Rode bloedworm

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Rode bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 17:27

Hey,

Wie kan mij een beschrijving geven van de rode bloedworm als je ze in de mest vindt?
Ik vermoed dat mijn paard ze heeft...

Mjay

Re: Rode bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:33

Ik weet niet precies hoe de wormen er in de mest uitzien, maar als je toch het vermoeden hebt kan je misschien het beste gewoon even ontwormen of misschien zelfs even bij de dierenarts hier een speciale wormkuur voor vragen, ook als je pas ontwormt hebt is het niet zon probleem om het weer te doen, ik geloof dat de wormkuur Equest in iedergeval voor de rode worm geschikt is maar volgens mij ook de "Gewone" ivermectine wormkuren. mocht het allemaal niet baten gewoon even dierenarts bellen!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 17:34

Mjay dat is al gebeurt met Equimax, over 2 weken doe ik nog equiworm P en dan heb ik heel breed ontwormd volgens de paarden speciaalzaak. Daar gaan we dan maar op vertrouwen.

De staleigenaar geloofde eigenlijk niet dat het bloedwormen waren maar dacht aan rode muggenlarven. Vandaar mijn vraag hoe ze er uit zien (denk aan grootte, vorm e.d. Clown )
ga nu gewoon aan mezelf twijfelen, ben dan ook zo'n paniekvogel die meteen in de stress schiet..

mii_bll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:13

mensen noemen ze snel de bloedworm omdat ze klein en rood zijn,
maar ik denk dat de wormen die jij bedoelt behoren tot de kleine strongyliden (vallen onder rondwormen)
een soort genaamd de Stongylus vulgaris.
ze komen vaak voor bij paarden die net op het weiland komen (lente).
De volwassen wormen zijn 14-24mm lang.

Hieronder is een plaatje:
http://www.1cheval.com/photos/cheval/pa ... lgar/3.jpg

Ik heb ze zelf ook bij mijn paarden gehad en heb kort achterelkaar ontwormt met Eraquell.
Besmetting vind ook het snelst plaats door het eten van gras waar paarden besmet met deze worm gepoept hebben.
Zorg er dus voor dat je de mest uit de wei haalt, anders zijn je paarden zo weer besmet!

Succes

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:24

ik vind die wormen van de foto erg dik.
Zoals ik ze gezien heb bij een paard op stal waren het hele dunne langere wormpjes met een rode kleur.
Zitten door degehele mestbal heen (dus niet alleen aan de buitenkant).

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:28

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:42

@ mii_bll het lijkt heel veel op jouw foto behalve de lenge. Wel zo dun en heel rood gekleurd ja. Maar 14 mm redden ze echt niet, hooguit 5 - 10 maar meer écht niet.
Denk dat hij dan toch echt bloedwormen heeft Knipoog
Ze zijn lastig op de foto te zetten hoor die dingen, zo klein Haha! haha.

Hij heeft nu stal rust dus opnieuw besmet wordt hij niet maar straks in het land wel, want iedereen ontwormd voor zichzelf..

@ Ma_rie_tje.. ik heb ook hele dunne wormpjes idd *LOL* en niet zo heel lang, echt heel klein.
als je er niet op let vind je ze niet. ze zitten idd over de hele mestbal.

@ ellepel dat lijkt er meer op alleen zijn ze wel veel roder bij mij *LOL*
de lengte & "dikte" klopt, dus ik denk dat hij echt bloedwormen heeft.

dankje voor je foto Knipoog

heb hem zaterdag meteen ontwormd, en ze zaten vandaag nog altijd redelijk veel in zijn mest! Bloos!

mii_bll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:08

dat zijn dezelfde hoor.
Als je goed kijkt kun je zien dat mijn foto uitvergroot is, en gemaakt is in de darmen.
Maar die foto op de mest daar zijn ze heel duidelijk ja.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:16

equest moet je dan hebben he tegen bloedworm

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 06:38

mii_bll schreef:
dat zijn dezelfde hoor.
Als je goed kijkt kun je zien dat mijn foto uitvergroot is, en gemaakt is in de darmen.
Maar die foto op de mest daar zijn ze heel duidelijk ja.

vandáár dat ze er op zo lijken Bloos sorry.

ze zijn dus idd zo Ja he bah.

@ ellepel, de ruitersportzaak heeft mij equimax aangeraden en heb die ook al gegeven.
de dierenarts zei ook al equest maarja kan niet zomaar 2 wormspuiten geven met 4 dagen er tussen denk ik!

(hun kennis is dus erg beperkt, valt mij alweer tegen.)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 06:53

apart?
equimax is dacht ik niet tegen bleodworm?
nou ja..dan geef je de volgende keer een equest Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 16:18

ellepel schreef:
apart?
equimax is dacht ik niet tegen bleodworm?
nou ja..dan geef je de volgende keer een equest Haha!

equimax is idd niet zo goed als de equest tegen de bloedworm.
maar heb zijn mest vandaag uitgeplozen (meerdere 'hopen') en geen 1 meer gevonden Haha! Haha!
Het heeft dus wel gewerkt.
volgende wordt zeker een equest, al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel Ja

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:56

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html
Zie hier betrouwbare informatie over de wormsoort. Op dezelfde site wordt aangeraden om te ontwormen met Equest. De werkzame stof is moxidectine. Andere wormmiddelen zijn niet actief tegen de ingekapselde stadia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:59

je moet gewoon de DA laten komen, bloedwormen is best gevaarlijk. Via mest en bloedmonster kunnen ze zien of hij de wormeninfectie heeft, kan hij meteen kijken of je dier bloedarmoede heeft en ondervoed is..

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:06

mijn merrie heeft ze als 3-jarige ook gehad. Ze kreeg al ruime tijd iedere 3 maanden een wormkuur,maar we kregen haar op een gegeven moment niet dikker. Ze bleef maar dun en loom. Na bloedonderzoek, kwamen we erachter dat ze bloedwormpjes had. Ik heb toen een aantal maanden verschillende wormkuren moeten geven. Volgens mij tussen 1 en 2 2 weken en tussen de volgende een maand enzo. Duurde toch wel even voor ze ervan af was. Succes

cianadream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:24

Hoi ik heb een jaarling en heb ook de afgelopen week rode kleine wormpjes in haar mest gevonden.
ik heb meteen de da gebeld en haar dezelfde dag een ecuimax gegeven met het advies een jaar lang om de zes weken een kuur.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:16

@ Dewi, dat was al gemeld. danku Knipoog

@ Russel, de dierenarts komt over een week of 2 weer dan laat ik 't em zien, als hij ze da nog heeft.

@ vanini, zoveel ontwormen? jeetje..

@ cianadream, equimax werkt dus niet tegen bloedwormen je moet equest hebben. die fout heb ik ook gemaakt..kleine rode wormpjes in de mest vond ik ook!

Ik heb ze nu dus altijd nog gevonden. In véél mindere mate maar nog altijd aanwezig. Dierenarts gebeld en nogmaals ontwormen maar nu met equest. Dan zou het beter moeten worden.
gáán we weer....

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:20

Bij zo'n serieuze worm besmetting zou ik zeker even de dierenarts raadplegen. Niet zo maar experimenteren met wormen kuren. Als je teveel in een keer geeft bij een serieuze besmetting bestaat het gevaar van verstopping wanneer alle dode wormen in 1 x het lichaam willen verlaten.
Ik zou geen moment wachten en even overleggen met de dierenarts voor dat het mis gaat.

Ik zie net dat je al contact hebt gehad, heel goed

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:23

Je moet inderdaad echt Equest geven. Equimax en andere middelen met ivermectine doden alleen de wormen in het volwassen stadium. Ondertussen kan je paard vol zitten met de larven (zijn ook een soort rode wormpjes) en die kunnen erg veel schade aan je paard toebrengen. Equest doodt ook de larven.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:40

Juin, ja ik overleg alles met de dierenarts hoor Knipoog dus ik doe niet zomaar wat. daarvoor zijn die wormen kuren me weer teveel troep Lachen Lachen

claudnr9, ik weet het. ik ga morgen equest kopen al kon ik vandaag geen wormpjes meer vinden. maar ik ga morgen zoiezo een halen & geven.. Lachen