleggen met de DA.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:14

het was dit topic:
[MD] Wormen uit de mond?

edit uit bovenstaand topic:
Hier eventjes een kopie van wat ik in een ander topic heb geschreven (nogmaals)...

Ivomec is inderdaad geen geregistreerd middel voor paarden. 1 op 100 paarden valt acuut dood na toediening van ivomec in de bloedbaan. Het kan ook intramusculair worden gespoten, maar het product is zeer irriterend en dus pijnlijk! Het toedienen van ivomec aan paarden is niet verantwoord en eigenlijk een beroepsfout van de dierenarts als er iets fout gaat.

Ivomec bevat enkel ivermectine. Dat het breedspectrum is, is dus onzin. Larven van de bloedworm en lintwormen worden dus al niet gedood (heb je moxidectine en resp. praziquantel/pyrantel voor nodig). Dat je het één maal per jaar moet doen, klopt al helemaal niet, er wordt geen depot aangelegd waardoor je paard een jaar beschermd is! En als klap op de vuurpijl is ivomec helemaal niet zo effectief als mensen denken. Het heeft maar 65% van de werking van de pastas die wel geregistreerd zijn en bovendien veilig. Samengevat: ivomec is een groot risico, verschillende types van wormen worden NIET afgedood en bovendien blijft 35% van de wormen gewoon leven.

Waarom zou een goede paardenarts het spul wel kunnen spuiten? En een gewone niet? Het blijft even gevaarlijk! EN ik zal zelfs meer zeggen, goede paardendierenartsen spuiten nooit een paard met ivomec. Waarom het dan nog gebruikt wordt? Oudere dierenartsen gebruiken het, omdat er vroeger geen pastas waren, aangepast aan het paard, dus uit gewoonte en onwetendheid. Ten tweede is het veeeeeeeel goedkoper dat de gewone pastas (wat ik geen argument vind, maar sommige mensen vinden dit belangrijk en sommige veeartsen werken graag goedkoop). Ten derde zijn sommigen echt onwetend en denken ze dat een bloedworm ook echt in het bloed zit en dat het logisch is om dan maar rechtstreeks in het bloed te spuiten. Er is maar één worm die effectief in het bloed zit, maar komt weinig voor en bovendien gaat ivomec die wormen maar voor 65% afdoden, nutteloos en gevaarlijk dus. De andere bloedwormen zitten in de darmwand en zijn niet gevoelig voor ivermectine en dus niet voor ivomec. Bovendien wordt een pasta die oraal wordt toegediend, geresorbeerd in de darm, zodat je bloedspiegels krijgt EN de wormen in de darm worden ook afgedood. Twee vliegen in één klap dus. Als je iets in het bloed spuit, kan het paard 1) doodvallen, 2) niet alle wormen worden gedood, 3) slechts 65% van de wormen die gevoelig zijn, gaan dood en 4) het spul komt niet in de darm terecht, waardoor volwassen wormen in de darm gewoon lekker blijven leven.

Conclusie, er is echt geen enkele reden waarom je een paard zou willen ontwormen met ivomec.

Meld dit bericht

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:34

Ik heb zelf geen ervaring met ontwormen via de bloedbaan met mijn eigen paarden. Maar bij mij op stal was er iemand die dit heeft gedaan bij haar paard. Het schijnt dat sommige paarden er niet tegen kunnen maar dat weet je dus niet van te voren. Daarom is het een te groot risico vind ik, ik zou het nooit doen. Het paard bij mij op stal viel gewoon dood neer. Zomaar uit het niets na de ontworming. Lijkt me echt verschrikkelijk.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:46

garny95 schreef:
het was dit topic:
[MD] Wormen uit de mond?

edit uit bovenstaand topic:
Hier eventjes een kopie van wat ik in een ander topic heb geschreven (nogmaals)...

Ivomec is inderdaad geen geregistreerd middel voor paarden. 1 op 100 paarden valt acuut dood na toediening van ivomec in de bloedbaan. Het kan ook intramusculair worden gespoten, maar het product is zeer irriterend en dus pijnlijk! Het toedienen van ivomec aan paarden is niet verantwoord en eigenlijk een beroepsfout van de dierenarts als er iets fout gaat.

Ivomec bevat enkel ivermectine. Dat het breedspectrum is, is dus onzin. Larven van de bloedworm en lintwormen worden dus al niet gedood (heb je moxidectine en resp. praziquantel/pyrantel voor nodig). Dat je het één maal per jaar moet doen, klopt al helemaal niet, er wordt geen depot aangelegd waardoor je paard een jaar beschermd is! En als klap op de vuurpijl is ivomec helemaal niet zo effectief als mensen denken. Het heeft maar 65% van de werking van de pastas die wel geregistreerd zijn en bovendien veilig. Samengevat: ivomec is een groot risico, verschillende types van wormen worden NIET afgedood en bovendien blijft 35% van de wormen gewoon leven.

Waarom zou een goede paardenarts het spul wel kunnen spuiten? En een gewone niet? Het blijft even gevaarlijk! EN ik zal zelfs meer zeggen, goede paardendierenartsen spuiten nooit een paard met ivomec. Waarom het dan nog gebruikt wordt? Oudere dierenartsen gebruiken het, omdat er vroeger geen pastas waren, aangepast aan het paard, dus uit gewoonte en onwetendheid. Ten tweede is het veeeeeeeel goedkoper dat de gewone pastas (wat ik geen argument vind, maar sommige mensen vinden dit belangrijk en sommige veeartsen werken graag goedkoop). Ten derde zijn sommigen echt onwetend en denken ze dat een bloedworm ook echt in het bloed zit en dat het logisch is om dan maar rechtstreeks in het bloed te spuiten. Er is maar één worm die effectief in het bloed zit, maar komt weinig voor en bovendien gaat ivomec die wormen maar voor 65% afdoden, nutteloos en gevaarlijk dus. De andere bloedwormen zitten in de darmwand en zijn niet gevoelig voor ivermectine en dus niet voor ivomec. Bovendien wordt een pasta die oraal wordt toegediend, geresorbeerd in de darm, zodat je bloedspiegels krijgt EN de wormen in de darm worden ook afgedood. Twee vliegen in één klap dus. Als je iets in het bloed spuit, kan het paard 1) doodvallen, 2) niet alle wormen worden gedood, 3) slechts 65% van de wormen die gevoelig zijn, gaan dood en 4) het spul komt niet in de darm terecht, waardoor volwassen wormen in de darm gewoon lekker blijven leven.

Conclusie, er is echt geen enkele reden waarom je een paard zou willen ontwormen met ivomec.

Meld dit bericht

Jeetje, hier schrik ik wel erg van!!!! Zal het toch eens met mijn veearts (wat overigens wel een paardenarts is en geen andere dieren erbij doet) dit overleggen! Toch een ander alternatief vinden dus!!!!!
Dank je voor het vinden van het bericht. Ik heb waarschijnlijk niet de juiste woorden gebruikt bij de zoek-functie, dit ben ik niet tegengekomen.

mini1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:50

Misschien bedoel je het middel Dectomax?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 22:59

mini1970 schreef:
Misschien bedoel je het middel Dectomax?

Is dat een ander middel tegen de wormen die middels het bloed toegedient wordt? Ik ken het niet.......maar ga het nu opzoeken......Heb het ondertussen gevonden!. Ik heb het (gelukkig) nooit eerder om handen gehad dat de paarden wormen hadden. Ik baal ook echt!! Helemaal omdat ik neit begrijp dat ze er zo'n last van hebben, ook al ontworm je netjes en is de kudde al lang bij elkaar, wel is er 7 maanden geleden een paard bijgekomen maar die werd ervoor ook netjes ontwormt en heeft 3 dagen voordat hij bij ons kwam een kuur gehad en 2 dagen apart gelopen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:28

Het hoeft niet eens een van de paarden te zijn. Een passerende hond die zijn behoefte doet in de wei kan ook al de boosdoener zijn. Of een wilde ree ofzo. Je moet maar even pech hebben.

Is niet zo bij alle wormen, maar het kan wel bij een aantal soorten.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:35

Ik ken een paard dat eraan gestorven is... was eerst ziek maar die hebben ze er niet bovenop gekregen... Ik ken DA die er tegen zijn en die er voor zijn... ik zou het liever niet doen... er moeten toch alternatieven zijn volgens mij... Lachen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:41

Nooit geweten. Heb jaren geleden op een stal gewerkt waar de eigenaar altijd ontwormde met Dectomax geloof ik. Heb echt nooit geweten dat je paard er dood van neer kan vallen. gelukkig geef ik mijn eigen paarden altijd oraal een kuurtje